strejkvarsel

ameo

Trådstartare
Moderator
Såg på lokalblaskans websida att "Unionen och Sveriges Ingenjörer varslar om strejk från och med den 18 april sedan förhandlingarna med Almega vad gäller frågan om pensioner har strandat."
Ett av företagen som berörs av strejkvarslet är makens arbetsgivare. Och givetvis börjar ameo då att fundera...

OM det blir strejk, är det då bara medlemmarna i facket som tas ut i strejk och resten går till jobbet som vanligt? Eller hur fungerar det rent praktiskt?
 
När Seko tog ut sina medlemmar i strejk ställdes all tågtrafik in eftersom det var omöjligt att få ihop det.
Vi som var med i andra förbund gick till jobbet som vanligt men satt bara av vår tid på kontoret, fick lön som vanligt av ag.

Tillägg, ibland går andra fack in i sympatistrejk och då blir det annorlunda såklart.
 
När Seko tog ut sina medlemmar i strejk ställdes all tågtrafik in eftersom det var omöjligt att få ihop det.
Vi som var med i andra förbund gick till jobbet som vanligt men satt bara av vår tid på kontoret, fick lön som vanligt av ag.

Tillägg, ibland går andra fack in i sympatistrejk och då blir det annorlunda såklart.
Det är kontorsnissar som tas ut i strejk, så de kan ju teoretiskt sett göra sitt vanliga jobb
Jag funderade mest på hur det är för dom som inte är med i facket alls.
 
Pappa är med i byggnads och när dom går ut i strejk går aldrig alla utan bara vissa och om inte facket får gehör tas några ytligare till ut.
 
Det är kontorsnissar som tas ut i strejk, så de kan ju teoretiskt sett göra sitt vanliga jobb
Jag funderade mest på hur det är för dom som inte är med i facket alls.
Dom som inte tas ut i strejk eller inte är med i facket går till jobbet och gör det som kan göras, som i @Bison s fall inget och i andra fall gör det som dom brukar och allt där i mellan.
 
Tack för era svar, trodde det var så men "tror gör man i kyrkan"...

Följdfråga - om arbetsgivarsidan svarar med lockout, är det då fortfarande bara de fackanslutna som stängs ute? Eller gäller det då samtliga anställda?

Nej, jag har verkligen ingen koll på sånt här... :p
 
Tack för era svar, trodde det var så men "tror gör man i kyrkan"...

Följdfråga - om arbetsgivarsidan svarar med lockout, är det då fortfarande bara de fackanslutna som stängs ute? Eller gäller det då samtliga anställda?

Nej, jag har verkligen ingen koll på sånt här... :p
Vid en lockout är det alla som tillhör samma fack inriktning oavsett om personen är med i facket eller inte.

Tex på mitt jobb skulle alla på golvet kunna bli uttagna till lockout medans dom på kontoret inte blir det.
 
Såg på lokalblaskans websida att "Unionen och Sveriges Ingenjörer varslar om strejk från och med den 18 april sedan förhandlingarna med Almega vad gäller frågan om pensioner har strandat."
Ett av företagen som berörs av strejkvarslet är makens arbetsgivare. Och givetvis börjar ameo då att fundera...

OM det blir strejk, är det då bara medlemmarna i facket som tas ut i strejk och resten går till jobbet som vanligt? Eller hur fungerar det rent praktiskt?
Min man drabbas också av den strejken, han säger att det är som du säger, enbart fackets medlemmar strejkar, resten jobbar.
 
Vid en lockout är det alla som tillhör samma fack inriktning oavsett om personen är med i facket eller inte.

Tex på mitt jobb skulle alla på golvet kunna bli uttagna till lockout medans dom på kontoret inte blir det.

Fast så var det inte här
Det var lockout men det berörde bara Seko. Vi andra hade tillgång till och skulle befinna oss på kontoret.
 
Hur är det om man är vikarie utan att vara med i något fack på ett ställe som har strejk, får man arbeta då? Är transport det gäller
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp