Strö i lösdrift!

C

Cessan

Är det någon som har något annat strö än halm i sin lösdrift? Har ni i så fall platta och vilket strö använder ni?

Jag har halm i min lösdrift nu men då hästarna är där inne mkt (fast att de få maten ute) och det blir mkt mockning dagligen hade jag gärna haft något strö som är lättare att mocka i. Helst torv men jag har fått för mig att det bara funkar med halm..

Jätte tacksam för hjälp och idéer då jag är TRÖTT på att mocka i halmen, men ändå inte vill testa något nytt om det kanske inte är bra för hästarna.. Jag har ju som sagt ingen platta utan det är barmark under (dock har de en tjock bädd med halm att ligga på så det är inget de känner av)..

Sv: Strö i lösdrift!

Jag har haft torv i min lösdrigt ett år och det var visserligen annorlunda att mocka än halmen (tycker halm är lättast att mocka) men de släpade med sig så mycket torv ut under hovarna så att det blev söligt utanför öppningen och det gör de inte med halmen. Har också problem med att mina står inne där för mycket just nu... Tar gärna emot tips!

Provade med torv men det gick inte så bra, den sög i sig massa vatten och det blev klafsigt, nu har jag bara spån och det funkar alldeles utmärkt.

Ska man ha torv krävs det att man inte snålar med torv i början utan får upp en ordentlig bädd som man kan underhålla. Torven har annars den bästa uppsugningsförmågan av strömedlen.

Har torv som grund, och strör med spån. Fyller ibland på med en torvbal.
Botten är grus och sen rikligt med torv som trampats till och blivit hårdare och sen är det ett lager lösare torv och spånblandning överst. Lättmockat, håller torrt länge. I öppningen kan det någon enstaka gång bli lite klafsigt men det är lätt fixat med mera strö och när det blir blött där så är det när det har regnat mängder.

Halm kommer jag inte alls överens med..

Jag har jordgolv och eftersom torven har en så bra uppsugningsförmåga sög den liksom upp vätan från marken och när den snöar in lite blev det riktigt blött. Tycker det funkar bätre med spån. jag har i och för sig sågspån (inte kutterspån) och det blir en riktigt bra bädd av det.

Hostar inte hästarna av sågspånet?
Har på nya stället tillgång till en stor utebox, med gammal torv i,funderar på att göra iordning den så de kangå in där når de vill, 5x3 m t 2 hästar (islänningar). Tror ni på det tänket?

Marken är rätt fuktig och jag fyller bara på när det är fuktigt så dammet sugs upp omedelbart, skulle dock aldrig vilja ha sågspån i stall eller i en lösdrift där "golvet" är torrt.

Det måste gå utmärkt. Hur länge har torven legat? Är den mycket gammal måste man nog ta ut en stor del men det blir ett bra vindskydd och lösdrift för islänningarna när det blir klart.

Jag har torvbädd på grus. Jag har nog varit för snål med torven har jag förstått mennu börjar det bli tjockt o bra o mindre "blött". Nackdelen är sölet som blir utanför när de drar ut torven över gruset.

Jag försökte med halm, men då gick inte hästarna ut på en vecka, o de åt o åt o åt o åt. Det gick inte så bra. Men jag skall försöka igen, har en häst som magrat o nu får gå själv för o ha fri tillgång. Vill ha dem ihop o höet är så dunderbra så proteinet räcker ändå om det doseras. Så imorn hämtar vi en provbal med havrehalm! Kommer lägga som strö o hoppas det funkar åd till bädd o mat.

Mockar du varje dag?
Jag har gjort så att jag har en bädd och jag strör bara på ny halm varannan eller varje dag. Ett par gånger/månad mockar jag ur vid ingången där det blir extra skitigt och lägger på nytt. Funkar utmärkt och tar inte många minuter per dag. Men då har jag 7 meter i takhöjd, så det gör inget att bädden växer.

I stallet där medisen står går hästarna på lösdrift. De har ridhuset som ligghall, så de har träflis som underlag med grus underst. Funkar super, mockar upp bajset varje dag, det tar inte mer än kanske 10 min om man är själv, beroende på hur mycke de har skitit på natten. jättelätt att mocka. Man lägger på nytt några ggr per år. Enda nackdelen är att flisen fastnar i hästarnas päls när de rullar sig och ligger och sover. Och så måste man kratta...

Jag har kutterspån direkt på marken , 20 -30 cm tjockt . Fyller på 2 balar / vecka till ca.30 kvadratmeter har hållt sig torrt och fint hästarna tycker om det.
Mockar en gång i veckan och fyller på nytt. Fodrar ute så de bajsar kanske max 10 högar inne, men ligger där ofta.

Lånar tråden lite med fråga till dig...

Ska skriva en fiktiv affärsplan och jag tänkte mig en inackorderingslösdrift. Har inte kommit jättelångt än, men tanken är väl att ta en befintlig fastighet och "bygga om" till lösdrift. Jag hade tänkt mig halm i ligghallen, men då mina egna hästar står på box undrar jag lite hur mycket det går åt? Hur många hästar har du och hur stor är ligghallen?

Jag har sågspån i botten och sedan halm, det har blivit en ganska bra bädd men nu står de inne väldigt mycket precis och precis som för er andra så får jag mocka en hel del. Det är ju lättare än när de stod i box men ändå. Funderar på halmpellets, har frågat här på Buke förut om någon vet om det passar i lösdrift men det var tydligen inte det. Provar att fråga igen, vad tror ni om det? De som ha halmpellets i box verkar ju mer än nöjda.

Bor i norrbotten där det är väldigt svårt att få tag i både torv och halm. Alla jag vet ströar sina lösdrifter med kutterspån, och det gör även jag. Lätt att mocka och billigt då jag beställer hem hela lastbilslass. Funkar bäst sommartid och vintertid (har torra och kalla vintrar), vår och höst funkar det sämre då bädden suger åt sig fukt utifrån. Får byta bädden (översta lagret) ganska ofta vid fuktigt väder, och då får man skotta en hel dag!

Jag har bara två hingstar där, men fodrar hälften av gångerna inne (på kvällen) och därför skiter de en del inne. Det är ganska stort, vet inte hur stort, då vi spärrat av en del av vår 300 m2 stora loge. På en månad gör jag av med knappt 1 rundbal halm. Jag vet inte hur stor balen är, men den kostar ca 100 kr, så det blir under 50 kr per häst i strökostnad. Det tycker jag är billigt. Dessutom äter de gärna lite av halmen, vilket är skönt att veta, om höt skulle ta slut någon dag.
Jag skulle gärna ha även äldre hästar så här, men just nu funkar det inte praktiskt för mig, tyvärr.

*knapplån*

ni som har spån i lösdriften hur funkar det vid blåst, håller sig spånet kvar i ligghallen eller blåser det iväg?

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 518
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 469
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 540
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka