Bukefalos 28 år!

Ströproblem - allt strö i bakre delen av boxen och ren betong i andra halvan..

Alexandra_W

Trådstartare
Kele har tidigare stått på spånbädd utan större problem. Nu står hon ju dock på papper, jag har dock så gott det går behållit ett grundlager av spånbädden under.

Dock så har hon saboterat den i främre halvan av boxen, så där är bara papper.

Men hur fan jag än bäddar åt henne på kvällen, så ligger allt i bakre halvan av boxen på morgonen, och det är ren betong i främre halvan. Jag vetefan hur hon bär sig åt, men hon gör ungefär likadant med nylagd bädd med (dvs 'löst' strö).

Men på något jäkla sätt lär jag ju lösa det. Jag har provat lägga allt papper bara i främre halvan, jag har provat stampa/trampa till det, strö pappret jämnt, ha i gravt mycket papper, ha i bara lite papper osv - inget resultat.

Sista utvägen är väl gummimatta, men henne bos är för ojämnt golv på i bakkant för det ska bli bra med gummimatta, så det är eg inget som går att fixa förrän efter nästa sommar =/ Men jag måste ju htta en lösning NU liksom?

Stanken i hennes box när man mockar är liksom inte att leka med iom att hon trasar sönder bäddbottnen av spån. Samtidigt så utan den skulle 75% av boxen vara utan strö..

Så, några tips? OBSERVERA - jag kan INTE byta strö tyvärr! Hon måste stå på papper pga ögat
 
Sv: Ströproblem - allt strö i bakre delen av boxen och ren betong i andra halvan..

Har två hästar på papper just nu. Stanken fixar du med Stalosan F.
Ungstoet krafsar bak sitt papper medan hingsten har som en bdd i kompakt papper just nu. NU köper jag färdigt papper från RS/Brunnsbergs. Fyller man boxen med massor så finns det inte plats att lägga allt på hög i ena änden:idea: då ramlar det tillbaka en del framtill.
Till ungstoet så lägger jag en oskakad pappersbal i framkant så har hon lite att pyssla med under natten. BTW jag har bara papperströ och inget annat i botten bortsett från stalosan.
 
Sv: Ströproblem - allt strö i bakre delen av boxen och ren betong i andra halvan..

Om det här är ett nytt problem, kan du tänka dig varför hon gräver ur boxen?

Som min treåring som är på väg till Kina när han äter kraftfoder plus att han är extremt rastlös och vankar av och an i boxen. Eller så har han gris i fjärde led i sin samtavla.

Vankandet har jag löst med havrehalm, sysselsättning alltså.

Som om du kan hitta anledningen så kanske det blir lättare att stävja.

Hur mår hon annars?
 
Sv: Ströproblem - allt strö i bakre delen av boxen och ren betong i andra halvan..

Varför det hamnar bak i boxen är för att hon larvar runt för mycket ;) Skämt åsido, dels så har hon för vana att ta sig ett varv runt boxen nu och då (inte boxvandra, utan tar ett varv för att kolla läget typ), och dessutom är hon hopplös på att försöka dra ner sitt hösilage på golvet, och sen krafsar hon det - just det - bakåt. Vilket gör att allt strö följer med.

Så fenomenet är ingalunda nytt, det bara har aktualiserats eftersom pappersströet inte är 'packat' som hennes spånbädd, utan är lätt att fösa undan.

Hur hon mår annars? Tja utmärkt såvitt jag vet, förutom ögat (som inte bekymrar henne märkbart iofs). Men hon har alltid varit såhär, och står hon inne för mycket så boxvandrar hon. De där 'ta ett varv och kolla in läget' är dock helt ostressad, och när jag kommer ner och så står hon oftast och äter eller vilar. Ligger och sover på nätterna etc. Men rör sig ganska mkt i boxen (som är stor, så finns gott om plats för det). Har btw vattenhinken i högra nedre hörnet och hösilaget i ävre vänstra hörnet. Har provat flytta hinken förr, men hon vill ha den därnete (det skapar dock mer promenerande i boxen, men..)

Welsh - jag har ju egenrivet strö (strimlor). Har funderat på att hacka alla jävla milen och köpa av RS, men slipper gärna. När det gäller spån så nylagda bäddar (dvs som inte satt sig) så hon kan bygga 60 cm höga vallar i bakkant av boxen..helt sanslös..

Stanken kommer btw inte av pappret, utan när hon river runt i 'bäddlagret' under så det blir en fin röra med äckelpissig spånbädd och papper.. mys.. *kräks*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp