studentkorridor - hiss eller diss?

millen

Trådstartare
Är tredje i kö till ett enkelrum i korridor på umeå universitet, men då jag egentligen inte behöver flytta då det är en distansutbildning så funderar jag om det kanske är bättre att vänta tills det finns en lgh ledig. Vad tycker ni? Jag har hört väldigt blandade rekommendationer och vill gärna ha lite fler åsikter och tips :)

Jag personligen hade väntat, bodde i korridor och trivdes inte med det, men det är nog himla olika och hur dom man bor med är! Jag pluggade på KY-utbildning, och började varje dag kl 8-9, det gjorde inte dom som jag bodde med, dom kunde festa rätt mycket under veckorna, ofta till 6 på morgonen. Det var ingen höjdare! :P

Bodde med utbytesstudenter, på den tiden hade jag så extremt svårt för att våga prata engelska, så jag kom aldrig in i gemenskapen heller. Det var också en stor anledning till varför jag inte trivdes.
Men nä, även om jag hade kommit in i gemenskapen så hade jag hellre velat ha det lugnt och skönt i en egen lägenhet :D
Men störs man inte av spring och festande, alltid känna att man har folk runt sig, så är det ju säkert jättekul!

Är tredje i kö till ett enkelrum i korridor på umeå universitet, men då jag egentligen inte behöver flytta då det är en distansutbildning så funderar jag om det kanske är bättre att vänta tills det finns en lgh ledig. Vad tycker ni? Jag har hört väldigt blandade rekommendationer och vill gärna ha lite fler åsikter och tips :)

Jag tyckte studentkorridor var en väldigt bra erfarenhet! När jag var 19 och flyttade till korridor hade jag rätt svårt med nya människor men jag tyckte att det var ett bra sätt att komma in i ett sammanhang. Min korridor hade bara fyra rum och ingen av oss var så social så jag tror att det hade kunnat vara väldigt mycket roligare, men jag trivdes bra! Hade jag fått göra om det hade jag absolut bott i korridor igen i samma ålder, men kanske i en korridor med fler rum så det finns fler möjligheter till kontakter.

Flera av mina vänner bodde också i korridor under samma period och det var väldigt olika hur mycket kontakt man har med varandra i olika korridorer.

Det är helt beroende på i vilket område korridoren ligger i Umeå. Nydalahöjd hade jag inte tvekat en sekund. Resten av korridorerna hade jag nog hellre fått betalt för att bo i ;)

Jag skulle hellre väntat - nu har inte jag sett så många korridorer här i stan men de jag har sett har varit långt ifrån fräscha. Allt har känts slitet, nedgånget och allmänt sjabbigt. Dessutom kan ju eventuellt andra boende i korridoren sänka (eller höja) standarden betydligt - men det här med att diska och hålla rent efter sig verkar vara en utdöende art av de korridorer jag besökt. :arghh:

Säger som @Kivina - läget är nog också rätt avgörande. :grin:

Jag tror att det avgörande är ens personlighet ifall man trivs på korridor eller inte. Och såklart vilka andra som råkar bo där. En som gärna har folk omkring sig och inte tycker om att vara ensam passar det jättebra för, medan en som är väldigt privat och behöver vara för sig själv så är det kanske inte lika lyckat.
Om du har möjlighet att komma och besöka korridoren innan du tackar ja så kan du känna efter ifall de som bor där passar dig eller inte.

Det boende jag trivdes bäst med under min studenttid var helt klart korridoren. De flesta korridorer är trevliga!

Jag trivdes inte i korridor men det var ändå en bra start för mig i flytta hemifrån/studentlivskarusellen. Flyttade till egen lägenhet (bostadsrätt i ett icke-studentområde) efter en termin och trivdes ypperligt med det! Andra hade säkert tyckt att det var alldeles för lugnt och trist att bo så (i studentområden är det sällan någon som ringer och klagar om du har fest till kl 6 på morgonen till exempel...).

När jag pluggade bodde vissa i ganska stora korridorer, man hade ett rum med i vissa fall ett pyttelitet eget kylskåp och en kokplatta för nödfall samt eget badrum. Sen gemensamt kök och andra gemensamma 'sällskapsrum'. Dessa korridorer hade så gott som varje helg vilda fester och var rätt nedgångna. Dock ofta mycket utåtriktat, kul folk och det kändes som att fler utbytestudenter bodde i korridor än i egen lägenhet, så det var en kul mix med folk.

Själv bodde jag några månader i lite mer av en delad lägenhet med 5 rum och gemensamt kök i ett stort, vanligt hus. Nu var alla doktorander/äldre men även med yngre studenter har jag valt ett sådant alternativ framför en regelrätt korridor. Det skulle helt klart kännas mer hemtrevligt att bo i en delad lägenhet än korridor, plus att det är mindre folk i omlopp. Inte helt otippat är jag en sån som behöver lite mer space. ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 966
Senast: malumbub
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 795
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 846
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 544
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka