Bukefalos 28 år!

Studera utomlands, hjälp mig!

Ackela

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av utlandsstudier? Kanske någon till och med har erfarenhet av EF (Education First)? Jag fyllde i att jag ville ha en broschyr hemskickad av dom och två timmar senare ringer dom upp mig (man var tvungen att lämna mobilnummer). Jag svarade inte, men jag kan inte riktigt bestämma mig för om det känns oseriöst eller inte att dom gör så. Vill dom sälja sina utbildningar asap? O_o Okej, lite paranoid är jag men det handlar om mycket pengar när man väl bestämt sig :p

Kan man vara säker på att skolor som är CSN-berättigade alltid är seriösa? Något speciellt man ska tänka på?
Är det värt att ta lån för att kunna åka; är det värt att betala av det en lång tid?

Jag vill höra allas erfarenheter, bra som dåliga! ;)
 
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

Hej,

Min syster åkte med EF till Sydney i Australien ett år och pluggade Buisness English. Hon var väldigt nöjd! Utom det faktum kanske att hon fick bo med asiater som knappt kunde engelska när halva grejen med att bo i värdfamilj lixom är att man ska få ännu mer träning i språket :p Men visst hon fick ju mkt träning genom skola, kompisar, fritid ändå så.
 
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

Jag åkte med EF som Au pair och jag hade inte åkt med dem igen. Nu visste jag ju att jag ville åka, så för mig var det inget stort problem att de ringde titt som tätt, men min kompis som mest följde med på infoträff som moraliskt stöd och blev lite småsugen på att åka någon gång i framtiden så hon gjorde en intresseanmälan, henne ringer de fortfarande emellanåt och tjatar trots att det var över 2 år sedan vi var där...
Vet att vi var många Au pairer som var missnöjda och kände oss som lite bortglömda när vi väl var på plats, då tjänade EF inga pengar på oss lägre utan deras intresse låg helt i att vara värdfamiljen till lags eftersom de fortfarande betalade till EF.
Således var det så att om vi fick problem med våra familjer av något slag så var de inte så benägna att lyssna på vår sida av det hela.

Men, som sagt, detta handlade om att åka som Au pair. Kan mycket väl hända att studierna är mycket bättre.

:)
 
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

Nu var det 10år sedan jag var iväg med EF till Frankrike men jag skulle inte rekomendera dem utifrån min upplevelse.
 
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

Från en "gamling":
Tyvärr tror jag inte att det automatiskt är så att de utbildningar/utbildningssäten vars utbildningar kvalificerar för CSN är "seriösa", men en viss nivå bör de ha. Borde framgå av CSN:s hemsida vilka kriterier som de har för att bevilja studiemedel.

Jag skulle också bli tveksam av alltför gåpåigt försäljande. Över huvud taget var skeptisk mot dem som tjänar pengar på att förmedla utbildningar. De kan ta betalt av dig och/eller lärosätet. Ibland tar de väldigt mycket betalt för lite (typ -vi möter dig på flygplatsen - jag menar, man ska klara att bo i landet:banghead:) eller för sådant som annars är gratis. Tyvärr tillhör flera av de sidor som handlar om utlandsstudier agenter (kan vara svårt att avslöja) och deras info bör silas ;). Om du blir intresserad av en utbildning försök att ta kontakt med skolan direkt. För ett par år sedan hade arbetsförmedlingen den bästa (enda neutrala) infon om utlandsstudier på svenska. Norska studentförbundets sektion för utlandsstudenter (har glömt vad de heter) hade dock bäst info om olika lärosäten/utbildningar och bra råd.

På frågan om det är idé att låna för utlandsstudier skulle jag vilja svara att om det är en längre/dyrare utbildning så kontrollera vilka jobbutsikterna är: finns det jobb?
är lönen tillräckligt bra för att kunna betala lånen?
är utbildningen välkänd i Sverige?
Om det är en utbildning som kräver godkännande av svensk myndighet för att få utöva - kan jag få det?
Om det inte är en hel (yrkes-)utbildning, kan du tillgodoräkna dig dina utlandsstudier på svensk högskola?

Universitetsutbildningar inom Europa är normalt inga problem. Dyra studier på exotiska platser kan vara värt att kolla upp bättre ;). En kortare utbildning för att lära språk eller något man är intresserad av är kanske inte samma katastrof om det är en icke erkänd utbildning. Men lika viktigt att man får valuta för sina pengar och trivs! Så gör noggrann research.

Men visst tycker jag att du ska ta chansen!
 
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

Glömde en sak: Om du väljer en utbildning på engelska i ett land där man talar ett annat språk (t ex i östeuropa) kontrollera att hela utbildningen är på engelska. Häromåret överraskades svenska studenter av att en läkarutildning (?) efter några år övergick till landets språk. Agenten hade inte varit så tydlig med det... Detta är extra viktigt om du inte är behörig till utbildningen i Sverige, för då kan du inte fullfölja i Sverige.
 
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

varfor betala en organisation en massa pengar for en utbildning som du antagligen kan betala larosatet direkt for?
 
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

Tack snälla alla för era svar!

Ainon: Varför inte?

Det är just det där med värdfamiljer som jag är lite osäker på, tänk om man hamnar hos knäppisar liksom? ;) Verkar dock vara det billigaste alternativet.

Jag vill gå genom en organisation för att veta att jag gör rätt med alla papper och sådant. Många står det att dom hjälper till gratis men då kanske det ändå är inräknad någon kostnad i studieavgiften? :S Det har jag faktiskt inte kollat upp...
 
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

Jag gjorde samma misstag som du, och hade stora planer på att gå en språkkurs via EF. Efter att ha insett att den kostade 3 gånger så mycket som den ett annat företag erbjöd och efter att ha hört/läst extremt mycket negativt om EF som företag släppte jag dock den idén och valde det andra företaget (och blev jättenöjd!). Jag slapp dock inte undan så lätt, utan fick stå ut med både mail och samtal från EF i ca 18 månader efteråt. Lyckades blocka deras samtal, men mailen undkom jag inte.

Överlag har jag en väldigt negativ bild av det företaget; dels efter att ha sett en dokumentär om dem (ang. deras resor till Malta) för några år sedan, och dels efter att ha hört om upplevelser från andra (spenderade t.ex. några månader i New York och umgicks med folk som pluggade där via EF och fick höra den ena skräckhistorien efter den andra).

Mitt främsta råd till dig är att titta på alternativ för att i första hand se hur pass mycket överpris EF tar, om du kan komma undan billigare liksom. För mig var det en skillnad mellan 4000 kr för 4 veckor (SI) och 13 000 kr för 4 veckor (EF), och det billigare alternativet var alltså hur bra som helst. Försök också komma i kontakt med någon som gjort samma resa/utbildning och få lite förstahandsinformation av dem, för EF är rätt skickliga på att måla upp falska fasader om du frågar mig.
 
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

Att sprida felaktiga rykten om andra tycks vara något som fler företag och agenter ägnar sig åt.

Delar rådet att kolla upp andra alternativ. I många länder finns det språkutbildningar (ibland kopplade till en högskola eller liknande) som inte vänder sig specifikt till svenskar. Googla på den ort/det land som du är intresserad av. Internet är fantastiskt!

KL
Att inte få rätt med papprena tror jag inte du behöver oroa dig för. Är det en skola som är van att ta emot utländska studenter har de sannolikt en studierektor/motsv som kan hjälpa dig med ansökningshandlingar etc. Du kan även läsa på UD:s och det landets beskicknings hemsida om vad som gäller. Inom EU så är formalian mycket liten/obefintlig.

Du kan vara helt säker på att organisatörer tar bra betalt av dig! Inget är "gratis".

Alternativ till värdfamilj (som kanske är svårt att hitta själv) kan vara studentrum. Vet inte om man annars kan hitta familj med hjälp av ev vänskapsorganistation mellan/i Sverige och/eller värdlandet, Rotary eller liknande.

Att åka på egen hand kräver lite mer jobb av dig men sannolikt kan du spara mycket pengar och jag tror att det i slutändan blir bättre. Om inte annat för att du även har fått den erfarenheten/kunskapen.
 
Senast ändrad:
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

EF har ju otroligt dåligt rykte. Jag förstår om du vill åka med en organisation men titta på de andra också - finns många som erbjuder samma saker till vettigare priser och med god kvalitet.
 
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

haller med mamman har, det ar en bra erfarenhet att lyckas klura ut alla papper sjalv. Och manga lander far du som sagt hjalp fran larosatet om du ber om det/att det finns rad att fa fran UD eller andra stallen.

Sen tror jag personligen att ordna eget boende i ett delat hus eller studentrum genom t.ex. univeristet ger en battre upplevelser. Om inte annat sa lar man sig att hantera att bo med en massa olika viljor ;)
 
Sv: Studera utomlands, hjälp mig!

Tack för alla svar hörrni! Ska kika närmare på olika organisationer och även kika om jag kan fixa det själv. Är väldigt tacksam att ni har skrivit både bra och dåliga erfarenheter! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 880
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hoppas någon med erfarenhet kan ta sig tid att svara, för jag har slut på idéer. Blev sjukskriven från utbildning 2014, vilket inte...
2
Svar
28
· Visningar
1 631
Senast: Kijona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp