Bukefalos 28 år!

Studerande berättar om hästmisshandel på Finlands främsta hästskola – föl dog under lektion

Jag börjar ju gråta, så hemskt!
Jag var så glad och kär häromdagen när jag fick kittla en häst på mulen.

Jag har börjat ge mer kvällspussar på mulen sen allt det här rullade upp i media (vilket givetvis är bra, äntligen finns det en chans att något händer om det blir en "trend" bland journalister att granska hästhantering). Det gör så ont att tänka på att där står den store brune och vill bara ha en kram till innan nattning, och samtidigt finns det så oerhört många hästar som rakt av plågas för att så många människor saknar förmåga att se djur som en kännande varelse.
 
Men är folk alldeles från vettet!!! I min lilla värld tänker jag att man arbetar och håller på med djur för att man tycker om djur men uppenbarligen finns det helt jävla störda människor som inte borde få vara nära en mygga ens! Stackars stackars små oskyldiga och ovetandes föl. 😭
Absolut inte för att förminska deras vidriga beteende och jag har dålig koll på finska språket, men jag läste artikeln och kollade på inslaget och funderar på om man i Finland använder ordet föl även för åringar? För normalt körs väl travhästar in på hösten som ett och ett halvt-åringar? Känns väldigt märkligt att man skulle vänja in ett föl med träns och sele, skulle man ha minishettisutrustning liggandes enbart för det ändamålet?
 
Absolut inte för att förminska deras vidriga beteende och jag har dålig koll på finska språket, men jag läste artikeln och kollade på inslaget och funderar på om man i Finland använder ordet föl även för åringar? För normalt körs väl travhästar in på hösten som ett och ett halvt-åringar? Känns väldigt märkligt att man skulle vänja in ett föl med träns och sele, skulle man ha minishettisutrustning liggandes enbart för det ändamålet?
Såg någon kommentar som sa att de använder föl om hästar upp till och med tre år.
 
Absolut inte för att förminska deras vidriga beteende och jag har dålig koll på finska språket, men jag läste artikeln och kollade på inslaget och funderar på om man i Finland använder ordet föl även för åringar? För normalt körs väl travhästar in på hösten som ett och ett halvt-åringar? Känns väldigt märkligt att man skulle vänja in ett föl med träns och sele, skulle man ha minishettisutrustning liggandes enbart för det ändamålet?
Spelar väl ingen roll om det är ett föl eller en 20 årig häst. Man gör bara inte så mot ett djur.
 
Spelar väl ingen roll om det är ett föl eller en 20 årig häst. Man gör bara inte så mot ett djur.
Gör man saker innan de har mognat i kropp och själ så begår man större övergrepp. Hästarär så lätttränade om man tar träningen när korrekt tid är i deras fysiska och emotionella utveckling.
 
Absolut inte för att förminska deras vidriga beteende och jag har dålig koll på finska språket, men jag läste artikeln och kollade på inslaget och funderar på om man i Finland använder ordet föl även för åringar? För normalt körs väl travhästar in på hösten som ett och ett halvt-åringar? Känns väldigt märkligt att man skulle vänja in ett föl med träns och sele, skulle man ha minishettisutrustning liggandes enbart för det ändamålet?

Jag har hört berättelser om travtränare (i Sverige) som kört in 6månaders föl. "för att hinna få ordentligt med mängdträning" OBS på att detta var 25 år sedan-ish.
 
Fruktansvärt, inte minst när det sker på ett ställe där unga människor utbildas.

Men rektorns attityd är verkligen hårresande. Inte bara för att hon säger att djurplågeriet är enskilda upplevelser och att hon inte tror att den sortens våld förekommer på skolan.

På frågan varför mobbning är så mycket vanligare på skolan där hon är rektor än genomsnittet för yrkesskolor(14% respektive 5% enligt enkätundersökning) säger hon alltså:

"Det är en känsla som den som svarar har haft just då. Och som jag sa tidigare försöker vi på alla sätt att förbättra den upplevelsen, så att det inte finns en känsla av mobbning."

När det sägs något negativt om vad som sker på skolan handlar det alltså om "känslor" och "upplevelser". Tro fan att det inte blir bättre!
 
Fruktansvärt, inte minst när det sker på ett ställe där unga människor utbildas.

Men rektorns attityd är verkligen hårresande. Inte bara för att hon säger att djurplågeriet är enskilda upplevelser och att hon inte tror att den sortens våld förekommer på skolan.

På frågan varför mobbning är så mycket vanligare på skolan där hon är rektor än genomsnittet för yrkesskolor(14% respektive 5% enligt enkätundersökning) säger hon alltså:

"Det är en känsla som den som svarar har haft just då. Och som jag sa tidigare försöker vi på alla sätt att förbättra den upplevelsen, så att det inte finns en känsla av mobbning."

När det sägs något negativt om vad som sker på skolan handlar det alltså om "känslor" och "upplevelser". Tro fan att det inte blir bättre!
Men så ses det ju ofta när nån blir illa behandlad. De som ska åtgärda problemen använder ofta uttrycket att "xx upplever ..." = problemet är inte på riktigt eftersom xx bara "upplever" det som ett problem.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp