Studier inför och i samband med föräldraledighet

skolflickan

Trådstartare
Hej!
Skriver under anonymt nick av den enkla anledningen att jag i dagsläget inte vill att barnfunderingar blir offentliga under "mitt rätta jag".
I dagsläget arbetar jag heltid och läser varierande på halv-och helfart därutöver och kommer göra en tid framöver. Men på vad räkans då den inkomst man får under föräldraledigheten?
Min fundering är helt enkelt om jag "straffas" om jag läser under föräldraledigheten?
Har av förklarliga skäl inget studiebidrag idag och är inte heller ute efter det. Vill bara kunna fortsätta läsa utan att förlora på det.
Och i mitt stilla sinne utgår jag såklart från att det är någon här på Buke som varit i samma situation.

Tack på förhand!
 
Föräldrapenningen baseras på din SGI, sjukpenninggrundande inkomst. SGI:n beror på vad du tjänar på ditt jobb. Det enda studierna innebär för SGI:n är att den pausas (så att du inte förlorar SGI för att du pluggar).

Du får inte läsa på campus och samtidigt vara föräldraledig. Distanskurser går dock bra.
 
Föräldrapenningen baseras på din SGI, sjukpenninggrundande inkomst. SGI:n beror på vad du tjänar på ditt jobb. Det enda studierna innebär för SGI:n är att den pausas (så att du inte förlorar SGI för att du pluggar).

Du får inte läsa på campus och samtidigt vara föräldraledig. Distanskurser går dock bra.

Så SGI pausas under tiden man studerar? Gäller det även om man pluggar utan bidrag och lån från CSN?
 
Så SGI pausas under tiden man studerar? Gäller det även om man pluggar utan bidrag och lån från CSN?
Nej:

Om du studerar


När du studerar och din arbetsinkomst minskar eller upphör kan du få behålla din SGI under studieperioden. Det gäller om du:

  • studerar och finansierar dina studier med studiestöd
  • studerar inom det egna yrkesområdet
  • vårdar barn som är under ett år
  • gör ett kortare avbrott, max tre månader, i yrkeslivet.
  • får utbildningsbidrag för doktorander
Du får behålla din SGI så länge du studerar och får studiestöd.

Studier utan studiestöd


Om du studerar utan att löpande ha studiestöd förlorar du i allmänhet din SGI.

I vissa fall gäller reglerna om vilande SGI och studietids-SGI även om du studerar utan studiestöd. Det gäller:

  • Om du är ledig från din anställning för studier inom ditt eget yrkesområde. Då kan du få behålla din SGI under hela studietiden.
  • Om du inte är ledig från en anställning, till exempel om du är arbetslös eller egenföretagare, och studerar inom ditt eget yrkesområde. Då kan du få ha kvar din SGI under högst ett år.

Källa
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp