Bukefalos 28 år!

P

ponnyryttaren

hur långt skall det vara mellan hindrena för en D-ponny om man skall hoppa stutts?
 
Sv: Stutts?

Runt 3-3,25 m. Ett galoppsprång för d-ponny är väl 3,25 m och ja brukar ha något kortare än ett galoppsprång om jag vill att de ska bli kvickare. Du får känna dig fram och länga allt eftersom du höjer.
Lycka till!
 
Sv: Stutts?

ponnyn jag red förut var 1.47 och han hoppade på ungeöfr 3.10.
hästen jag rider nu är 1.55 och hoppar på 3.25.
det beror ju lite på hur stor galopperad din ponny är
 
Sv: Stutts?

vi hoppar d ponny på 3.00-3.30 i vårt stall... alla e ju olika
 
Sv: Stutts?

njae, desto kortare desto mer styrka och snabbhet krävs hästen, längre avstånd kan den hoppa rätt flackt och ändå reda ut situationen.

Jag har 3,0-3,3 när jag hoppar studs med mitt halvblod. Han är förvisso rätt kortgalopperad.

Börja med 3 m och se ur det känns. Du kan alltid komma in i trav, och lägger du ut travbom 2,20 -2,5 m innan så hjälper du hästen att inte rusa in i studsen utan att ta i med hela kroppen.
 
Sv: Stutts?

Jag har fått lära mig ca 2,5 på ponny (troligtvis c-d) och ca 3 på häst. Och sedan ändra lite efter hur pass jobbigt/lång, kort galopperad häst man har...
Så över 3 meter för d-ponny tycker jag låter väldigt mycket, det är ju meningen man ska hoppa upp ordentligt.
 
Sv: Stutts?

Det beror ju dessutom på vad du sätter upp för hinder och vad du vill uppnå med övningen.
 
Sv: Stutts?

Du verkar få väldigt varierande svar. jag tycker 3.20 verkar stort. Min maxade D-ponny hoppar studs på mellan 2.80-2.90 och då har han ganska stora galoppsprång.
Det enklaste kanske är för dig att prova dig fram med just din ponny och börja på t ex 3.0 meter.

jag tror att ju högre hinder, desto längre avstånd. har du studs på ca 50 cm kan du ha lägre avstånd än om du höjer till ca 80-90 cm.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stutts?

knapplån

ett galoppsprång för d-ponny är enligt "normen" 2.90 (stor häst 3 m, c-ponny 2.80 etc).

därför ska studs för d-ponny vara 2.90, kortare om man vill få mer "snärt" i galoppen och längre om man måste tänja lite.
tränar man med sikte på tävling är det klokt att följa normen, så man lär sig hur långt ett galoppsprång ska vara te x i kombinationer, relaterade avstånd mm

studs bör du inte hoppa högre än 70-80 cm.

lycka till!
 
Sv: Stutts?

Jo jag tycker det låter mer rimligt!! Oftast är ju snabbhet och styrka det man vill uppnå med stuts, och då ska det vara lite trängre. Med häst brukar jag ha 3-3,5 beroende på hästens utbildning (unghäst det bredare alternativet).. Jag tycker max 3 m på D-ponny om man vill få hästen att bli kvick i benen, men sedan får man ju ta hänsyn till galoppen oxå.
 

Liknande trådar

Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 323
Senast: Lady_S
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 466
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp