Bukefalos 28 år!

stygn tagning

J

jump_

Ja....Har en häst i vårt stall som för ca två veckor sedan kom ut ur hagen genom att springa genom tråden. Han blev rejält skadad på båda knäna, bogen och över ögat. Ögat och ena knät klarade sig från att behöva sys men både bogen och ena knät blev så pass skadat att han blev sydd. Både bogen och knät har varit rejält infekterat och vi har varit rätt oroliga över det.Han hade en drän i bogen men den var han duktig nog att ta bort själv samma dag som veterinären skulle komma ut (en vecka sedan). På onsdag är det dax att ta dom stygn som finns kvar. Vi har en sjuksköterska som har erbjudit sig att komma och hjälpa och (hon är sjuksköterska för människor) men jag vet inte riktigt, är det bättre att ringa ut veterinären? Sist vet var ut så var vi tvungen att bremsa + att ge lugnande för att vi skulle kunna lägga nytt bandage på honom.
Tacksam för svar.
 
Sv: stygn tagning

Att ta bort stygn på hästar är ganska lätt, man klipper helt enkelt upp dem och tar bort dem med pincett. Det gör inte ont, men kan förstås killa till lite obehagligt. För att minska det kan man lägga på en klutt Xylocain-salva för att lokalbedöva. Kanske räcker det att bremsa och ha på sån salva? Om inte är det ju bara att ringa ut veterinären, det är ingen katastrof om stygnen sitter någon dag extra.
 
Sv: stygn tagning

Jag brukar ta styngnen själv, men fins det risk att du behöver ge lugnande är det kanske bättre att ringa vetrinären, men det kostar ju lite.
Men och andra sidan så har man ju inte så brottom som en vetrinär har så man kan ta ett stygn lite då och då när hästen är lung och fin, står och äter mm, lura pålle lite!
och går det inte att ta dem själv kan man ju alltid ringa vet sen.
 
Sv: stygn tagning

Tack för svaren..Vi har en som ska komma på ons och prova ta bort dom, vi ska prova att bremsa honom och se om det går. Går det inte får vet komma ut..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 094
Senast: McFlurry
·
Hästvård Hej! För ca 3 månader sedan hittade jag min häst helt förstörd i hagen. Höger framben , ca 10-15 cm från knät mot bogen var det ett...
Svar
18
· Visningar
2 265
Senast: Ozi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 086
Senast: Sel
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp