Styngfluga.....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lindaslycka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 112
L

Lindaslycka

Min häst fick gula små prickar efter att jag släppt henne i en ny betes hage . så jag flytade henne till en annan och avmaskade med ivomec. jag antar att det är styngflugan som har satt sina ägg på benen. Men det är det att jag avmaskade i torsdags vilket ju är en vecka sedan och jag tycker att prickarna borde ha försvunnit.

Nu ser prickarna torrare ut och de har blivit färre men de är inte borta .. Borde de inte ha vart borta nu???

Det är väl inte prickarna (äggen) som dör vid avmaskningen utan det är de prickarna som hästen slickat i sig, och som sedan blivit larver som vandrar i hästens mun ner till magsäcken, som dör vid avmaskning. Avmaskningen görs med fördel i september. Då dödar man de tidiga larverna som är på väg ner i magsäcken.

men hur får jag då de där snuskiga på benen att förvinna... och det stod i avmaskningshäftet på apoteket att man kunde avmaska på sommaren så då gjordejag det :confused:

De sitter jätte hårt ju men jag ska försöka igen... men måste jag avmaska henne igen då när prickarna fortfarande är kvar eller är det bara så att det tar ett tag innan de försvinner?

Oavsett hur många gånger du avmaskar blir du inte av med maskarna som satt sig på din hästs ben med avmaskningsmedel.

Avmaskningsmedlet tar död på de maskar som finns inuti din häst, de som sitter på benen sitter där och väntar på att din häst skall slicka i sig dem. Dem kan du skrapa bort med antingen en ryktsten som någon föreslog eller med nageln.
De blir inte farliga förrän de utvecklas till larver i hästens mage och tarmar.
Att din häst har fluglarver på benen behöver heller inte betyda att den har fått i sig det men det är troligt.

Avmaska gör man enligt det preparat man använder. Ivomec tror jag är i åttaveckorscykler, det är inte bra att avmaska lite då och då. Vill det sig illa kan hästen bli resistent mot medlet.

det är inte bra att avmaska lite då och då. Vill det sig illa kan hästen bli resistent mot medlet.
Det är värre än så. Det är MASKARNA som blir resistenta, alltså inte bara den egna hästen som påverkas.

Tycker det var lite sött tänkt att äggen åsså försvinner vid avmaskningen!
:angel:
Om det inte alls går att få bort äggen får du som sista grej kanske klippa benen med ett 10/10 skär. Supperkort. Inte snyggt, men det växer ut fort. Eller... borde ju finnas nåt medel som tar kål på äggen och sen försvinner dom väl så småning om...
/cj

Det är bara skalen som sitter kvar. Skrapa bort med t.ex engångshyvel eller ryktsten.

Om det bara är skalen som sitter kvar så är det väl ingen större nytta med att ta bort dem ;)

Skämt åsido, jag har funderat ööver det där ett par år, hur lång tid har man på sig att få bort äggen innan larverna kryper ut? De måste väl mogna åtminstone någon dag :confused:

ja det det var det jag tänkte att det typ bara var skal för de ser så torra ut nu.. Men de sitter ju som berg jag skrapar och skrapar men inget händer... :(jag får väl hyvla bort dom :cry: nä men jag trodde faktiskt att äggen skulle dö automatiskt faktiskt. ...Åh det vart maskning typ 2 veckor tidigare än vad det annars blitt så det e nog lugnt. Det är första gången jag avmaskar så tätt in på en annan maskning...

Tack för er hjälp

Det var helt onödigt att avmaska så tätt inpå tyvärr. Styngflugan kommer man åt ända till december, fast då vill man ju inte avmaska eftersom blodmasken vilar då.

Jag började med ett banminth-år ;)
Men nu har styngflugan kommit så då är det väl lika bra att gå över till Ivomec det två sista avmaskningarna :confused:

Smyger in en fråga till Magdalena :o:

Jag gjorde sista avmaskningen med cydectin på mina pållar den 2 augusti. Sen några veckor senare dök styngflugan upp, men den fanns där bara under en dag och la sina ägg på shettisens ben. Har inte sett något på de andra hästarna (än så länge). Behöver jag avmaska med ivomec och i så fall när?? Eftersom det ju är ganska tätt med min förra avmaskning så känner jag inte för att göra det nu och jag vill heller inte riskera att väcka blodmaskarna om jag gör det för sent.
Hur gör jag?? :confused:

Då håller jag tummarna för att det relativt svala vädret på sistone gör att mitt arbete med att få bort äggen inte är förgäves :D

Annars borde man väl märka att de har kommit ut på att hästarna kliar sig mer på benen :idea:

nä det var det inte alste jag flyttade henne till ett nytt stall på helgen och jag ville ju inte ta med styngflugan dit och så vill de att man avmaskar innan man kommer.. så jag hade iallafall gjort det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 096
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 904
Senast: Roheryn
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 955
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 454
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka