Suck, min kompis funderar på att sluta med hästar

T

Twixi

Har hamnat i en situation som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt. Min kompis, som är en stor del av att jag trivs i stallet, funderar på att sluta med hästar.

Hon har ridigt i några år och köpte för något år sedan en häst. Hästen är i och för sig trevlig, men lite opålitligt i vissa situationer som gör att hon inte alltid klarar av den. Nu har hon åkt av hästen igen(!) och funderar allvarligt på att sluta med hästar helt.

Det gör mig ledsen, för jag vet att ridningen ger henne så mycket positiv energi - bara hon lyckades få ordning på hästen alt. byta häst. Dessutom berör det mig eftersom jag kommer bli mycket ensam i stallet om hon slutar. (Vi står i ett litet privatstall där vi är den enda som hyr plats.)

Vill peppa henne att komma igen - men vet inte hur. Har erbjudit henne att börja rida på min häst för att känna sig för igen - men vet inte om hon kommer att göra det. Sin egen häst vill hon inte alls rida just nu - vill knappast åka upp till stallet alls...

Suck, någon som har nån idé om hur jag kan hjälpa henne?

Sv: Suck, min kompis funderar på att sluta med hästar

Jag tror inte du kan göra något för att egentligen förhindra henne från att fatta ett eget beslut, MEN, du kan vara en god vän och hjälpa henne bolla tankar och se andra synvinklar och du kan lyssna, trösta och PEPPA henne till att inte ge upp...
:D

Hoppas det löser sig för er bägge... Aldrig roligt att förlora ett gott sällskap men inte heller roligt att brottas med rädsla, dåligt självförtroende och tillförsikt....

Peppa henne att våga sälja nuvarande häst. Jag tror att många tycker det är en skam att inte passa ihop med sin häst, men det är det ju alls inte. Alla hästar passar inte med alla ryttare, så är det ända upp på elitnivå.

Har hon väl fått sålt sin nuvarande häst, finns ju chans att hjälpa dig med din, kanske ha en foderhäst och på det sättet hitta glädjen i hästeriet.

Så sant så - det är bara hon som kan fatta beslutet. Men jag tror att hon gör fel om hon helt ger upp hästarna, eftersom hon har så mycket glädje av det när det fungerar.

Tror också att det ligger mycket i att det är tungt för henne att erkänna att hon inte funkar ihop med hästen hon har... Eftersom hon är så ny på hästar, så tycker jag att det är lite synd att hon går på en nit med första egna hästen. Det finns ju så många olika sätt att hålla på med hästar på. Man måste ju faktiskt inte rida.... Jag hoppas verkligen att on hittar tillbaka till det...

Tack och lov så pratar vi mycket om detta - och jag hoppas verkligen att hon känner att jag är ett stöd för henne i beslutsprocessen.
Tack snälla för era svar!

Kan ni inte byta hästar lite med varandra ibland? Kanske upptäcker hon det hon en gång tyckte var kul med hästarna när hon kommer upp på en häst det funkar med.

Lycka till // Voff

är lite i samma situation..de har inte talat om att sälja,men jag tror att de skulle trivas bättre med en annan häst.men det är svårt att medge..dessutom blir man ju fäst vid hästen fast man inte passar ihop alls ( egen erfarenhet....)
men det blir trist i stallet utan kompisen..

Ja, det är en knepig situation...

Att byta hästar är tyvärr inget allternativ - för jag tycker hennes häst är allt för opålitlig. Men hon får som sagt gärna rida min för att komma igång igen.

Det är ju bara sååå ensamt och tråkigt i stallet när hon inte är där. Det har gått flera veckor nu - och hon vill bara inte åka dit :(

Åh vad jobbigt. Jag tror också att man ska tala om för henne att det inte är en skam att inte passa ihop, att hon kommer bort från den känslan lite. Men jag kan tänka mig att det är svårt att prata med henne om det..

Under betesperioden är det ju OK att lämna hästen ifred, men kanske är det dax att höra med henne hur hon tänkt göra till hösten? Det finns ju ingen mening med att hålla häst om man inte är där, då är det ju bättre att någon annan kan ha glädje av hästen och kompisen kan hjälpa dig med din, för att se om glädjen kommer åter.

En ide jag fick. Kan du inte överraska henne med en trevlig turridning med garanterat trygga hästar och gott fika. Ser framför mig hur ni sitter och babblar och skrattar och glädjen kommer tillbaka.

/Skagen

Tack Skagen - det var en riktigt bra idé. Det ska jag verkligen försöka få till ...

Håller också med er andra om att hon inte bara kan låta hästen gå där. Dyrt för henne och tråkigt/ohälsosamt för hästen.

Hoppas att hon kommer fram till ett beslut snart så att hon kan jobba vidare efter det...

Tack snälla ni för era svar - hör att ni resonerar ungefär som jag... Återkommer med rapport om hur det går framöver...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 004
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 457
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår