Bukefalos 28 år!

*Suck* Pälsätarna is back

Haukur

Trådstartare
Förra vintern fick lillponken (nu 4,5 årig islvalack) pälsätare, d tog rel. lång tid innan jag fattade att det var pälsätare (typ hela vintern).
Nu misstänker jag att dom är tillbaka. Pälsen på ganascherna (stavning?) börjar se maläten ut... Det KAN vara hagpolarna som gjort d men eftersom d små djuren slog till förra året så misstänker jag dom..
Vad kan jag göra? Jag har ingen lust att bada honom nu då han går på lösdrift och -20 gradersknäppen kan komma när som helst (förra året dödade jag dom små jävlarna med grönsåpa)... Finns d nåt torrschampo eller nåt jag kan ha på? Bör jag raka honom där pälsen är äten?
Alltså: hur förhindrar jag att skiten sprider sig, detta UTAN att blaska ner honom =brrrr

Tacksam för snabba svar :bow:
 
Switch Pour On.
Det har jag använt både möt löss och pälsätare. Du lägger på det på samma sätt som du gör på sommaren mot knott och fästingar. En rand längs med mankammen och en rand på rumpan fram till där sadeln ligger, om han rids, annars längs med hela ryggen.
På min unghäst var allt borta inom 18 timmar.

Lycka till.
 
Problemet är när de fått grepp, det bästa är att se till så det inte får grepp på hästen. Problemet dock är att om hästen haft pälsätare tidigare år, verkar det som om den har lätt för återfall.

Till nästa år skulle du kunna prova med att klippa en lusränna, detta brukar hjälpa 9 hästar av 10.

För ögonblicket, prova med en avmaskning samt som tidigare skrev Switch.
 
Lusränna funkade inte på honom :D Testade faktiskt i år :smirk:
Men ja får väl testa Switch...

Tack för svaren!
 
Precis i mankammen på varje sida, klipps en ränna som är ca 1-2 skärsbredder. Det är en lusränna, oftast börjar pälsätarna knapra just på dessa stälen. Orsaken är, det är varmt och gott därinunder. Finns det ingen päls att knapra, så är det inte så intressant att bosätta sig på denna individ. :D
 
Aha! Men för min del spelar det nog ingen roll, min pålla har problem mitt fram på bogen. Har inte bestämt mig för om jag ska försöka med Switch eller grönsåpa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp