Bukefalos 28 år!

Sugande på ledknölar

iNHALE

Trådstartare
Som några kanske uppmärksammat tidigare så nämnde jag i uppdateringstråden att min hund slickat en hel del på sin ena hasspets så att pälsen är helt röd. Har inte hittat något sår, bett, utslag eller liknande, husen ser normal ut under pälsen och han verken reagerar eller bryr sig när jag pillar och håller på. När jag var hos vetten i maj för hans ettårsvaccination så bad jag henne kolla på det och hon kunde inte hitta något som var konstigt. Hon menade på att det är rätt osannoligt att kunden får svamp på hasspetsen då det inte direkt är något område där det samlas fukt och smuts som det brukar kunna göra mellan tårna. Hennes slutord var mer eller mindre att låta det vara så länge det inte blir värre.

Nu har han börjat slicka och "suga" på insidan av höger framtass på den ledknölen som sitter mellan sporren och den inre tån. Tror det motsvarar pekfingerknogen på en människa, möjligen. Där är det samma sak som med hasen, dvs jag upptäcker inga hudåkommor och han verkar inte ha ont eller ha andra besvär i det området.

Är det någon som har någon idé om vad detta skulle kunna vara? Han verkar inte slicka för att det skulle vara något som stör honom där utan det verkar mest vara någon form av "jag har tråkigt och leksaken är för långt borta så då suger jag på hasen istället" och han gör det bara när han ligger och vilar. Han stannar aldrig upp med att göra något annat för att slicka utan det kommer alltid när han inte har något för sig och hans leksaker är utom räckhåll.

Jag har lite av ett katastroftänk runt mina djur så min spontana tanke var först "ont i lederna!" men på något sätt tycker jag en såns sak borde visa sig på andra sätt också. Han är en extremt smärtkänslig hund som lägger sig på marken och skriker om han får en sticka mellan tårna (ingen överdrift) så om han har ont så märker man det rätt fort.
 
Jag tror också att det är för att han har tråkigt som han slickar/suger. En kompis hund gör likadant när han har tråkigt och speciellt när han tror att hans matte inte ser/hör. Får de hålla på tillräckligt mycket/länge så kan de slicka upp sår t o m. Förmodligen kan det även bli svamp om det är fuktigt tillräckligt länge oavsett var det är. Byt leksaker då och då. Har hunden t ex 5 leksaker så låt honom bara ha 2 åt gången, lägg undan resten. När han verkar ha tröttnat på de han har så ta bort dem och så fram med ett par andra istället. Hitta på nånting på rastrundorna. T ex lägg ut små spår med en leksak i slutet. Behöver inte vara något avancerat. Knyt fast hunden i träd/stolpe, gå en bit ifrån och visa upp leksaken. Gör ett litet "avstamp" och gå sen 25-100 meter och lägg leksaken mitt emellan fötterna. Gå i en sväng tillbaks (alltså gå inte i spåret du lagt). Ta hunden och visa ner nosen där du gjorde avstampet. Låt honom själv komma på vad han ska göra och beröm lite försiktigt när han börjar följa spåret. Då är han lite trött när ni kommer hem och låter bli att slicka åtminstone ett tag. Obs att han ska vara kopplad hela tiden. Det brukar finnas gräsplättar och parker lite här o var som man kan göra detta, asfalt och betong är för svårt för en nybörjare att spåra på.
 
Jag tror också att det är för att han har tråkigt som han slickar/suger. En kompis hund gör likadant när han har tråkigt och speciellt när han tror att hans matte inte ser/hör. Får de hålla på tillräckligt mycket/länge så kan de slicka upp sår t o m. Förmodligen kan det även bli svamp om det är fuktigt tillräckligt länge oavsett var det är. Byt leksaker då och då. Har hunden t ex 5 leksaker så låt honom bara ha 2 åt gången, lägg undan resten. När han verkar ha tröttnat på de han har så ta bort dem och så fram med ett par andra istället. Hitta på nånting på rastrundorna. T ex lägg ut små spår med en leksak i slutet. Behöver inte vara något avancerat. Knyt fast hunden i träd/stolpe, gå en bit ifrån och visa upp leksaken. Gör ett litet "avstamp" och gå sen 25-100 meter och lägg leksaken mitt emellan fötterna. Gå i en sväng tillbaks (alltså gå inte i spåret du lagt). Ta hunden och visa ner nosen där du gjorde avstampet. Låt honom själv komma på vad han ska göra och beröm lite försiktigt när han börjar följa spåret. Då är han lite trött när ni kommer hem och låter bli att slicka åtminstone ett tag. Obs att han ska vara kopplad hela tiden. Det brukar finnas gräsplättar och parker lite här o var som man kan göra detta, asfalt och betong är för svårt för en nybörjare att spåra på.
Upplever att han mest slickar på natten när jag sover och inte kan avleda och sen när man vaknar på morgonen så är hasen vinröd. Det är svårt att göra så mycket åt det.

Ska testa leksaksspåret om jag hittar en bra plats. Vi har testat lite enkla godisspår där jag lägger ut små godisbitar i gräset med ett par-tre meters mellanrum, så får han leta från ena godisen till den andra vilket han tycker är kul. Kanske ska öka svårighetsgraden lite.
 
Kan du prova att ha på krage eller overall med isydda fötter/strumpor alternativt body + något slags strumpaktigt på honom nattetid?
 
Kan du prova att ha på krage eller overall med isydda fötter/strumpor alternativt body + något slags strumpaktigt på honom nattetid?
Tror det är svårt. Krage kan möjligen funka, men overall med fötter går nog bort. Han är väldigt långhårig och det blir tyvärr ganska varmt i lägenheten nu under sommaren (går inte att öppna fönstren) så att ha på honom kläder vill jag helst inte, skulle nog bli obehagligt varmt för honom. Strumpor skulle han troligen bara riva sönder om jag inte är där och passar på honom. Grejen med honom är att han beter sig perfekt så länge man är där och har koll, men när man inte kan det så passar han på att hitta på både det ena och det andra om han fattat tycke för det.
 
OK. Det finns ju självhäftande bandage till hästben, alltså det fastnar inte i pälsen utan bara på sig själv. Finns i olika färger o bredder. Vad tror du om det? Det kan du ju vira om från tassen och upp t o m knäet. Hur många gånger det häftar fast vet jag inte. Du måste ju ta av det varje morgon och vira på det på kvällen igen. Kanske kan du göra det första gången när du kan vara vaken en del av natten och avleda honom.
 
OK. Det finns ju självhäftande bandage till hästben, alltså det fastnar inte i pälsen utan bara på sig själv. Finns i olika färger o bredder. Vad tror du om det? Det kan du ju vira om från tassen och upp t o m knäet. Hur många gånger det häftar fast vet jag inte. Du måste ju ta av det varje morgon och vira på det på kvällen igen. Kanske kan du göra det första gången när du kan vara vaken en del av natten och avleda honom.
Det skulle man kunna testa faktiskt. Grejen är mest att han tenderar att vara där och pilla när jag sover, vilket jag som de flesta andra gör på natten. Så man kan väl säga att så länge jag är vaken så pillar han inte så mycket, men när jag somnat, då jäklar... Ska se om jag får tag på en rulle självhäftande hästbandage. Har en Hööksbutik ganska nära så får fara dit och kolla.
 
Köp en uppblåsbar krage och använd den på natten. Köp den största de har. De är bekväma och han kan inte få av sig den. Min hund använder sin som kudde när han har behov av den och verkar inte lida av den alls. Bra mycket bättre än bandage som hunden förr eller senare biter av och riskerar att få i sig bitar utav. Dessutom, om din hund brukar bita och slicka så riskerar du att det blir en inflammation i huden om du stänger in kroppsdelen med bandage. Tyvärr har jag gjort det misstaget en gång.
 

Liknande trådar

Hundhälsa I början av förra sommaren började min 1½ år gamla borzoi att slicka sig mycket om tassarna. I samband med att vi gjorde...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 228
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp