Hjälp mig spåna

Han äter Nordic bas och har gjort sedan februari förra året, dvs några månader innan det hela började.
Det brukar ta ca 2-3 månader innan man ser hur hunden verkligen mår av fodret. Hudproblem och liknande som dyker upp 2-3 månader efter foderbyten brukar bero på just det.
 
Har pratat med uppfödaren nu och hon sa att av alla kullar hon fått så är det, vad hon vet, bara två valpar som fått problem med allergi hos den nya ägaren. I båda fallen kunde man inte konstatera vad allergin berodde på, men det krävdes ganska långa och jobbiga behandlingar för att få bukt med det. Båda hundarna äter dock barf numera utan problem och det krävdes foderbyte för att det skulle ge sig.

Hon fodrar sina vuxna hundar med Husse lamm och ris och föreslog att jag skulle testa samma foder.
Lamm, ris, lax, animaliskt fett, betmassa, linfrö, kycklingleverolja, laxolja, jäst, salt, frukto-oligosackarider, lecitin, tagetes, havsalger, druvkärnor. Protein 23,0%, fett 14,0%, råaska 7,0%, växttråd 2,5%, kalcium 1,6%, fosfor 0,9%. Är vad det innehåller enligt deras hemsida.
 
Det brukar ta ca 2-3 månader innan man ser hur hunden verkligen mår av fodret. Hudproblem och liknande som dyker upp 2-3 månader efter foderbyten brukar bero på just det.
Plus att en allergi kan dyka upp trots att hunden ätit maten längre. Något annat (stress, infektion, atopi) kan dra fram symtom. Rätta mig om jag har fel @Malibu_Stacy
 
Vår hund gnager och slickar sig i tassarna när han fått i sig för mycket spannmål (får han foder med spannmål blir han även omgående kass i kistan).
Händer även i bland när han är stressad, samt i regnigt väder, dock undviks det i just det fallet genom att vi torkar ordentligt mellan tårna varje gång han varit ute.
Spannmålsallergin är dock den största boven verkar det som. Vet dock inte om det är som det orsakar klåda eller om han mår dåligt allmänt i kroppen och därför avreagerar sig genom att bita.
Får han bara sitt färskfoder och spannmålsfritt godis så mår han fint. Han verkar ha det som någon sorts stressreaktion när han inte mår bra på ett eller annat sätt..
 
Sitter här och funderar. Ska man gå den "enkla" vägen först och testa ett färskfoder som är helt spannmålsfritt och ev tillsätta lite extra benmjöl, eller ska man gå på uppfödarens linje och testa samma foder som hon rekommenderade?

Känns som att det finns tusen alternativ framför en nu och jag vette tusan vart man ska börja riktigt.

Uppfödarens alternativ innebär ju ett totalt foderbyte. Den spannmålsfria vägen innebär ett mindre byte till en annan sorts färskfoder från samma tillverkare men där grundinnehållet är detsamma, dvs oxkött, vom och oxblod med tillhörande vitaminer och mineraler.
 
Sitter här och funderar. Ska man gå den "enkla" vägen först och testa ett färskfoder som är helt spannmålsfritt och ev tillsätta lite extra benmjöl, eller ska man gå på uppfödarens linje och testa samma foder som hon rekommenderade?

Känns som att det finns tusen alternativ framför en nu och jag vette tusan vart man ska börja riktigt.

Uppfödarens alternativ innebär ju ett totalt foderbyte. Den spannmålsfria vägen innebär ett mindre byte till en annan sorts färskfoder från samma tillverkare men där grundinnehållet är detsamma, dvs oxkött, vom och oxblod med tillhörande vitaminer och mineraler.
Personligen hade jag inte velat ge ett foder med ris i, med tanke på arsenik. Men jag är eventuellt tramsig.

Jag hade börjat med att ge benmjöl OCH laxolja. Ev en sak i taget, men inte foderbyte direkt.
 
Personligen hade jag inte velat ge ett foder med ris i, med tanke på arsenik. Men jag är eventuellt tramsig.

Jag hade börjat med att ge benmjöl OCH laxolja. Ev en sak i taget, men inte börjat med foderbyte.
Arsenik är inget jag oroar mig för personligen.

Så du hade fortsatt på det han äter nu (med vetekli) och helt enkelt bara tillsatt benmjöl och laxolja utan att ändra något i övrigt?
 
Arsenik är inget jag oroar mig för personligen.

Så du hade fortsatt på det han äter nu (med vetekli) och helt enkelt bara tillsatt benmjöl och laxolja utan att ändra något i övrigt?
Som ett första steg hade jag det. Ev bytt inom samma märke.

Jag har en allergihund och det första veterinären ville att vi skulle börja med var Viacutan, som är just en blandning av oljor. Nu är min känslig mot just fisk, så hon får inte laxolja här. Jag köpte iaf laxolja innan jul till de andra två för att min ena har ett öga som strular lite, nu är jag ju inte 100 på att det är laxoljan som hjälper, men ögat är betydligt bättre. Även deras päls.
 
Ang fodret, varför blanda tagetes och druvkärnor i ett hundfoder?
Jadu, det är inte alltid lätt att veta varför vissa foder innehåller vissa saker. Det är populärt bland torrfoderföretagen att blanda i både det tredje och det fjärde. Det var det som min uppfödare rekommenderade och det hon fodrat med i 7-8 år utan att ha haft några problem. Men som sagt så drar jag mig lite för att göra ett sånt stort byte i ett såhär tidigt skede. Om "enkla" korrigeringar inte har någon effekt, då kan man börja dra lite större växlar, men jag tror det är för tidigt för det ännu.
 
Jag hade en hund som var allergisk mot jäst. Minsta lilla gnutta i fodret så fick han röda tassar och slickade på dem. Väldigt många hundfoder innehåller jäst upptäckte jag...
 
Det är många som maler äggskal och ger, men jag utgår ifrån att det innehåller protein också eller?
 
Om fodret innehåller majs så kan det finnas mögelsporer i och det kan vissa hundar få klåda av. Allt torrfoder finns det olika typer av damm i. Jag har hört rätt många som har sagt att om man lägger torrfodret i frysen innan man ger det så "tar det bort" dammet.

Det kan vara så många olika saker med foder så man får nästan prova sig fram, men en hel del kan undvikas om man undviker majs och stoppar fodret i frysen. Man låter det såklart få rumstemp innan man ger det. Vill du göra allergitest så ska du inte hålla på att byta proteinkälla ett antal gånger utan det är bättre om du kontaktar veterinär direkt. Annars kan det bli svårt att hitta en proteinkälla som hunden aldrig har ätit tidigare.
 
Om fodret innehåller majs så kan det finnas mögelsporer i och det kan vissa hundar få klåda av. Allt torrfoder finns det olika typer av damm i. Jag har hört rätt många som har sagt att om man lägger torrfodret i frysen innan man ger det så "tar det bort" dammet.

Det kan vara så många olika saker med foder så man får nästan prova sig fram, men en hel del kan undvikas om man undviker majs och stoppar fodret i frysen. Man låter det såklart få rumstemp innan man ger det. Vill du göra allergitest så ska du inte hålla på att byta proteinkälla ett antal gånger utan det är bättre om du kontaktar veterinär direkt. Annars kan det bli svårt att hitta en proteinkälla som hunden aldrig har ätit tidigare.
Han äter färskfoder så damm är det nog inte, majs finns det heller inte i det.

Tror att vilt och fisk är de enda han aldrig har ätit. Lamm fanns det i ett torrfoder han åt under en kort period när han var liten, nöt är det han äter nu, gris tål han inte (sprutlackerar golvet inom några timmar efter intag) och kyckling/kalkon äter han som tilltugg just nu. Ska som sagt testa med kalk så får vi se. Om det inte gör någon skillnad blir det spannmålsfritt från samma tillverkare med samma innehåll fast utan spannmål, hjälper inte det så får får man se om man eventuellt ska testa något med lamm istället. Om det heller inte gör något, ja, då får man dra på ordentliga växlar för då finns det inte mycket mer man kan testa utan att "förstöra" eventuella framtida elimineringsdieter.
 
Ja foderallergi kan komma när som helst i livet! Så även gamla hundar kan bli allergiska.
Atopi däremot debuterar tidigt.
Ja. Jag tänker mer att en ny allergi kan blossa upp under t.ex. pollensäsong, hos atopisk hund? Eller efter en stressig period för hunden? Jag tyckte mig märka det hos min förra allergihund.
 
Jag har ju en skräckhistoria om klåda i tassarna där det visade sig att det var trampdynorna som dog innifrån, tassarna bokstavligen ruttnade och när veterinären senare skar bort samtliga trampdynor hittades det även larver i dem så förstå den plågan. Matten tog beslutet att avliva hunden eftersom ingen viste hur detta gått till och om det skulle komma tillbaka.

Fallet är ju extremt och allergier eller någon form av brist är ju troligast men det kan ju varit de som Ibörjna va orsaken till fallet ovan men veterinärerna viftade bort det som vanlig svamp. Så jag skulle fara tillbaka tillveterinären och be dem kolla noggrannare. Som någon sa så kan de iaf ta ett blodprov osv
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 245
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 001
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 861
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp