Supergrinig 3-åring. Trött efter dagis, vägrar sova på dagen!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Naggur01
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 3 704
N

Naggur01

Har ett problem. Nova är uppenbarligen inne i en period då hon behöver sova mycket.

Hon har börjat på nytt dagis. Gått i 2,5 vecka.

Hon vägrar sova på dagis, och likadant hemma på dagarna.
Hon går på dagis mellan 9 och 3, men kommer gå fram till fem vissa dagar.

Hon går och lägger sig mellan sju och åtta på kvällarna och kliver upp vid sju.

Hur ska jag göra? Går hon och sover tidigare på kvällen så vaknar hon bara tidigare.

Ska jag hålla henne uppe till 9-10 på kvällarna så hon kanske hinner bli trött till mitt på dagen?

Det är verkligen inte ett dugg kul att hon ska vara sur å grinig hela kvällarna=(
På helgerna är hon inte alls så eftersom hon inte tröttar ut sig på dagis.

Några tips???

Sv: Supergrinig 3-åring. Trött efter dagis, vägrar sova på dagen!

Det går inte att låta henne börja 1 h tidigare på morgonen? Så kanske hon blir trött och vill vils lite på dagen?

Fast om hon sov på det gamla dagiset så känner jag spontant att hon kanske inte känner sig riktigt inboad och trygg än? Kanske blir bättre om några dagar?

Hämtar du i bil? Om inte, kanske kan göra det och köra en 20 min sväng så kanske hon får sig en liten powernap där?

Fast det är svårt det där när de är på gränsen att sova på dagen/inte sova på dagen...

Rasmus går 9-14. Han måste sova efter lunch annars somnar han ståendes eller mitt i leken.
Somnar sen vid 20-20:30 och vaknar vid 6:30 *zzzz*

Kom bara sådär. Tar vi bort sovningen på dagen gör de ingen skillnad. Mer än att han är grinig på kvällen och inte orkar äta middag och somnar så fort han får vällingen i handen = kan vakna ännu tidigare för han e hungrig.

Kan det vara att hon hamnar i otakt med måltiderna nu efter sommaren och är grinig därför? Dagis har ju ofta huvudmålet vid 11 vilket jag tycker är ganska idiotiskt eftersom tiden mellan lunch och middag blir väldigt lång. Om du tror att det skulle kunna vara maten så skulle du ju kunna ta med en frukt eller macka som hon äter på hemvägen från dagis så att hon håller energin uppe.

En kvalificerad gissning från min sida är att det där kommer att ge sig inom några veckor.
Hon har bytt dagis och spänner sig säkert en hel del för att ta in allt nytt.
Jag skulle inte ändra i sovtiderna utan genomlida ett par veckor till.

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 030
Senast: Amha
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu... 2
Svar
34
· Visningar
5 830
Senast: Guldaskig
·
Hundträning Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka...
Svar
15
· Visningar
3 610
Senast: Tiger tok
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat... 2
Svar
26
· Visningar
6 868
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur