Supertips vid nackspärr?

Cattis_E

Trådstartare
Är det någon som har en dunderkur jag inte tänkt på?
Sedan iförrgår kväll har jag så otroligt ont i och spända muskler i nacken.
Ovanligt på så sätt att nacken inte är låst till en sida, men när jag använder musklerna (tex resa mig ur liggande) eller tittar upp så är det minst sagt obekvämt. Det känns också med mot bland annat skuldror när jag är i rörelse.
Nu har jag huvudvärk också, men jag är inte förvånad..

Jag gör ett par stretchövningar väldigt försiktigt som brukar mjuka upp lite, och ser till att röra mig lagom.
Använder favoritlinimenten, Linnex och aloe rub. Ser till att ha tjock halsduk ute och sjal inne.Tar smärtstillande de stunder det är som värst.
Jag vet att naprapat/kiropraktor kan hjälpa, men just nu tar jag mig inte iväg av flera anledningar.
TENS har jag inte tillgång till precis nu, annars kan det säkert hjälpa.

Har ni några husmorsknep eller annat som är effektivt i bakfickan? Redan dödligt less..
 
Prova att få tungan att slappna av, spänd tunga upptryckt i gommen är vanligt vid nackont. Och det påverkar spänningen i hals och nacke. Andningsövningar (kolla youtube) kan också hjälpa.
 
Jag hade nackspärr i några dagar för någon vecka sedan. Jag brukar ta typ inflammationsdämpande medicin, och sedan stretcha så mycket och ofta jag kan.
Det bästa är inflammationsdämpande + värme sedan stretch tycker jag. Stretcha och massera samtidigt, alltså vrid huvudet eller kroppen tills det gör lite ont någonstans och sedan massera på stället det gör ont.
Gillar även att typ göra väderkvarnar med armarna, stretcha ryggen osv - det kan ju vara så att orsaken till nackspärren sitter någonstans i ryggen.
Skratta hjälper också konstigt nog. Det lärde en naprapat mig, något om att man spänner och slappnar av musklerna på rätt sätt då.
 
Jag hade nackspärr i några dagar för någon vecka sedan. Jag brukar ta typ inflammationsdämpande medicin, och sedan stretcha så mycket och ofta jag kan.
Det bästa är inflammationsdämpande + värme sedan stretch tycker jag. Stretcha och massera samtidigt, alltså vrid huvudet eller kroppen tills det gör lite ont någonstans och sedan massera på stället det gör ont.
Gillar även att typ göra väderkvarnar med armarna, stretcha ryggen osv - det kan ju vara så att orsaken till nackspärren sitter någonstans i ryggen.
Skratta hjälper också konstigt nog. Det lärde en naprapat mig, något om att man spänner och slappnar av musklerna på rätt sätt då.
Japp, tar inflammationsdämpande värktablett och stretchar en del.
Stretcha ryggen kanske är idé förstås, inte provat det än, mest axlar och nacke..
 
Prova att få tungan att slappna av, spänd tunga upptryckt i gommen är vanligt vid nackont. Och det påverkar spänningen i hals och nacke. Andningsövningar (kolla youtube) kan också hjälpa.
Tack!
Tänka på hur jag andas försöker jag emellanåt redan, har lite vana där av andra skäl, men kan absolut fokusera mer på det.
Frustrerande att det triggar igång huvudvärk nu också. Tyckte jag på väg åt det bättre hållet igår kväll men stel i morse, och nu som sagt..

Orolig sömn hjälper ju inte heller.
 
Kanske får prova igen, testade precis när det "hänt" , men det gjorde ont att ha vetekornen mot musklerna.. Men kanske får prova den lättare varianten vi har (har flera).

Min naprapat säger aja baja till värme på, speciellt i det akuta skedet eller när det är som värst. Låter helt orimligt i mina öron men jag lyder snällt.
inte heller sitta stilla för långa stunder och stretcha så mkt man kan utan att det gör ont, gärna flera gånger om dagen. Är vad hon rekommenderat mig att göra vid Nackspärr :)
 
Ta inte smärtlindring bara när det är som värst, kör fulldos NSAID (Ibuprofen 400mg 3ggr/dag eller Naproxen 500mg morgon och kväll) i 4-5 dagar. Lägg till fulldos paracetamol (1g 4ggr/dag) för bra smärtlindrande effekt. Rör på dig så mycket du kan. Det viktigaste är att bryta smärtcirkeln som bara leder till mer spända muskler och mer smärta.

Ovanstående gäller ifall du är fullt frisk och inte tar några läkemedel som går ihop med NSAID. Samt att det inte är något trauma eller feber i bakgrunden såklart.
 
Är det någon som har en dunderkur jag inte tänkt på?
Sedan iförrgår kväll har jag så otroligt ont i och spända muskler i nacken.
Ovanligt på så sätt att nacken inte är låst till en sida, men när jag använder musklerna (tex resa mig ur liggande) eller tittar upp så är det minst sagt obekvämt. Det känns också med mot bland annat skuldror när jag är i rörelse.
Nu har jag huvudvärk också, men jag är inte förvånad..

Jag gör ett par stretchövningar väldigt försiktigt som brukar mjuka upp lite, och ser till att röra mig lagom.
Använder favoritlinimenten, Linnex och aloe rub. Ser till att ha tjock halsduk ute och sjal inne.Tar smärtstillande de stunder det är som värst.
Jag vet att naprapat/kiropraktor kan hjälpa, men just nu tar jag mig inte iväg av flera anledningar.
TENS har jag inte tillgång till precis nu, annars kan det säkert hjälpa.

Har ni några husmorsknep eller annat som är effektivt i bakfickan? Redan dödligt less..

En kiropraktor fixar det i ett nafts.

Jag får ibland nackspärr när jag sitter dåligt och mkt framför datorn. Sambo/kiro behandlar bort det på direkten.
Ofta sitter det även i bröstryggen. Så det blir svårt att få väck med fokus endast på nacken.
 
En kiropraktor fixar det i ett nafts.

Jag får ibland nackspärr när jag sitter dåligt och mkt framför datorn. Sambo/kiro behandlar bort det på direkten.
Ofta sitter det även i bröstryggen. Så det blir svårt att få väck med fokus endast på nacken.
Men är det verkligen så att alla nackspärrar fixas med kiro bara sådär *poff*?
Sen vill jag inte veta hur ont det kommer göra om någon ska försöka manipulera saker just nu.

Jag brukar gå till kiro vid behov, men förutom att vi har en pågående pandemi med restriktioner att undvika all onödig kroppskontakt med andra än den jag bor med så är det såvitt jag vet (inkl det jag läst online nu) vanligt att man ofta ger det några dagar med egenvård också.
Vilket är precis vad jag provar 😉.
Den kiro jag kanske skulle våga lita på att röra mig just nu har dessutom ingen tid förrän nästa vecka 😉.

Men fokus endast på nacken? Hur menar du att jag har det? Jag gör egenvård av rygg, bröst och axelmuskulatur.
 
Men är det verkligen så att alla nackspärrar fixas med kiro bara sådär *poff*?
Sen vill jag inte veta hur ont det kommer göra om någon ska försöka manipulera saker just nu.

Jag brukar gå till kiro vid behov, men förutom att vi har en pågående pandemi med restriktioner att undvika all onödig kroppskontakt med andra än den jag bor med så är det såvitt jag vet (inkl det jag läst online nu) vanligt att man ofta ger det några dagar med egenvård också.
Vilket är precis vad jag provar 😉.
Den kiro jag kanske skulle våga lita på att röra mig just nu har dessutom ingen tid förrän nästa vecka 😉.

Men fokus endast på nacken? Hur menar du att jag har det? Jag gör egenvård av rygg, bröst och axelmuskulatur.
För mig personligen ja. Min kiropraktor fixar mig. Jag kommer dit halt och lytt och går därifrån. I princip. Men jag har ett tidigt ryggproblem trauma och jag är stel inte överrörlig. Alltså han är helt otrolig för mig min kiropraktor har fått många års bättre rörlighethet tack vare honom. Han är dessutom akademiskt meriterad, dvs disputerad. Jag blir bättre så jag går inte med samma problematik utan jag hittar på nya Områden hela tiden typ när jag ska trilla nedför stegen när jag klipper trädet.

Råkade höra på www.sr.se att många har fått problem med just nacke nu under pandemin när de jobbat hemma. Dåliga stolar sa de på radion var orsaken. Jag vet inte. Kanske värt att fundera på för dig. Ståbord?
 
Prova att ställa dig mot en vägg med hälar, skuldror och bakhuvud mot väggen. Dra sedan armarna nedifrån och upp med armbågar och handryggen (heter det så? Ovansidan av handen) mot väggen längs med kroppen, armbåge ner och hand upp.
Vad svårt det var att förklara 🙈 den här övningen var ett tips från nyhetsmorgon där de tog upp övningar för alla som blev mer stillasittande iom pandemin. Den har hjälpt mig massor när jag blivit stel i nacke och bröstrygg.

Ett annat tips är att plocka fram dubbelhakorna. Stå eller ligg och skjut in hakan så långt du kan samtidigt som du inte tittar ner, viktigt att det snarare drar uppåt än framåt.

Och så klart tänka på att all stretch du gör känns bra och inte pressas till smärta
 
För mig personligen ja. Min kiropraktor fixar mig. Jag kommer dit halt och lytt och går därifrån. I princip. Men jag har ett tidigt ryggproblem trauma och jag är stel inte överrörlig. Alltså han är helt otrolig för mig min kiropraktor har fått många års bättre rörlighethet tack vare honom. Han är dessutom akademiskt meriterad, dvs disputerad. Jag blir bättre så jag går inte med samma problematik utan jag hittar på nya Områden hela tiden typ när jag ska trilla nedför stegen när jag klipper trädet.

Råkade höra på www.sr.se att många har fått problem med just nacke nu under pandemin när de jobbat hemma. Dåliga stolar sa de på radion var orsaken. Jag vet inte. Kanske värt att fundera på för dig. Ståbord?
Jag jobbar inte hemma, har höj och sänkbart med okej stol på jobbet. Men visst skulle kunna stå större andel av arbetstimmar.
Har antagligen inte skött mig perfekt med ergonomin för det, men förutsättningarna finns.
Så vi kan inte bara anklaga arbetsställning och framförallt inte förutsättningar 😇.
 
Säger också värme som vetekudde eller varmt bad. Ett tips är att inte haft på värmande liniment för nära inpå innan då det kan bli lite väl varmt och ajaj och inte för nära inpå efter, egna erfarenheter.
 
Är det någon som har en dunderkur jag inte tänkt på?
Sedan iförrgår kväll har jag så otroligt ont i och spända muskler i nacken.
Ovanligt på så sätt att nacken inte är låst till en sida, men när jag använder musklerna (tex resa mig ur liggande) eller tittar upp så är det minst sagt obekvämt. Det känns också med mot bland annat skuldror när jag är i rörelse.
Nu har jag huvudvärk också, men jag är inte förvånad..

Jag gör ett par stretchövningar väldigt försiktigt som brukar mjuka upp lite, och ser till att röra mig lagom.
Använder favoritlinimenten, Linnex och aloe rub. Ser till att ha tjock halsduk ute och sjal inne.Tar smärtstillande de stunder det är som värst.
Jag vet att naprapat/kiropraktor kan hjälpa, men just nu tar jag mig inte iväg av flera anledningar.
TENS har jag inte tillgång till precis nu, annars kan det säkert hjälpa.

Har ni några husmorsknep eller annat som är effektivt i bakfickan? Redan dödligt less..
Vetekudde, varmt bad. Men annars naproxen eller något antiinflammatoriskt, det finns även något "värmeplåster" på apotek som ska sitta på 8h är just för nacke. Det har jag använt när jag fått akut ont i en axel pga. suttit dålig och jobbat en hel dag, absolut det som gett bäst effekt.
 
Vetekudde, varmt bad. Men annars naproxen eller något antiinflammatoriskt, det finns även något "värmeplåster" på apotek som ska sitta på 8h är just för nacke. Det har jag använt när jag fått akut ont i en axel pga. suttit dålig och jobbat en hel dag, absolut det som gett bäst effekt.
Åh, tack för tips. Det lät "spännande", kanske får lov att köpa värmeplåster idag då 😊
 
Åh, tack för tips. Det lät "spännande", kanske får lov att köpa värmeplåster idag då 😊
Ja kan vara värt att prova! :) Det smidiga är att det sitter på plats och är varmt hela tiden. En värmekudde måste ju värmas hela tiden plus stannar inte kvar på rätt ställe.
 
Ja kan vara värt att prova! :) Det smidiga är att det sitter på plats och är varmt hela tiden. En värmekudde måste ju värmas hela tiden plus stannar inte kvar på rätt ställe.
Precis. Och liniment har bara effekt en viss tid. Och till slut stinker man ju så man blir trött på sig själv av att använda det konstant också 🙈😇
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp