Svängd/rak bom?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Kan någon tala om vad det är för skillnad på svängd o rak bom? Och vad brukar ex den svängda passa för typ av hästar? o viceversa.

Sv: Svängd/rak bom?

Rak bom passar en rakryggad häst. Finns olika böjda bommar för att passa olika böjda ryggar. En häst med hög manke behöver i regel en sadel som är lite böjd, en överbyggd häst behöver också en böjd bom.
Sedan så kan man också få en böjd sadel lite rakare genom att ändra stoppningen.
En raksadel kan man ibland också få lite mer böjd genom att ta ut stoppning fram och bak, men det beror ju på vilket märke man talar om.

Men om du kollar på min häst, vad har han för rygg o vad ser det ut som att han kan behöva för typ av bom?
Tänk på att vi håller på bygga upp ryggen(framför allt runt manken).
DSC06266.jpg
[/IMG]

Har du en bild där du har tagit kortet i jämnhöjd med ryggen?
Nu är kortet taget snett underifrån, och det gör att ryggen ser mer böjd än vad den förmodligen är.

Det många inte tänker på är att det är hu hästen är i sadelläget som spelar roll. Många ser inte att din häst (på detta kortet) är ganska rak i ryggen, och att han bara har en hög bakdel, men han är inte speciellt överbyggd i sadelläget.

Nej jag vet inte, jag ska ta reda på det. Men om jag mäter honom nu så blir det väl fel mått med tanke på att det saknas muskler? Men jag har ju haft en vid bom tidigare ska jag inte testa en ännu vidare då?(alla sadlar jag testat på honom(vida i bommen) har åkt fram. Kan detta bero på att han har behövt exvid?

Men han är ju så omusklad nu, så du måste ju utgå från hur han är nu. Men han kommer ju bredda sig, men då får du antingen tömköra han först tills du tycker att han har vuxit till sig eller att du köper en för vid sadel och rider med en pad under så länge.

Vilka märken/modeller har du provat? Och i vilken bomvidd? (jag vill alltså veta bokstav eller siffra, inte vad beteckningen är, alltså inte normal bom eller vid bom, säg istället 32, MW osv.)

De sadlar du har provat behöver ju inte ha varit för smala, men de kan ha varit för böjda, då händer ju samma sak.

Diabolical_Kitten skrev:
Men han är ju så omusklad nu, så du måste ju utgå från hur han är nu. Men han kommer ju bredda sig, men då får du antingen tömköra han först tills du tycker att han har vuxit till sig eller att du köper en för vid sadel och rider med en pad under så länge.

Vilka märken/modeller har du provat? Och i vilken bomvidd? (jag vill alltså veta bokstav eller siffra, inte vad beteckningen är, alltså inte normal bom eller vid bom, säg istället 32, MW osv.)

De sadlar du har provat behöver ju inte ha varit för smala, men de kan ha varit för böjda, då händer ju samma sak.

Första sadeln jag hade till honom var en kingston hopp, dock vet jag bara att den hette vid inte någon siffra, sen har jag haft den jag har nu en horse saver dressyr och där är det ända jag fått höra vid bom men man kan ju säkert ta reda på vad för typ av bom det är. Sen har jag även testat en allround sadel av okänt märke i vid bom som oxå åkte fram.

Jag kan alltså inte svara i andra mått då jag inte vet dom.

Okej.. Både Kingston och HS är skrot, så jag hoppas du ahr kaserat båda två.

Du har ju inte provat så många sadalr, så att säga att "alla sadlar vi har provat glider fram" känns lite missvisande, för det låter som att det är 40 sadlar ni har provat... Åk till en sadelutprovare och prova hela sortimentet.

Kingston sadeln håller jag med om att den är skrot, men den köppte jag när jag skulle rida in hästen. HS är en bra sadel(förutom att den inte passar min häst) tycker jag o jag skulle ha behållt den om jag kunnat.
"Alla" betyder ju, alla som man prövat oavsett hur många det är.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: Fibusen
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: warg
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
979
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Jobba som veterinär
  • 12 kvm utbyggnad?

Hund, Katt, Andra Djur