Svängd/svankig rygg

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare majeld
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 377
M

majeld

Jaha var hos sadelmakare häromdagen och han dömde helt ut vår ena gammelponnys sadel:o otroligt, vi trodde den behövde en omstoppning men inte den var helt slut.
Sadeln var en *euroridning* aldrig sett nån förut, den är medskickad med ponnyn från förrförra ägaren då *ingen*annan sadel passar. För flera år sedan var vi hos sadelutprovare och de sa samma, den sadel vi hade var den som låg bäst.
Hon rids ju inte så ofta längre 3-4 dagar/veckan är ett arabsto på 21år som gått dressyr på relativt hög nivå, så det är dressyrsadel vi haft på henne och jag tror det är vad dottern fortfarande vill ha.
Till saken då hon är väldigt svängd för att inte säga svankig och riktigt BRED över ryggen, de sadlar vi provat (de som finns hemma) åker alla fram (för smala) och det mesta verkar vara var *långa* hon har väldigt kort plats till sadeln.
Bara undrar har du en häst som är VÄLDIGT svängd i ryggen/svankig och vad har du för sadel till den.
Vi kommer åter igen ta ut sadelprovare men kan vara intressant att se vad andra har för sadel.
majeld

Sv: Svängd/svankig rygg

Ska helt klart kolla bomlösa också, kanske är enda utvägen:)
majeld

jag hade en euroriding för en massa år sen, men den var inte så svängd, vad jag kan minnas så hade den kilbossor.

men iaf, på min breda arab med kort och svängd rygg så ligger prestige jättebra. han har en top dressage i bomvidd 37, är din väldigt svankig så testa hippos istället. går att få begagnad för ca 5000-7000.

Tack för tips, ska kolla in prestige hippos dressage
majeld

Euroriding är identisk med Wellington, bara det tyska märket (liksom den heter Windsor i Norge och Edinburgh i Danmark).
Modellen Euroriding Diamant är exakt lik som Wellington Elite så är det en sadel av modellen Diamant ni har så kan ni söka efter en Wellington Elite i rätt bomvidd istället.

Annars kanske det kan vara idé att testa de äldre Countysadlarna, de är rätt svängda i bommen. Även äldre Frank Baines kan funka.

Har en häst som har väldigt svängd rygg och han har en sadel som heter Daw Mag, inte så vanlig här men passar mkt bra till häst med svängd rygg.

Ja det är (var) en euroridning diamant, fit 4, så bra, tack så mkt, ska kolla efter lite Wellingtonsadlar (elite)
jättestort tack!!:D
majeld

Om sadeln är för lång kan du lägga en gelpadd under fast lite framför, så ligger sadeln inte på där bak :)

Vilken tur att man kunde vara till hjälp! :)

Måste bara vara nyfiken och fråga vad det var med sadeln som gjorde att sadelmakaren dömde ut den helt? Det är ju inte alldeles vanligt att sadlarna blir så dåliga.

Ett litet tips om du vill ha en Euroriding igen så finns det oftast ett gäng ute på tyska ebay (www.ebay.de).

Jag har köpt bla en Euroriding Titan där till mkt bra pris (den motsvarar Wellington Greenline, lite rakare i modellen). Kan vara värt att ta en titt.

Ja frågan är vad som hänt med sadeln, det är ju dottern som ridit i den och hon har klagat på att den är *sned* nu hör det till saken att hästen är väldigt rund för dagen:angel: så jag har avfärdat dotterns klagomål med att hästen antagligen är så rund så att sadeln inte ligger riktigt still. Men så red jag själv i sadeln och fick en chock. Den är VERKLIGEN SNED inte *bara* det att den åker på snedden utan man ser att hela sadeln är sned, hos sadelmakaren fick jag beskedet att det är en av ortspetsarna som *gett sig iväg* och antagligen har sadeln fått sig en *knäck* ..(?) nån form att spricka i bommen som gjort att ortspetsen gett sig iväg, frågade ärligt inte så mkt då jag *köpte* det sadelmakaren sa.
Hästen har varit såld med sadeln och vi har köpt tillbaka hästen och sadeln kanske det hänt något under tiden hon var såld???
mvh Majeld

Ok, vad tråkigt. Var bara lite nyfiken :-)

Hoppas att du hittar en ny sadel som passar!

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 959
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 493
Senast: pews1972
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Aureola
·
Utrustning Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag. Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Ricco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka