Svansen är ivägen vid drag

Is

Trådstartare
Fin rubrik...
Nu har vi iaf äntligen kommit igång med skidträningen och Basse har i år faktiskt kommit på att detta är riktigt roligt men...
Vi har en väl inpassad sele som slutar precis där den ska dvs vid svansroten men nu har problemet uppstått att eftersom Basse har ganska hårt knuten svans mitt på ryggen skaver fästet mot svansen vilket resulterar i att han alltid måste dra snett antingen åt höger eller vänster. Nu talar vi om en hund som annars är väldigt rak kroppen och väldigt välmusklad och rörlig runt om. Han har annars jätte fint rörelsemönster så jag vill absolut inte att han ska bli sned pga av dragträningen.

Först och främst, överreagerar jag? Fast näh det känns inte som det för det är ju inte bara risken att bli sned för att han felbelastar utan risken att det blir skavsår mot svansroten också.

Men rätta frågan
Hur kan jag lösa detta på bästa sätt? Någon som haft samma problem? Jag har en tanke om att jag skulle kunna fästa linor i dragöglorna på sidan av selen och bilda en v form bakom honom men känns som att det lätt blir mycket att trassla in sig i när både jag och han är ny på detta... :cautious:

Allvetande buke HJÄLP
 
Sv: Svansen är ivägen vid drag

På samojeden hade vi en kortare sele just för att svansen ska "få plats".
 
Sv: Svansen är ivägen vid drag

Nu vet jag inte hur det ser ut att dra skidor och dylikt. Mandy's svans star precis rakt upp och pa henne har jag en sele som fungerar som vid drag med hast, man hakar fast pa bada sidor av hunden/vagnen sa svansen helt ar ute ur bilden.

Hon gillade mattligt mycket att ha shitzun Lilly akandes i vagnen.:p

mandypullinglily_zpsf1bd015b.jpg
 
Sv: Svansen är ivägen vid drag

På samojeden hade vi en kortare sele just för att svansen ska "få plats".

Precis den ja hoppades få svar från, för vist drar du ganska mycket? Hur mycket kortare sele har du?(speciellt märke?) och hur blir det med dragpunkten? Har förstått att det ska vara så viktigt med att dragpunkten sitter långt bak.
 
Senast ändrad:
Sv: Svansen är ivägen vid drag

Nu vet jag inte hur det ser ut att dra skidor och dylikt. Mandy's svans star precis rakt upp och pa henne har jag en sele som fungerar som vid drag med hast, man hakar fast pa bada sidor av hunden/vagnen sa svansen helt ar ute ur bilden.

Hon gillade mattligt mycket att ha shitzun Lilly akandes i vagnen.:p

Vår sele har också fästpunkter på sidan men det som ställer till det är att man inte kan ha skaklar när man drar skidor utan normalt har man bara ett rep liksom så därför fundera ja på möjligheten att använda mig av två rep liksom men det kommer bli för trassligt :arghh:
 
Sv: Svansen är ivägen vid drag

När jag drog med storpudeln, som ju också har en hög svans, så hade jag sån tur att det finns en björkisbutik här i stan, så dom måttade helt enkelt en sele till honom efter mina önskemål. Dom har väl en webshop också?
 
Sv: Svansen är ivägen vid drag

Vår sele har också fästpunkter på sidan men det som ställer till det är att man inte kan ha skaklar när man drar skidor utan normalt har man bara ett rep liksom så därför fundera ja på möjligheten att använda mig av två rep liksom men det kommer bli för trassligt :arghh:

Fast du skulle ju kunna satta ihop de tva remmarna till en bakom hunden istallet for att det kommer fran ryggen. Eller?
 
Sv: Svansen är ivägen vid drag

Fast du skulle ju kunna satta ihop de tva remmarna till en bakom hunden istallet for att det kommer fran ryggen. Eller?

Jo men precis så va tanken men de va just trasslet eftersom han kan stanna och vända mm nu innan han har kommit in i att drag faktiskt är ett arbete då man inte får snoka och springa efter löptikar och allt vad han nu har provat med :o

Men jag kanske bara inbillar mig att det kommer bli trassel, jag måste prova iaf.
 
Sv: Svansen är ivägen vid drag

Precis den ja hoppades få svar från, för vist drar du ganska mycket? Hur mycket kortare sele har du?(speciellt märke?) och hur blir det med dragpunkten? Har förstått att det ska vara så viktigt med att dragpunkten sitter långt bak.

Nu var det ju inte min hund (och hon lever inte längre), men jag var med och passade ut selen. Tror att vi gjorde den ca 5 cm kortare än "vanligt", så öglan för kroken hamnar precis bredvid svansen istället för bakom.

Annars skulle jag testa en H-sele med förlängda sidoremmar så de möts bakom svansen, det kan funka. Instruktioner för att sy en sån hittar du här: http://yabastasiberianhusky.wordpress.com/2011/11/04/sy-din-egen-sele/

Vid skidåkningen får ju hunden ligga i och dra på ett annat sätt än vid cykeldrag, så jag håller med om att det är viktigt att se till att de inte jobbar snett. Vet dock att mycket dragfolk skiter blankt i sånt. Kanske är skadad av allt rakriktningstänk från ridningen, men för mig är det jättekonstigt att låta hunden dra snett!
 
Sv: Svansen är ivägen vid drag

Nu var det ju inte min hund (och hon lever inte längre), men jag var med och passade ut selen. Tror att vi gjorde den ca 5 cm kortare än "vanligt", så öglan för kroken hamnar precis bredvid svansen istället för bakom.

Annars skulle jag testa en H-sele med förlängda sidoremmar så de möts bakom svansen, det kan funka. Instruktioner för att sy en sån hittar du här: http://yabastasiberianhusky.wordpress.com/2011/11/04/sy-din-egen-sele/

Vid skidåkningen får ju hunden ligga i och dra på ett annat sätt än vid cykeldrag, så jag håller med om att det är viktigt att se till att de inte jobbar snett. Vet dock att mycket dragfolk skiter blankt i sånt. Kanske är skadad av allt rakriktningstänk från ridningen, men för mig är det jättekonstigt att låta hunden dra snett!

Vilken bra länk! Här ska börja mixtras!
Ja i ärlighetens namn så kanske jag är lite pedantisk pga fixering i rörelsemönstret men jag kan inte tänka mig att det skulle finnas någon nackdel med just detta krav från min sida, ett avvikande rörelsemönster är för mig ett varningstecken på att något inte är som det ska.

Av den anledningen var jag också smått chockad när en domare på en jämthundsutställning ifjol, går fram till en hund som sprang ordentligt på sniskan (gick på dubbla spår med vänster bak långt utanför höger framtass) och helt sonika börjar prova böja till hundens ben (!?) efter "stretchingen" går hunden fortfarande lika konstigt och domaren kommenterar detta och säger till dem att kolla upp det men väljer att ändå ge hunden cert.
 
Sv: Svansen är ivägen vid drag

Hej!
Mina hundar kan gå mer eller mindre snett när vi kör långsamt men rätar upp sig när farten ökar. Har du provat köra lite fortare? :)

/Marlene
 
Sv: Svansen är ivägen vid drag

Precis så är det med min hund!

När min spets var "liten" hade han en nomesele som var för lång, alltså banden gick ihop bakom svansen, utanför hunden, för att slippa problemet.

Nu har han kortare nomeselar. Har tom fått sy om en måttbeställd nomesele för att sluta tidigare på ryggen (fick kolla upp noggrant först för börjar man mixtra med selar sker ju fördelningen av tyngden annorlunda runt kroppen, men det finns mycket information därute så det gick utmärkt).

Du kan ju måttbeställa en nomesele från exv Björkis och förklara ditt problem och be de göra selen kortare men med fortfarande tillräckligt mycket plats för hundens bröstkorg (det är ofta det måttet som också krymper när man tar en storlek mindre / kortare).

Annars så funkar weightpullselar väldigt bra med spetssvansar, då är de inte ivägen alls :). En sådan förutsätter dock att det hunden drar ligger lågt utmed marken, är nog inte jättebra att åka skidor med en sådan tex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp