Svanskappa-hur reagerade era hästar?

Zolimita

Trådstartare
Första gången ni använde en sådan? Måste rida med svanskappa ett tag för att hästen behöver sätta lite mer muskler bakom manken.I stallet bryr hon sig inte men det är ju en annan sak att bära den vid arbete.Lite svårt att longera nu då det är för mjukt på ängen och för långt att gå till ridhuset.Kanske jag ska prova tömköra först.Eller red ni med den första gången? Om hon nu inte skulle gilla den finns det ju en risk att man hamnar på backen:o

Sv: Svanskappa-hur reagerade era hästar?

Reagerar dom med obehag är den troligtvis för hårt spänd = den är för kort.

Pröva i så fall med att länga den några hål...

Min erfarenhet av svanskappor på olika hästar är att dom flesta inte bryr sej ett dugg när den sitter korrekt, tvärtom brukar dom tycka att den är helt okej då dom slipper ha sadeln "runt halsen"...

2004337.jpg

Vi hade både svanskappa och resårbrösta på sadelmakarens rekomendation dom första månaderna efter att sadeln måttanpassats till hästen. Numera sitter sadeln som gjuten :banana:

Samma här,sadelutprovarens rekommendation att använda svanskappa ett tag för att förra sadeln blev för trång och hon kunde inte muskla sig som hon borde:(

Går det med en svanskappa för tömkörning? Hur fäster man den i sadeln i så fall? Jag tror att den jag har är för lång tyvärr.
Ska försöka få tag i/låna en kortare.
Har för mig att jag läst något om att fästa i martingalringarna fram på hästen för att inte det ska rycka vid varje steg som när den sitter fast i bakvalvet.

Har lite av samma problem.

Min häst har strl ponny på sin svanskappa.Sadelmakaren ska sy en såndär "grej" Som man fäster i sadeln istället för att ha svanskappehållare,har också hört att det ska vara bättre för hästen.

Har du EV som sadelmakare? Hon kanske kan göra flera....

Nej,jag har inte EV men fråga du så kanske du kan få en tillverkad:idea:

Jag har gjort hål så att den både passar till tömkörningsgjorden och sadeln.

Vi satte en alldeles vanlig svanskappehållare bak på sadeln.

Men om det nu är så att det rycker i svanskappan har man spännt den för hårt...

Fäster man den i framkant på sadeln tippar den sadeln i stället framåt så den glappar bak, och då är ju vitsen med en svanskappa borta.
Den är ju tillför att sadeln ska ligga bra på ryggen utan att vare sej glida framåt eller glappa bak.

Sonja P har tillverkat en speciell grej för svanskappor. Den sitter fram i förbygel ringarna och går under sadeln (kanalen) och fästs sedan i svanskappan. Då ligger sadeln bättre...

Jag har inte sett den konstruktionen, men har den inget fäste i bakkant på sadeln kommer den ändå att tippa nedåt i framkant och släppa i bak...
Det är helt enkelt dom fysikaliska lagarna så det är inget jag har hittat på ;)

Satte på svanskappan och gick några steg och sen var det klart att rida. OM de reagerar negativt så brukar de göra det med en gång.

Se bara till att spänna svanskappan så pass att den INTE ger sadeln möjlighet att åka fram, den skall sitta tight och korrekt. För den oerfarne så finns en svanskappeartikel i senaste hästf***s.

http://www.pixbox.se/pic_show_id9779103.html

De hästar jag har haft svanskappa till har slappnat av och utfört ett bättre arbete trots att sadlarna suttit så bra det är möjligt även innan, men har man hästar med uselt sadelläge både uppe och under så är svanskappa guld värd.

Har du någon bild på detta "verktyg"? Stod om det i artikeln men visades inte på bild. Skulle va kul att se hur den ser ut.

Väntar, har du info var man kan köpa den så får du gärna tala om det med, utifall den verkar intressant att prova.

Red med svanskappan igår och det gick bra,hon brydde sig inte:)

Hittade den inte så då har jag nog lånat ut den.
Man fäster svanskappan i en D-ring och sedan fortsätter den som en förlängd svanskappa i "kanalen", vid framvalvet delar den sig i två och går upp på var sin sida till "förbygelringen" där man sedan knäpper fast den med en knapp som ska sitta mot sadeln för att låsa knappen. Det är mkt bra kvalité på lädret.

Man kan tänka sig att den är formad som ett Y

Sonja Påhlsson

Är inte så bra på att förklara i ord, men så ser den ut iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 917
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: Otherside
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka