Svanskotan.

LaMaya

Trådstartare
För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter ett träningspass i min dressyrsadel som jag ägt och ridit i i ca 1,5 år. Det hela dök upp straxt efter och gör att jag varken kunde sitta längre stunder eller cykla då värken är hutlös. Pratade med tjejen jag rider för och hon sa att jag skulle undvika dressyrsadeln tills det släppt, antagligen en överansträgning eller något så jag gick till att bara rida i min hoppsadel som jag ägt och ridit i i 8 år. Problemet kvarstod, så jag ställde av hästen i samband med sommarvilan för 1,5 månad sen och hoppades det skulle släppa. Det gick ner, dvs. smärtan var inte lika ansträngande, men jag kan fortfarande inte cykla och sitta i sadeln utan att svanskotan värker. När jag sen försökte komma igång igen kan jag knappt rida i 10 minuter innan det strålar upp i ryggen och gör ont. Det går att rida men det är inte bekvämt så att säga.

Jag har hela tiden trott att det är mina sadlar som är orsaken har börjat leta efter andra, red min kompis häst i en sadel och testade en annan på en annan häst, och jag får återkommande samma besvär. Äter värktababletter för att klara av dagarna på jobbet då jag är tågvärd och åker mkt buss just nu pg. banarbete. Jag tjuter nästan varje kväll då jag åkt hela dagen och värken inte går att stoppa.

Är det någon som upplevt samma sak? Efter ridning? Jag kan inte komma på annars vad det är förutom en längre tid i dålig sadel, även fast jag älskar mina både wintec-sadlar. Vad ska man göra? Gå till en läkare och säga att jag har ont i svanskotan, och försöka bli tagen seriöst? Jag känner att jag inte kan fortsätta så här då det inte blir bättre.

Jag har inte slagit i svanskotan eller gjort något annat konstigt, är normalt student och så mkt föreläsningar har jag inte så jag kan tolka det som mycket sittandes. Är väldigt aktiv. Har dock en gammal "ryggskada" efter att jag åkte av som liten, inget mer än att jag slog i och har problem vid ryggslutet vid kyla.
 
Sv: Svanskotan.

Klart du kan gå till doktorn med din svanskota och bli tagen seriöst! Tycker nog att du bör göra det för att få ett svar på vad som gör ont och förhoppningsvis få hjälp. Vet att det finns någon lära inom sjukgymnastiken som menar att man kan få typ låsningar i svanskotan precis som i resten av kroppen. Kan kanske vara någon muskel som är spänd och att smärtan känns kring svanskotan?

Jag har själv haft ont i svanskotan i perioder vid ridning, jag lät då bli att sitta ner i traven och efter ett tag gick det över.
 
Sv: Svanskotan.

Många ben som hänger ihop vid arschlet. Det kan vara korsryggen. Du behöver gå till en bra, duktig kiropraktor. De bästa kiropraktorerna är det ont om.

Läkarna hjälper inte till iallafall gjorde de inte det förr. då sa de bara "det växer fast"

Pm:a mig om du vill veta en bra kiropraktor.
 
Sv: Svanskotan.

Håller med föregående: en bra kiropraktor är vad du behöver. Sen kommer du snart kunna vifta på svansen igen. ;)
 
Sv: Svanskotan.

Självklart ska du gå till läkaren!

Jag tycker det är lite farligt att vi som lekmän ska sitta här och ge diagnoser och säga att man bara behöver till kiro så är man bra.

Jag går själv gärna till min kiro. Så det är ingen sån generell skepsism som ligger bakom.

Men vi kan ju inte avgöra per nätet, eller alls, vad som är fel med dig.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att bli galen på min svanskota! Har haft häst hela livet fram till 2010, sen uppehåll tills för 1,5 år sedan. Nu har jag...
Svar
13
· Visningar
1 572
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp