Svar på lab test angående allergi.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kactuz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 603
K

Kactuz

Hej alla kloka bukemänniskor. Jag behöver lite hjälp att tyda mitt lab. svar. det står en stjärna markerat vid trombocyter ref värde 90-210 analyssvar 69. det står trobocyter u.a i diffen, men ligger i stora aggregat. vad menas med detta, min vet. beskrivning kändes lite "svag". Jag undrar också om värderna ser normala ut då det gäller segmk 77( ref v. 2.0-6.6, enhet i %), eosinofila 1 (ref v. 0-0.4, enhet i %) basofila 1 (ref v. 0-0.1, enhet i %) monocyter 6 (ref v.0-0.2, enheter i %) och lymfocyter 15 (ref v. 1.4-4.9, enhet i %)

Jag håller på att undersöka varför min häst andas flåsigt vid ansträgning. Har uppkommit plötsligt. Hästen hostar inte och är mycket pigg och framåt vid arbete. Orken tar inte slut även om hon flåsar. Hon är i mycket god kondition och bör enligt mig inte bli så flåsig. Vad tror ni kloka bukemänniskor, allergi?

Sv: Svar på lab test angående allergi.

Är det något ljud i samband med flåsningen? Det första jag tänkte på var att mjuka gommen lägger sig fel, men det har jag för mig brukar ge lite snorklande ljud. De kanske har kollat sån´t?

Hej kallis. Inga konstiga biljud. Hon blir bara helt enkelt flåsig. Går snabt över, räcker att skritta ett varv el två så andas hon normalt.

Din häst har en allergisk reaktion, därav Eosinofila.
Basofila utlöser reaktionen.

Neutrofila och Lymfocyter (diffen) skall vara lika siffror men detta är individuellt.

Nej så kan du inte tolka svaret. Det är helt normalt att ha 1 % eosinofila resp basofila för både djur o människor. Utan att vara expert på hästars normalvärden tycker jag alltihop ser i stort sett normalt ut.

TS - Trombocyter brukar klegga ihop sig och se färre ut än vad de eg är om de fraktas i EDTArör (Gissar att det är orsaken). Ta ett samtal till med din vette som kan ställa provsvaren i relation till sin undersökning av hästen. HH

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka