SvÅrfÅngad

L

lala

Jag har just fått hem en häst som är otroligt svårfångad. Det är absolut inte det att han retas med en, han vägrar låta någon gå fram till honom helt enkelt. Det är knappt att han går fram till höet om man står för nära.

Han är annars en väldigt lugn och fin häst, men helt omöjlig att vara med i hagen.
Han går med en annan häst som absolut inte är svår att fånga, tvärt om springer den fram till en i hagen.
Jag har försökt sitta och vänta på att han ska komma fram till mig och ta mat men han bryr sig knappt om mig, och så fort jag går i närheten av han går han iväg.

Jag har bara haft honom två dagar, och den tidigare ägaren sa att han alltid varit svår att fånga, men det måste ju gå att träna bort. men hur? Nu är det omöjligt!

Snälla hjälp mig, hur ska jag göra?!
 
Sv: SvÅrfÅngad

Jag har just fått hem en häst som är otroligt svårfångad. Det är absolut inte det att han retas med en, han vägrar låta någon gå fram till honom helt enkelt. Det är knappt att han går fram till höet om man står för nära.

Han är annars en väldigt lugn och fin häst, men helt omöjlig att vara med i hagen.
Han går med en annan häst som absolut inte är svår att fånga, tvärt om springer den fram till en i hagen.
Jag har försökt sitta och vänta på att han ska komma fram till mig och ta mat men han bryr sig knappt om mig, och så fort jag går i närheten av han går han iväg.

Jag har bara haft honom två dagar, och den tidigare ägaren sa att han alltid varit svår att fånga, men det måste ju gå att träna bort. men hur? Nu är det omöjligt!

Snälla hjälp mig, hur ska jag göra?!


Går han på lösdrift alltså? Annars hur gör ni för att få in honom på kvällen? Låter inte alls kul... Vet inte om jag har några konkreta tips tyvärr... Mat hade ju varit ett bra hjälpmedel annars!
Prova att vara mycket i hagen utan att bry dig om honom det minsta... Titta inte ens på honom. Det skulle kunna få honom nyfiken, Har nog inget bättre att komma med. Hoppas nån annan har det! *nyfiken*
 
Sv: SvÅrfÅngad

Han måste bli intresserad av att vara med dej helt enkelt. Det blir han genom att du agerar som hans ledare och att han känner sig trygg att vara med dej. Jobba med övningar från marken, ta hjälp av en duktig instruktör. Nu är det ju lite kallt, men ett bra trick är att sitta i hagen och fika (fick det tricket av en NH-tränare idag). Jag tror att det kan vara så att om du pysslar med något utan att bry dej om honom så kan han bli intresserad av vad du gör. Fånga honom inte när han kommer bara klappa och gå därifrån. Din uppgift är att göra HONOM intresserad av DEJ:) , nu är DU intresserad av HONOM men han är inte ett dugg intresserad av DEJ:(
 
Sv: SvÅrfÅngad

Okej, jag var just ute. Han tittar nog lite på mig men är lixom rädd och vågar inte riktigt gå fram till mig. Jag har märkt att han är väldigt rädd för grimman, när man sätter på den blir han rädd, men så fort den är på lugnar han sig. Det märks att han inte vill retas eller busa, han är rädd helt enkelt :confused:
 
Sv: SvÅrfÅngad

Låt allt ta tid, som tidigare råd ta dig tid att bara vara i hagen och tänk inte ens tanken på att fånga eller hämta. Inga negativa eller "vill" tankar bara var i nuet och totalt avlsappnad.

Till slut kommer din häst att känna sig trygg i närheten av dig

Lycka till
 
Sv: SvÅrfÅngad

Okej, jag var just ute. Han tittar nog lite på mig men är lixom rädd och vågar inte riktigt gå fram till mig. Jag har märkt att han är väldigt rädd för grimman, när man sätter på den blir han rädd, men så fort den är på lugnar han sig. Det märks att han inte vill retas eller busa, han är rädd helt enkelt :confused:

Mitt welsh mountain sto var sådär när hon kom hit som ettåring, dock var hon ohanterad. Men som sagt, det bästa du kan göra är att bara vara timtal i hagen och få honom intresserad av dej. Du kan mocka till exempel... sitta och rita... fika... perfekt nu när våren snart e påväg ;) Du kan fotografera, ja det finns massvis av saker du kan göra, eller stå coh rykta/prata med den andra hästen.

Jag höll på så i två veckor, jag kom närmare och närmare för var dag... jag satt väl en halvtimme varje dag iallafall och snart kunde jag ligga och sova middag med henne och vi hade myspys, sen en dag, helt plötsligt, lät hon mej att komma fram utan konstigheter.

Huvudskyggheten kan du nog bara vänta ut, envisas inte med att röra honom i ansiktet, utan på halsen, nacken, och sen jobba dej framåt bakifrån om man säger... dröjde ju 3 månader innan jag kunde byta grimma på min dam och det tog ungefär en halvtimme, vi hade en väldigt intressant diskussion hon och jag om hur äcklig och onödig den här nya grimman var.

ha bara tålamod så löser det sig * Poängen är ju att han ska vilja vara med dej.
 
Sv: SvÅrfÅngad

Om du bara har haft hästen ett par dagar är det nog inget att bekymra sig över än.
Lär känna varandra ordentligt innan du börjar oroa dig ;)
Jag antar att du inte har en aning om hur förra ägare gjorde ute i hagen (?).
Då menar jag att h*n kan ha gjort vad-som-helst och därmed skrämt hästen, eller "lärt" den att den itne behöver fångas..

Det bästa tipset jag kan komma med i nuläget är att ta det lugnt, spendera så mkt tid med hästen som möjligt så den får förtroende för dig. Om några veckor kanske det går mycket bättre.. =)
 
Sv: SvÅrfÅngad

Lär honom sänka huvudet på kommando, lägg handen på manken och för den sakta framåt, så fort han sänker huvudet så släpp trycket. Gör detta upprepade gånger tills han blir lugn.
Hästen var ju svårfångad när du fick den och då är det troligt att den innan både blivit jagad, mutad och folk har låtit sin frustration och ilska gå ut över den, det kan ju t.o.m vara så att den fått straff:mad: då de väl fått tag på den. Jag har en bildserie på när min dotter fångade en häst som var helt omöjlig att ta. Detta gjorde hon på ca 5 minuter. Ska se om jag kan lägga ut den men mitt fotoprogram är kass.
 
Sv: SvÅrfÅngad

Jag har märkt att han är väldigt rädd för grimman, när man sätter på den blir han rädd:
Den hästen min dotter tog, som jag berättade om ovan stod vi och såg på hur de kastade grimma och grimskaft efter och t.o.m på. När tjejen sa att nu skiter jag i den jävla hästen frågade jag om min dotter fick försöka. Vi stod och pratade lugnt utanför hagen, min sambo fotade dottern när hon tog hästen.
Ofta får man då kommentaren att hon ju inte hanterat hästen tidigare och att när de kommer så vet hästen att den får jobba, isf brukar jag tänka att det säjer väl mer om deras hästuppfostran/hantering än om min dotter. Det visar ju bara att hästen inte alls vill vara tillsammans med dem:crazy: .
Jag tror du löser det här, hästen verkar ju redan lite nyfiken på dej:) .
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 409
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 165
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp