Svårt att sälja sadlar nu?

MiniLi

Trådstartare
Har två sadlar som jag försökt sälja hur länge som helst, men det händer inget. Har dels haft dem ute på annons själv och nu hänger de inne hos en sadelutprovare.

Är det generellt svårt att sälja sadlar nu eller är det bara jag som upplever det här problemet?

Sv: Svårt att sälja sadlar nu?

Tror att det är för att fler och fler vänder sig till sadelutprovare nu för tiden. Folk börjar väl lära sig att man inte bara kan lägga på vilken sadel som helst, och det är inte helt lätt att själv avgöra om en sadel passar. Det säljs nog betydligt fler nya sadlar än det säljs begagnade... Det är min teori :)

Jag skulle tro att det mer handlar om att allt fler sadelbutiker erbjuder s k räntefria avbetalningsköp/lån och att det många gånger känns lättare att köpa sadel om man kan dela upp det på 12-24 betalningar. Billigare sadlar, typ för ett par tusenlappar, kan man nog fortfarande få sålt relativt snabbt.

Ja, har också märkt att det är segare, främst för de dyrare sadlarna. Mellanprislkassen upplever jag mycket mer lättsåld.

Generellt är det svårt att sälja dyrare sadlar som privatperson tycker jag. Då vill nog köparna fullt förståeligt ha någon sorts garanti om det är möjligt.
Dock tycker jag det ligger ute massor med annonser där folk försöker sälja sadlar de inte har någon koll på vad det egentligen är. Hävdar att det är en annan bomvidd/modell än vad det visar sig vara när man får reda på mer.

Verkar även finnas många som är mer eller mindre desperata med att bli av med sina sadlar men inte vill prisdumpa, har en annons ute om "specifik sadel med specifik storlek köpes, inget annat av intresse" och har fått mååånga svar där folk försöker sälja på mig en helt annan sadel. Jag lär få köpa nytt just för att det jag är ute efter inte verkar finnas begagnat.

Marknaden svämmar över av sadlar, folk är mer noga med vad dem köper, dels pga det ekonomiska läget och dels pga att folk börjat lära sig mer om vikten av att sadeln måste passa, man har börjat fatta att man inte kan slänga på vad som helst och därför vänder man sig ofta till en sadelutprovare eller köper sadeln ny för att vara säker på att få valuta för pengarna eftersom det inte är helt säkert alla gånger att köpa av privatpersoner (inte av företag heller alla gånger såklart).

För ett tag sedan sålde jag en westernsadel vi försökt få sålt i flera år. Slutade med att jag slängde upp den på tradera för 1/3 av inköpspriset och då äntligen nappade någon och köpte den. Inte så mycket pengar in som man hade hoppats såklart, men betydligt bättre än att den skulle hänga här, ta plats, samla damm och sjuka ännu mer i värde med åren.

delvis KL

Nä att ha dem ute på annons själv som privatperson det var ju ingen ide. Hade båda sadlarna uppe ganska länge och fick totalt 2 svar, ingen nappade.
Sänkte priset rejält, ingen hörde av sig..

Nu har de hängt hos sadelprovade ganska länge men inget händer..

Känns så surt, kommer ändå betala henne en rejäl summa för att hon säljer sadlarna åt mig. Då vill man ju att något ska hända också..

Upplever att det går i vågor det där. Sadlar kan ligga ute i månader o sen rasslar det till och de säljs på ett ögonblick. Även om många av de ovanstående funderingarna säkert påverkar.
Mitt rekord är att sälja två dyrare sadlar på en halvtimme(!!!) som legat ute en längre period innan på annons utan bilder.

MIn tanke är att nu har inte folk råd att ha två hästar o två sadlar och båda marknaderna svämmar över av tillsalu---Eller ännu fler hästar än två.

Det är så sjukt svårt att sälja sadlar nu för tiden tror jag.. det märker jag själv med min sadel som är uppe i Laholm för försäljning. Det är jättesvårt att få sålt dem och ändå har den legat uppe där i snart ett år ..

Jag har sålt några privat, det har dock tagit låååång tid och oftast har det handlat om att köparen vet precis vad dom vill ha alternativt man har något som det inte finns så mycket av (tex ponnysadlar till små ryttare).

Numera lämnar jag in mina sadlar till en sadelutprovare med "affär". Visst tar dom provision, men jag tycker det är bättre att sadeln blir såld än att ha sadlar (för ganska många tusen) liggande hemma hur länge som helst. Jag tror att fler köper sadlar via sadelutprovare/affär eftersom erbjuder kredit.

Jag sålde min hoppsadel för 7000 spänn för någon månad sen, hade tänkt 9000 från start, men fick inga seriösa svar. När jag la ut den för 7' sålde jag den på 1 dag... Beror nog mycket på märke, om man kan ändra bomvidd osv.

Hmm jag har inte haft några problem att sälja mina sadlar...

Men det handlar nog mkt om vad man har för sadel och vilket pris...

Nästan alla jag känner går till sadelutprovare, får reda på vilken kvalitetssadel som passar för att sen köpa en likadan bättre begagnad till betydligt billigare pris.

Men smala/normala sadlar verkar vara näst intill omöjligt att sälja, men det är väl för att folk kommit på att hästarna faktiskt är bredare än så...
Sen sätter många överpriser på begagnade sadlar och då förblir de även osålda.
Vem vill betala för mkt liksom?

Är det inte alltid lite segt att sälja sadlar?;)
om man inte har tur då. Jag sålde en sadel för 16000 kr det tog nog 3 månader innan jag fick sålt den, fick gå ner lite i pris hade velat ha 17000 egentligen men ville inte skicka den till någon som ska prova och många vill tyvärr det så då går många köpare bort också.
Hoppas du får sålt den snart iallafall.:)

Det är ju just ett sånt ställe jag har lämnat in sadlarna till. Hon provar ut sadlar hela dagarna, har affär osv.
Hon har varit med och värderat, de är genomgångna/omstoppade och allt sånt.

Ändå händer inget.
Ringde förra veckan för att fråga, sen jag lämnade in sadlarna i slutet av sommaren/början av hösten så har 1 person provat den ena sadeln..

Segt! Behöver pengarna så jag kan köpa en ny dator ;)

För 2-3 år sedan hade jag inga som helst problem att köpa och sälja sadlar. Men ända sen ekonomin började gå dåligt så har det blivit svårare och svårare att sälja sadlar. Nu tycker jag det är näst intill omöjligt. Men det är inte så konstigt folk har mindre pengar att röra sig med nu och man är mer försiktig att göra affärer. Sen tycker jag dessutom att priset på sadlar har stigit, tror folk nu är mer medvetna om vad de köper och säljer.

Vad är det för sadlar? Vissa märken känns som det alltid är lättare att sälja än andra.

Jag upplever samma sak, nu efter månader hos en affär där man kan hänga in för provision och ett antal som lånat och provat den har vi fått ett bud på en sadel, ungefär 2000 kr under värdet. Men det får man ju nästan ta.

Har dessutom fler sadlar hemma. Tror det är så att folk blir så sjukt snåla, det ser man ju på bytessidor på facebook t.ex. Man vill ha nya saker helt gratis helst.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka