Svårt dilemma...

Barock-Pinto

Trådstartare
Kanske någon här kan hjälpa mig då jag sitter och nästan gråter, över att hur jag än väljer blir det fel.... eller....? Sålde mina två hästar tidigt i höstas då jag bestämt mig för att börja studera igen. Anledningen var att den ena egentligen var för liten för mig, och passade bättre hos ett barn, och den andra var otroligt svårfödd, behövde specialskor och var på detta viset fruktansvärt dyr varje månad. Fick ju ganska snart efter det hästabstinens och lyckades då hitta en häst som jag tyckte skulle kunna passa min blivande livsstil bra. Lättfödd, bra hovar, kräver inte hård träning varje dag osv. Men självklart sket det sig med köpet då annat i mitt liv började strula och pengarna försvann på annat håll. Har sedan dess hållit kontakten med ägaren till hästen som inte valt att sätta ut henne på annons igen förrän nu. Nu till mitt dilemma...

För lite drygt 1 månad sedan dog min pappa tragiskt och alldeles för tidigt. Han lämnade efter sig en summa genom en livförsäkring han hade. Dessa pengar räcker för att köpa den här hästen. Kände mig helt säker till en början, då jag dessutom vet att min pappa velat ge mig en häst sen jag var liten, men aldrig haft råd. Men som alltid när man börjar tänka efter kommer mycket annat upp. Tänk om jag inte har råd i längden... Tänk om hon skadar sig jätte allvarligt och min buffert inte räcker.... Jag bor dessutom i en stad, (liten och ganska tråkig), där den billigaste stallplatsen som jag lyckats gräva fram kostar runt 2000 kr/månad inkl. hö och strö. Men då är det inte någon lyx alls, utan väldigt basic (vilket i och för sig inte gör något, men det känns dyrt). För att få detta att gå ihop måste jag alltså jobba ganska mycket extra förrutom skolarbetet, vilket jag inte vet om jag orkar med under alla kurser. Men det kändes ju så menat med just denna hästen...... suck.
Jag har då istället börjat tänka på att skaffa mig den hund jag drömt om i flera år (har två små sedan innan). Har sedan länge velat ha en cirneco, men inte haft pengar att göra något åt saken. Detta skulle så klart medföra en betydligt mindre månadskostnad för mig. Men så kommer återigen hjärnan in i bilden och målar upp alla skräck senarium som kan komma att utspela sig. Har haft en väldig otur med mina tidigare hundar, och dom har kostat mig mycket tårar och pengar. Tänk ifall det blir samma med denna hunden! Tankarna går bara runt runt i huvudet. Vet att jag målar upp skräcksenarium, men verkar inte kunna sluta tänka. Vet bara att det blir antingen en häst eller en hund, men är så rädd att välja fel...
Vad ska jag göra? Någon som har erfarenhet av att plugga på högskola och ha häst samtidigt (utan hjälp ifrån föräldrar eller sambo samt med egen lägenhet). Hund har jag ju sedan innan så det vet jag går bra både när det gäller tid och pengar.
 
Sv: Svårt dilemma...

Jag tycker det är helidiotiskt... Du vet inte om du orkar varken ekonomiskt eller psykiskt, du har redan två hundar.. Strunta i att köpa fler djur, häst och hund och vänta tills du är klar!
 
Sv: Svårt dilemma...

För det första - beklagar sorgen!

I det skede du befinner dig just nu - förmodligen i kaos och förtvivlan - så bör du inte ta några som helst "viktiga" beslut, tycker i alla fall jag.. Jag förstår hur du tänker men pengarna du ärvt finns ju kvar och bör användas till något som du kommer att få glädje av under lång tid.

Jag har studerat en längre tid - och ha egen häst är inte inte att tänka på tycker jag. Man har varken råd eller tid att ge det man skulle vilja till hästen..

Ge dig själv tid, andas, sörj och försök landa i ett beslut som får ta tid...

Styrkekramar!!
 
Sv: Svårt dilemma...

Det verkar en dålig idé att binda upp dig på en ny häst om du inte har nån ekonomisk backup och dessutom ska plugga. Hund är väl en bättre idé i så fall eftersom man vanligtvis kan vara hemma rätt mycket när man pluggar. Men varför ska du dra på dig mer kostnader nu, det verkar vara ett väldigt illa valt tillfälle, som student med lån+bidrag så lever man ju på existensminium (om du inte ska jobba också men då har du ju i stället ont om tid)? Varför inte bli medryttare ett tag i stället?
 
Sv: Svårt dilemma...

Stoppa upp och tänk till nu! Du ska precis börja plugga och är osäker på om du kommer att orka jobba extra och plugga samtidigt för att ha råd med en häst.

Det verkar som om pengarna du ärvt verkligen brinner i fickan på dig. Stoppa in dem på banken på ett konto där de får förräntas en tid istället.

När du har pluggat klart bestämmer du dig för om du vill använda pengarna till att köpa en hund eller en häst eller att betala tillbaka en del av ett lån eller något.

Mitt råd är alltså att inte ha så bråttom med att göra av med pengarna. Bli medryttare under studietiden istället.
 
Sv: Svårt dilemma...

Vet inte riktigt om det blivit ett missförstånd i mitt inlägg ovan pga att jag skrev det med mina känslor i fokus, eller om en del av er här bara läser det ni vill och lever för att trycka ner folk?
Klarlägger därför mitt dilemma.
Jag har pluggat sedan i höstas, först på komvux och nu på högskola. Som jag lever idag har jag absolut inga ekonomiska besvär, utan kan unna mig och mina hundar betydligt mer än vad jag någonsin hade kunnat tro. Jag har även en bra buffert undanstoppad på banken för oförutsedda utgifter. Skulle jag däremot skaffa häst skulle jag behöva jobba extra för att slippa ta ifrån min buffert om jag skulle vilja köpa något extra till denna, om jag vill kunna köpa något extra till mig själv, eller fortsätta med hundarna på det sättet jag gör idag. Hade det inte varit denna speciella häst hade jag inte funderat på att skaffa någon till dess jag är klar med utbildningen, men mest pga bekvämligheten. Jag trivs med att kunna unna både mig och hundarna alla kurser vi går, att kunna åka och ställa på de utställningar jag vill osv. Jag antar att detta i sig ger lite svaret på mitt dilemma...Kanske är det en självklarhet att släppa denna hästen för att på så vis få leva ett liv utan några direkta ekonomiska svårigheter.
Vad gäller ytterligare en hund kan jag försäkra att jag både har tid och ekonomi för det. Ingen av mina hundar är understimulerade och de behandlas på bästa sätt.
Till er som verkar tro att jag känner ett tvång att göra slut på pengarna nu måste jag också sätta upp ett finger. Hästen är till salu nu, därav min panik på den fronten. Ägaren vill så klart ha ett beslut, vilket är helt förståeligt. Vad gäller hunden har jag däremot inte bråttom, utan är i så fall en framtida plan. Rasen är relativt ovanlig och det är inte lätt att hitta exakt rätt.
 
Sv: Svårt dilemma...

Om du vill ha det livet du har idag, köp inte.
Det är Dyrt med häst, hyran är den minsta delen.
Du blir mer bunden med häst o tar tid från din hundar för att rida/sköta den.
Tänk på djuren, om du kan ge var o en den tiden dom förtjänar?
Ofta tänker vi bara på oss själva o så får djuren finna sig i det.
Ewa
 
Sv: Svårt dilemma...

Angående häst så tror jag faktiskt att det är bättre att släppa den nu.
Du verkar långt mer aktiv med dina hundar än vad jag är med min, och ändå känner jag ofta att hunden blir "lidande" pga hästarna och att de tar så mycket tid. Jag skulle helst vilja hinna och orka så mycket mer med hunden.

Kommer du inte bara ångra dig om du upptäcker att hundarna kommer "i kläm"?

Dessutom är det jobbigt att plugga, orkar du verkligen det + extra jobb + häst + allt du vill hinna med hundarna?
 
Sv: Svårt dilemma...

Nej det är väll framför allt det jag är rädd för om jag återigen skaffar häst, att mina hundar inte får den uppmärksamhet de förtjänar. Vet att det både ekonomiskt och tidsmässigt var betydligt tajtare för deras aktiviteter innan jag sålde mina tidigare. Tänker även på hur det ska gå med dem om jag måste börja jobba extra mer frekvent. Kan inte ta med dem till jobbet, och det gäller ju att min hundvakt kan passa dem då.
Nä jag hör ju på mitt eget resonemang hur dumt det låter och att det inte finns annat än nackdelar med att köpa häst i dagsläget. Behövde nog bara skriva ned det då här för att få en klarare bild över situationen. Inte alltid lätt att se utifrån den klara faktan när det blir så mycket känslor med.
 
Sv: Svårt dilemma...

Den enda period som jag inte haft egen häst är just medan jag läste på universitetet.
Jag skulle inte ha haft råd att försörja hästen, försörja mig själv och köpa studielitteratur på enbart studiemedel trots att jag hade låg hyra och lånade fullt.
Med den utbildning jag gick, var det inte många som orkade jobba förutom studierna (det var en kille som körde buss och taxi på kvällar och helger ibland som klarade det, men han var den enda som jobbade under terminerna) men det beror ju på hur bundna studier man har.
Jag hade många föreläsningar, lab och praktik som var schemalagt. Min syster å andra sidan läste språk och hade gott om tid till förfogande så där går det väl inte att dra några egentliga slutsatser.

Men om man ska ge råd: köp inte egen häst nu.
Risken är att det blir så ekonomiskt och tidsmässigt krävande att hästen enbart blir ett stressmoment.
Du har hela resten av livet på dig att köpa häst, när du har ett liv som är mer stabilt och självklart, med säkrare inkomst och så vidare.
 
Sv: Svårt dilemma...

Jag beklagar verkligen sorgen.

Det finns ingen möjlighet att få bli deltidsfodervärd på hästen med löfte om köp när du är klar? Att hästen står kvar hos sin ägare och att du har säg, 50 eller 75% av ansvaret både praktiskt och ekonomiskt. Då har du dels inte hela ansvaret och det blir billigare och du får mer tid till dina studier, hundar och till att jobba extra. Jag förstår känslan när man verkligen klickar med en häst så därav tanken. Eller behöver nuvarande ägaren bli av med hästen genast?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 458
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 449
Senast: Hedinn
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 630
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp