Svårt med bettet!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare lillan007
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 085
L

lillan007

Jag rider på ridskola och min favorit Halla som stoet heter är ALLTID svår att få in bettet innan ridlektion. Även om ja kittlar henne med tummen så vägrar hon. Jag förstår att det är jobbigt för vissa hästar att vara på ridskola...men har ni något tips som kan hjälpa??
Tacksam för svar

Ge henne en bit godis så fort hon tagit betet, så det blir en posetiv upplevelse. :bump:

Jag brukar trycka in ett par fingrar i munnen vid lanerna. Om hästen inte öppnar munnen då kan man pressa isär käkarna med fingrarna.

metoden att pressa isär käkarna låter inte jättebra enligt mej, iaf inte om hästen inte vill ta bettet av rädsla eller obehag. om det är bara för att dumma sej är såklart situationen en annan.
jag brukar aldrig stoppa in fingrarna i munnen på min häst, utan istället sätter jag bettet mot tänderna och har en sockerbit i samma hand som bettet. när han känner smaken av sockerbiten öppnar han munnen och får automatiskt sockerbiten som belöning.
så får han alltid en godis när jag tar ut bettet också, så blir bettet en trevlig upplevelse.
det funkar för mej, men det är såklart individuellt.

Det som de flesta rekommenderar här är ju att du ger hästen godis som belöning när den tagit bettet och så är det ju många som gör när de tränar unghästar (Jag också!). Men det här handlar ju om en ridskolehäst och jag är tveksam till om det blir någon förbättring om du skulle ge den godis... Hon skulle förmodligen kräva godis av alla som ska tränsa henne och kanske till och med bli ännu jobbigare att tränsa! Jag tycker att du ska prata med din ridlärare om problemet, ni är kanske flera som har samma problem och då kanske ridskolans personal kan ta fram en lösning som fungerar för alla! Lycka till!

Jag använder metoden på trilskande ridskolehästar som bara dummar sig!

Skulle självklart aldrig använda den på en häst som är rädd för bettet!

Min egen häst slänger sig efter bettet när jag lagt tyglarna över halsen, så det är inte precis en metod jag använder dagligen :)

Kan inte det leda till att man får en häst som försöker svälja bettet?
(och producerar en massa skum fast på "fel" sätt)

många hästra vill inte öppna munnen eftersom många är så klumpiga när de tränsar, försöker trycka in bettet i tandköttet eller spelar ukellele med bettet på tänderna..

Jag tycker att du ska ta gott om tid på dig, stå med bettet mot tänderna och vänta och när hon öppnar munnen stopar du lungt in bettet i munnen..

jag brukar göra så, men om det är en ridskole häst som miljoner ungar tränsar kanske det inte går så bra

Jag har tidigare försökt att just vänta ut ridskolehästar, med det som händer oftast är att de tröttnar på att man hänger där, och slänger med huvet.

Försök att inte tjafsa med hästen så mycket, utan låt resten av tränsningen gå smidigt.

Det här är en ovana som du själv inte kommer kunna bryta. Vad du kan göra är att be ridläraren att sätta upp en lapp
/be andra att vara snällare när de tränsar, så att hästen inte upplever det som ett obehag.

Jag vill bara tacka för er alla som har svarat och hjälpt till! Tack :bow:
Jag red igår och ja prövade några tips som funkade..jag har också pratat med min ridlärare!!
Nu kan jag tränsa henne utan att hon krånglar!! :bump:
Tack!! :bow:

Jag brukar alltid sticka in ett finger i hästens laner, då hästen oftast öppnar munnen som en reflex. Du behöver inte ge en godis som en beröm då det kan leda till tiggning, men beröm annars med klapp och röst.

tycker som du...det blir bara en obehaglig känsla för hästen, det där med att pressa på käkarna. ridskolehästar brukar oftast dumma sig eftersom det fins ganska duktiga människor som sköter dom oftast så tror jag inte det har med obehag att göra . det går nog att muta till sig det mesta med godis ;P (har ponny) då blir det ju 'kul' att betsla för hästen istället för att man ska behöva bråka med den varje gång.. *min åsikt* :smirk:

Ingen har slagits av tanken att hästen kan i vass i munnen och/eller inte tycker om bettet? Trivs en häst med ett bett som gapar den gärna. Fråga någon ridlärare om det kan vara så.
Niklas

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 153
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 915
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka