"Svartsjuk" hund

Bubble

Trådstartare
Jag vet att hundar inte kan känna svartsjuka men jag funderar på min vuxna hunds beteende efter att jag tagit in en valp i huset.

Valpen är som valpar är och kan vara ganska jobbig med den stora hunden men jag går emellan och säger åt han att man tex inte får bita på hunden, rida på honom osv..Sen har valpen naturligtvis fått mycket uppmärksamhet men även den vuxna hunden. Kanske har man blivit lite "slappare" på hans regler eftersom han vet vad som gäller och det är det som är problemet.

Min vuxna hund har alltid varit hyfsat lydig och gjort som man sagt. Men nu ser jag en större och större skillnad, man kan få säga åt han flera gånger att tex gå och lägga sig, han kastar sig in/ut genom dörren innan man sagt varsågod och han har börjat stjäla mat från bordet :eek: Dessa saker har han aldrig gjort förut har tex kunnat lämna mat framme på mitt låga vardagsrumsbord och han har inte rört den när jag kommer hem.

Idag stal han mat från bordet igen och jag tog honom på bar gärning när han åt, gick bara fram och sa nej med mörk röst samt tog ett lätt tag om nackskinnet och då högg han mot mig!

Min hund har aldrig nånsin visat sådana tendenser! Brukar inte ofta korrigera honom fysiskt utan det brukar räcka med nej. En gång när han hade hittat nåt jättegott ute som jag inte visste vad det var kunde jag tom ta de ur munnen på honom utan att han gjorde något. Så nu vet jag inte vad som händer med honom, att han blir mindre lydig när man råkar släppa lite på reglerna kan jag förstå men att han hugger :( På sista tiden har jag dessutom försökt vara extra tydlig med att samma regler som alltid gäller.
 
Sv: "Svartsjuk" hund

Antingen så är han inte längre säker på vem som är "chefen" eller så kan det vara så att han kanske har ont någonstans. Om han har ont så har det kanske inte märkts innan när han inte hade valp att tampas med. Om det var min hund hade jag nog bett vetten göra en koll. Kan vara höfter, leder eller muskler beroende på ålder och vad t ex eventuell höftledsröntgen har visat. Kan vara pålagringar i leder t ex eller muskelsträckning. Kan även vara öron, hals, mage eller prostata.
 
Sv: "Svartsjuk" hund

Jag tvivlar starkt på att det handlar om att hunden inte vet vem som är...chef? Eller om det bara är jag som inte skulle uttrycka mig just så.

Jag skulle gissa på att det dvs testas gränser eftersom att du släpper på dom. En bra idé är att vara lika konsekvent som alltid. Med eller utan valp i huset.

Det kan, precis som ovan skrivet, handla om smärta. Det bör alltid finnas i åtanke.

Sedan får man också se över hur hunden mår av förändringar. Även om hunden inte visar stress så som många tänker sig den när man säger ordet, så kan hunden vara fyllt av stresskänslor. Stress och andra ångestkänslor kan locka fram dåliga beteenden hos vilken hund som helst.

Sedan vad det gäller detta med svartsjuka. Hundar kan, vad vi vet, inte känna någon emotionell svartsjuka. Men hundens liv handlar om tillgångar, resurser och flocken. Om allt detta "står på spel" för hunden kommer det nya beteenden även pga detta.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 827
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 965
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp