Bukefalos 28 år!

Sverige 70000 kr - Polen 15000 kr

Jag handlar ungefär två gånger om året på en stor kedja, en av Sveriges största (återförsäljare enbart b2b). Oavsett hur lite jag köper, får jag mellan 50 och 63 % rabatt.

Det är för tusan bedrägeri. Jag retar mig till gallfeber varje gång fakturan kommer. Varför inte sätta normala priser istället?

En rea på 50% innebär bara att handlarens påslag sänks från 100% över inköpspris till 45% över inköp, fortfarande ligger vinsten pr enhet skyhögt över Europa normen, men enligt svensk affärsmodell innebär det förlust och företaget hotas med konkurs för att avkastningen på kapitalet ligger under 50% medans Europa normen för avkastning ligger i storleksorden 10 - 20%.
 
Av någon konstig anledning har inte lönehöjningen de senaste 20 åren hängt med riktigt i Sverige. Den som tjänade 100 kr timmen 1990 tjänar idag kanske 125 kr timmen men han skulle egentligen haft dryga 200/t

Med en årlig genomsnitts lönehöjning på 3% (enligt avtalsöverenskommelserna) under denna period så kan jag inte säga annat än att svensken är grundlurad av parterna på arbetsmarknaden, medans Norge har haft en riktig lönehöjning enligt avtalen under samma period och därmed gått om sverige rörande lönen.

För att göra det lite tydligare. En lön på 16000 brutto i månaden år 1990 skulle i dag vara dryga 34000 brutto. I stället ligger den kring 24000. Skattenivån har legat stilla under samma period förutom Borgs 2000 kr sänkning av statsskatten, som åts upp av diverse höjningar på andra områden ...

Jag har klurat på dina siffror, och undrar vad du baserar dem på. Vad gör att lönerna borde stigit med 100% de senaste 20 åren? Och vad är det som förhindrat detta?
 
Jag har klurat på dina siffror, och undrar vad du baserar dem på. Vad gör att lönerna borde stigit med 100% de senaste 20 åren? Och vad är det som förhindrat detta?


Varför de inte stigit som de borde vet jag inte, men en del försvann väl i "tjenstepension"systemet,

Annars är resten elementär matematik där min %sats är baserad på snittet av senaste 25 års avtalsrörelser

100 + 3% = 103
103 + 3% = 106,09 osv i 20 år
 
För några år sedan lärde sig svenskarna att det var billigare att importera bila från Europa, Både begagnade och nya. Det resulterade i en prisanpassning och skillnaderna är inte så stora längre.
Naturligtvis sker detta även inom andra områden. Jag behövde ett relä, Elfa tog över 2000 kr för samma relä som jag senare fick hemsänt från GB för 650 kr.

Enda nackdelen är att småhandlarna försvinner, dem man kunde få hjälp av.
 
Varför de inte stigit som de borde vet jag inte, men en del försvann väl i "tjenstepension"systemet,

Annars är resten elementär matematik där min %sats är baserad på snittet av senaste 25 års avtalsrörelser

100 + 3% = 103
103 + 3% = 106,09 osv i 20 år

Har det verkligen varit konstant 3% löneökningar i avtalen sedan 1990 i samtliga avtal? Själv har jag tillhört ett fack som i 10 års tid haft sifferlösa avtal och vi har inte fått några 3% i snitt.

Sedan undrar jag vad som skulle hänt med Sveriges export om lönerna gått upp med över 100% de senaste 25 åren. Vi är ju inte direkt konkurrenskraftiga som det är.

Och sist tänker jag att man också behöver titta på hur prisbasbelopp och inkomstbasbelopp stigit under de senaste 25 åren för att se hur löneläget "borde" vara.

Helt enkelt så tror jag inte det är realistiskt att helt enkelt säga att lönerna "borde" vara nästan dubbelt så höga.
 
Varför de inte stigit som de borde vet jag inte, men en del försvann väl i "tjenstepension"systemet,

Annars är resten elementär matematik där min %sats är baserad på snittet av senaste 25 års avtalsrörelser

100 + 3% = 103
103 + 3% = 106,09 osv i 20 år
Hur skulle arbetsgivarna ha råd med så höga löner? Då kommer väl priser etc följa med?
 
Har bara snabbläst tråden, men kan varna att många av minireningsverken som kommer från ev Polen är piratkopior. Du bör vara väldigt försiktig innan du beställer därifrån. Det är ju viktigt att kunna teckna serviceavtal!

Kan även tipsa om att det finns andra sätt att nå upp till hög skyddsnivå :) (jobbar på miljökontor). En kollega till mig har ett bra talesätt: "Minireningsverk ska en skaffa sig om en vill ha sitt avlopp som sin hobby". De kräver rätt mycket jobb för att de skall funka bra dvs. Sorry om jag rabblar gammal skåpmat!
 
Kom att tänka på att kostnaden för att hyra bostad/stallplats m.m ökar varje år i mycket högre takt än vad lönen gör, varför blir det så?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp