sveriges mest oturs drabbade häst?

Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Du får se det så här.. det kan snart inte bli värre! ;)

Jag har nog en liten solskenshistoria, skulle jag tro.
Min häst fick en muskelruptur som 2 åring = en muskel gick av.
Uppfödarna försökte få henne utdömd (i efterhand har jag fått reda på att såna här skador avlivas hästar ofta för, eller håller på låg nivå).
Hon hade en rörelsestörning som gjorde att hon knappt vågade trava för det var så obehagligt.

I år blir hon 5 år, efter massa träning de 9 månader hon varit i min ägo, så har hon helt blivit av med rörelsestörningen, hon står inte längre på gränsen till att bli utdömd - utan som det ser ut nu så kommer hon att kunna hålla fullt ut.

Utöver det så var hon inne på sjukhuset när hon var några veckor gammal, ett sår i ett framknä som spolades.
Hon hade en hovböld i samband med mugg på alla fyra..
Vid ett tillfälle så stod hon i princip på ett ben, men nu, nu så håller vi oss till småsår :D
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Inte så väldigt vanligt och absolut inte så svårbehandlat som det mina har haft. Mitt senaste fall har varit uppe på en internationell veterinärkonferens som diskussionsexempel så jag har verkligen fått all hjälp man kan begära :laugh: av experterna på området bihålor på häst.
Men man får nog kalla det för amximal otur...
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Naturligtvis tappade kusen skorna. Min evigt halta häst lyckades oxå med det vid flera tillfällen.
Till slut köpte jag ett par Easy Boot som akutlösning. Gissa om de har blivit väl använda (fast hon har lyckats tappa sådana oxå :angel:)
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

det där talesättet ska jag tänka på ......
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Till slut köpte jag ett par Easy Boot som akutlösning. Gissa om de har blivit väl använda (fast hon har lyckats tappa sådana oxå :angel:)

Det har jag oxå! Trodde jag kunde överlista honom... Men jag köpte bara en. Nu har pållen dragit av sig BÅDA framskorna :crazy:

Jag älskar min Easyboot som har räddat min hästs fötter många gånger! Men jag får nog köpa en till.. eller 3 till för att vara helgarderad kanske:angel:
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Mmm, jag hade 4. Nu är en borta och en trasig trots att de inte används så där våldsamt frekvent. Kan väl säga att hon gör sitt bästa för att få av även dem :mad:
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Det fortsätter...Vårt sto som nu har en månad kvar till fölning och vi trodde att allt var lugnt efter operationen. Men nu har vi upptäckt att hon tappar ovanligt mycket päls - inte bara normal vårfällning. Enligt vet antingen en allergisk reaktion på operation och medicinering eller parasitangrepp av något slag. Vi ska avvakta ett tag till eftersom de inte vill medicinera när hon är dräktig.
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Fasiken, såg trådens titel och tänkte gå in och skriva "nähä, VI har sveriges mest otursdrabbade häst!"...men så såg jag att det var honom du skrev om.
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Gräver upp en gammal tråd, för det var så skönt att läsa lite om andra oturshästar som det gått bra med.

Jag står nu med en konvalecent "liten" stackare. Igår när han skulle skos så blev han rädd för något, vete tusan exakt vad det var. Möjligtvis hovis mobil som just började ringa. Så han kastade sig bakåt och skulle ta sig lös, halkade till och satte sig på hovis verktygsställning. Och fick en metallpinne ca 2x3 cm bred rakt in i rumpmuskeln Han lugnade sig snabbt men det blödde rätt rejält - trodde dock inte först att det var så djupt. Stod och höll tryck och ville inte "gräva" i såret, direkt.. Men under tiden vi väntade på vet. så undersökte hovis pinnen närmare :crazy: En decimeter hade den gått in.

Så nu är det boxvila 2-3 veckor, till att börja med. Förhoppningsvis kan han iallafall gå i sjukhage om han håller sig lugn. Enligt vet. kunde de inte få en sådan skada på ett bättre ställe, för muskler läker snabbt. Så länge det inte blir inflammation, så nu är det bara att hålla tummarna och be till gudarna för den saken..

Kan ju konstatera att han inte är i samma liga som många här, men han har varit med om ett och annat under sitt blott 5-åriga liv. Han fick inflammation i samband med kastreringen hos uppfödaren, ett år senare hos mig så glömde han bort (?) att han var kastrerad och sprang genom eltråden för att ta sig till de snygga stona. Ett skärsår som tack och lov inte gick över leden blev resultatet, en centimeter lägre däremot, sa vet..

Tilläggas kan att han är en stark motståndare till allt vad sårrengöring heter, och anar ugglor i mössan bara jag håller en bomullstuss i handen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 875
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 988
Senast: Ray
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 821
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp