sveriges mest oturs drabbade häst?

Tarantino

Trådstartare
Jag tror att jag har sveriges mesta oturs häst..o han är bara knappt två.

Idag när jag åkte ut och hälsade på stod han med ett svullet, blodigt öga.
Ringde direkt ut jour vet. i kanten av ögat hade en djupt sår som var flera centimeter djupt.
Det hade som tur var precis missat ögat och inte skadat hornhinnan.
Vet kunde spla ur en hel del bark så gissningsvis har han fått in en pinne. en centimeter längre till vänster så hade ögat blivit spetsat.
svullen och lagom snygg ska han nu behandlas med pensillin i en vecka.

detta är ju bara en liten del av alla hans skador...
Fem dagar gammal blir han hund biten. tur i oturen missar dom precis hans senor och tog ett par tuggor av låret. såren blev djupa och fick sys och han gick med drenering och på mycket medicin i två veckor..kvar har han fortfrande ett par snygga ärr.

två veckor gammal spricker hovarna i framkant och han får gå med silokon skor.

det blir en del tid på box pga av hovarna vilket resultarar i kolik.veterinär får behandla återigen.

strax efter börjar han bli x-bent och en rad behandlingar följer för att korrigera detta.

när han är åtta månader blir han gallig i bakhasen, det visar sig vara brosk bilning och lösa benbitar. det är bara att åka upp till solvalla och operera.och en lång tid på box och sjukhage väntar.

han får sedan vara frisk ett tag och släpps på hingstbete. där springer han sönder sig och får en inflamation i bakbenet...en ny sväng till fröken veterinär.

sedan går det ytterligare ett litet tag till innan han klampar ner i en sten bumling och får stora fula sår långst hela ena bakbenet och får ytterligare behandlingar.


och nu ögat...han fyller snart två år...har han tagit ledningen i den mest skadade hästen?
så nu är han troligen den största och ärrigaste 2 åringen.

in med lite solskens historier nu om olycks fåglar som trotts allt överlever till lite mer än två år!
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Shit och jag tyckte mitt fullblod hade otur, jag köpte seriöst en lyckoamulett i en affär med massa kristaller och annat. De blev mindre sakdor iaf, testa det :P Inte för att man behöver ta det på blodigt allvar men det är värt ett försök under 100 kr :P
:D
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Det är bara bra hästar som gör sig illa.. *Talesätt*

Kanske en liten tröst? ;)
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Oj, stackars matte oxå! Det är jobbigt när de är sjuka och skadade:(

Har oxå en liten otursfågel som har överlevt i 13 år nu. Men han ÄR klantig och lyckas ofta skada sig. Ibland känner jag mig mer som en sjuksköterska än som ryttare :crazy: Orkar inte räkna upp allt han varit med om men mycket är det..

Det är bara att hoppas att oturen vänder.:bump:
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Oj va skönt att man inte är ensam:crazy:

Mitt fullblodssto blir 10 iår och jag har ägt henne i tre år nu...
Under den tiden har hon:

Trampat på terränghinder och fått traumatisk senskada med 5% chans att bli ridbar, tveksam till den veterinären dock:cool: Ärr! Tävlar fälttävlan idag:bow:

Fått nosvingen avbiten av boxgrannen, ärr givetvis!

Smällt upp huvudet i foderbordet så man såg in till benet. Fint ärr där!

Hittat något att skära sig på i hagen så hela benet va uppfläckt. Gick inte att sy men ärret (15cm) är fint idag. Har skydd i hagen nu....

Skaft sig både fram och bak på samma ben på terränghinder vid två olika tillfällen. Ärr endast.

hittade något att skära upp halva ögonlocket på på Nyårsdagen -08 Inga men, men hlelr inga öganfransar på halva

För en månad sen ligger hon med benet i gallret när jag kommer till stallet. Överlever mirakulöst med sår endast och nu återstår rehab, men benet är fint och vi skrittar! (kollad på alla vis!!!)

Innan jag köpte henne fick hon en pinne genom benet utan att träffa något allvarligt. Ärr :p

Hon har ett JÄTTE jack i panna som va där när jag köpte.. vem vet vart de kommer ifrån :angel:

Och då har vi inte börjat prata om tappskor, småsår och tänder...:rofl:

Men där emellan har vi placeringar, otroliga prestationer, mycket kärlek och otrolig tillit att hålla oss fast vid och jag skulle aldrig ge upp henne för alla pengar i världen!!!:love:

Men jag vet allt om sår.....:rofl:
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

oj..du tar nog hem priset!
men detta ger mig hopp...o håller tummarna att min inte ska hinna ikapp din:crazy:
gillar försäkringsbolaget dig?
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Ska jag vara helt ärlig mot dig så har dom inga problem med mig...Senskadeundersökningen tog jag ur egen ficka.

Ögat kostade 10tusen varav jag fick står för 4, avbitna nosen läkte jag själv på henne, de två stora såren på ben samt det man såg in till ben på nosen gick på samma period (14dagar emellan) och vid övriga tillfällen har jag mest rådfrågat via telefon eller tagit räkningen själv. Har man en sån här häst få man vara lite "hemmaveterinär" (har praktiserat både hos distriktare och sjukhus):angel:

SÄGER DOCK INTE att jag inte tar ut om jag är osäker!! Är inte dumsnål!!

Jag tänkte höja hennes försäkringsvärde en gång men veterinären som kom ut genomförde det SÄMSTA böjprov jag någonsin sett (ett våldsamt och lät sedan hästen trava 2 steg innan hon sa att hon var blockhalt, tro sjutton de!!:mad:)och sen sa hon att hästen har konstant ont och borde gå som promenadhäst... Tänkte anmäla henne först så illa va de...

Lycka till med din häst och hoppas han växer ifrån sin otur!!:p
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Jo tack, vi har också en olycksfågel. Vi köpte henne augusti 2002 och sedan vi lyckades rida till december samma år. Då tog hon sig ur hagen med ett stort sår på framskenan - sydd. Sedan följde en lång rad olika symptom som 1,5 år senare lokaliserades till en ligamentskada i ryggen, troligen sedan vurpan 2002. Innan vi kom fram till detta, var det vargtänder som opererades ut, också ett stick i ögat med en vecka på djursjukhus. Hon blev t-märkt av ligamentskadan och blev avelssto. Fick ett föl 2006. 2007 3 stycken resoberingar:eek:. Betäckt igen 2008 och efter mycket om och men konstaterad dräktig. Vet blev inte säker förrän efter 120 dygn och 8 ultraljud. Allt lugnt trodde vi HA HA! 31/12 09 buköppnad med föl och allt p g a livmoderomvridning. Och har sedan dess varit i boxvila. Nu är det 4 veckor kvar till fölning och vi håller andan att allt ska gå vägen. Hon har verkligen utnyttjat sin försäkring. Detta är världens snällaste och tåligaste häst som har fått vara med om så mycket smärta.
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

två veckors ålder fick mitt föl en böld vid has leden. Fick ett stort bandag antibiotika salva osv.
3 månaders ålder blev hon sparkad på sommarbetet (öppet så stor som en handflata). Sparken tog precis där frambenet fäster i kroppen. Skelettet blottades, musklerna gick sönder och två stora blodårdor gick sönder. Försökte stoppa blödningen med att dra åt ett grimskaft och trycka dit en tröja. Ett bete som ligger i en glänta i skogen svårt att ta sig in där sista bilten med bil, vi lyckades få in transporten och sedan i väg till djursjukhuset. Hon blev ihoplappad och fick stanna där länge. Hon hade lite problem i början att hon "tappade" benet i rörelse. då lite pga nervskader och musklerna.
Är mkt tacksam att vi var där när det skedde och att sparken tog så pass högt upp, förr annars så hade jag inte haft hon hos mig i dag.

Vet att det hände något när hon var runt året, men det har totalt fallit mig ur minnet.

Dagen innan hon fyllde två år fann vi hon liggandes i boxen och hon kunde inte resa sig i början. Fick hjälpa hon upp, djurambulans in till djursjukhuset, visade sig att hon hade fått ett sticksår rakt igenom knäleden bak och punkterat ledkapslen. Ingen aning vad hon skadade sig på. Veterinären gav en dålig prognos för framtida annvändbarhet, men leden läkte utan problem och utan andra men!

Nu är hon 3 år och under innridning. Hon har inga men av sina tidigare skador och jag hoppas att hon inte råkar ut för mer konstigheter!
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Hej! Jag har oxå en riktig olycksfågel! En valack, eng fullblod blir sexår i år, har ägt han i snart 3 år.

Det hela började med operation av lösbenbit. Sen blev det super kassa hovar, 6 tappskor på en vecka!!!! Då bytte jag hovis :angel: Efter detta blev han galen i att rulla sig i sanden som var i hagen, var det bästa han visste" Stod o grävde o grävde o sen ner o gosade runt, vilket i sin tur resulterade i att han fick ett super mega skav sår mellan bakbenen! Hade 39 grader i temp, SMÄRT TEMP! Ont hade han, blev smärtstillande och pencillin och salva mellan bakbenen (med livet som insats lyckades jag smörja och tvätta) Senare det året (April 07) trampade han av MIG mitt finger så det blev operation och stifting av mitt stackars finger. Senare fick han näsblod som visade sig vara en tumörlikande sak som kallas för Etmoidahlt hematom och satt vid bihålan, blev 6 st tappra försök att behandla genom att spruta in formalin i tumören, men det hjälpte inte värst så det slutade med operation i Ulltuna. Väl återhämtade från det lyckades han skära upp kotan på höger bakben på nått i hagen, ut med jour vetten (givetvis fredag kväll) gjorde ett tappert försök att sy men det gick inte så bra, gick upp efter 2 dagar, men läkte till slut! Och nu i höstas blev det hovböld på båda fram samtidigt! Jätte kul, inte! Och däremellan har han haft ca 3 kolik anfall som jag lyckats häva själv dock genom att vara observant och ha lite resurser hemma. I mitt hästapotek finns det mesta! *Pencillin, metacam, Beviplex, lotagen, socatylsalva, streptocillin salva och en massa mer! Vi är redo för nya motgångar och skador! :rofl::rofl:
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

inser att jag inte är ensam...o de e ju sköt att läsa om hästar som överlever ändå!
nu är vårat problem att min lille kille inte är så liten. pencillin salva i ögat två gånger om dagen...eller hur, grabben är sisådär 175 hög. när han ser matte komma i hagen har han redan lärt sig vad det innebär..då går han sakta upp på bakbenen och står där så att jag säkert inte ska nå...o där står han lungt och sansat.

det var liiiite lättare när han var liten om man säger så... denna storleken var det på honom för 6månader sedan...o han har vuxit en hel del sen dess....imorgon blir det nog en lyftkran för att nå upp!
arre2.jpg
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Min kuse har överlevt i 14 år hittills, även om han har varit utdömd en vända för tre år sen. Mestadels skulle jag inte kalla honom otursfågel dock, snarare klantarsel.

Han började sin karriär i sexårsåldern med att resa sig i skogen och slå runt och få en pinne genom benet. Fint ärr idag och får lättare gallor på det benet, som går bort när han rör sig.

Han har satt sig på rumpan i hagen och slagit snett sitt bäcken så höger höft var 7 cm lägre än den andra.

Han har fått upprepade foderstrupsförstoppningar för att han hetsäter (nu har vi dock sett till att få bort det ofoget med olika metoder)

Han slår sönder sin nosrygg i tid och otid på exakt samma ställe.

Han har kronisk bronkit (det är iofs otur)

Han fick en hovböld som gick åt fel håll, dvs in i hoven istället för ut, och inflammerade hovbenet så vet fick göra hål rakt in i hovväggen... 6 mån vila på det. Och därefter specialskor, skoning 1660:- var sjätte vecka. Jippie.

Han är allergisk mot betfor, vitlök och ett antal grejer till, magen bara rinner av det.

Han är allergisk mot sin egen päls

Han äter snö och får ont i magen, trots att han har vatten, granris och annat att leka med ute. Ett år var det så illa att han fick ha betesreducerare på sig i hagen, och alla trodde att han var en mördarhäst för att han hade munkorg :p

För att inte tala om alla vrickningar, sträckningar, sår etc...

När jag ringer till veterinären (hyfsat stor klinik) behöver jag inte ens presentera mig, de vet vem jag är ändå :o
Så nu åker jag till tre olika veterinärer så det inte ska bli så pinsamt :D

Men lever gör han, vi hoppade senast imorse i full rulle!
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

inser att jag inte är ensam...o de e ju sköt att läsa om hästar som överlever ändå!
nu är vårat problem att min lille kille inte är så liten. pencillin salva i ögat två gånger om dagen...eller hur, grabben är sisådär 175 hög. när han ser matte komma i hagen har han redan lärt sig vad det innebär..då går han sakta upp på bakbenen och står där så att jag säkert inte ska nå...o där står han lungt och sansat.

det var liiiite lättare när han var liten om man säger så... denna storleken var det på honom för 6månader sedan...o han har vuxit en hel del sen dess....imorgon blir det nog en lyftkran för att nå upp!
arre2.jpg


Helt OT. Det är ju urhäftigt att ni har lika fräck färg på barret, både du och din "lilla" sötnos! Häftigt!!!
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Det där sista med vet.klinik gäller även mig o min otursfågel. ALLA där vet vilka vi är...
Det hela började närl hon var 2 år och fick sin första hovböld.

Hovbölder till och från i flera års tid, sommar som vinter, torr o blöt väderlek. Slutligen en som vägrade gå över så vi grävde ur halva hoven på stackarn. Specialskor och plastad undersida. 1 år senare var hon fortfarande inte bra så då tog jag av skon och bestämde mig för att själv hålla henne kort i tån och raspa lite varje vecka.

Tänkte ge henne ett viloår och under tiden betäcka henne, började tidigt med vet.koll (eftersom hon haft föl tidigare). Då visar det sig att hon har kronisk livmoderinflammation. Ingen större idé att kasta pengar i sjön enligt SVA.
I samma veva blir hon snorig, tar ut en distriktare, lite förkylning bara. 6 v senare är hon fortfarande snorig och svullen över vä öga. Åker till min klinik igen -bihåleinflammation. De gör ett antal hål i skallen, vi spolar, hon står på antibiotika hemma, tillbaka igen spolar och får antibiotika totalt 6 v (aldrig dålig i magen). Bihålan lugnar sig, och jag gör en gynkoll på henne. Livmoderinfl. läkt tack vare all antibiotika :bow: Betäcker med grannens hingst (godkänd i Oldenburg) och hon tar sig på första försöket.

Någon vecka går och hon blir snorig igen. ny antibiotikakur och slemlösande. Vid jul ska hon opereras då den enkla operationen för att öppna mellan bihålorna inte lyckades. Hon opereras fredag före jul. Får en nervskada i lårmuskeln höger bak och är så illa däran av smärta att hon trots maxdoser av smärlindrande springer runt boxen till hon stupar (ja, hon rasar helt okontollerat), gång efter gång. SLU vet inget som skulle fungera bättre men min UNDERBARA veterinär på kliniken sitter uppe hela nätterna och letar på nätet. Hittar slutligen ett fall i USA där man gett epilepsimedicin. Eftersom vi bara har det kvar eller slakt så ger vi den medicinen och hästen blir bättre för var dag som går. Jag tar hem henne kvällen före julafton.

Spolar bihålorna 2 ggr/dag i 6 v och långsamt blir hon bättre. Nu är hon (peppar,peppar) bra i bihålorna. Kvar är en beninflammation kring den fliken de öppnade men även där går det åt rätt håll.

OCH hon har inte fått någon ny hovböld, är fortfarande dräktig, pappan lyckades dessutom bli bruksprovsvinnare (Baltimore) så nu håller jag alla tummar som går för att hon ska hålla sig frisk och få en frisk fölunge.

Kan ju nämna att mamman till detta stoet avlivades pga kronisk bihåleinflammation och hälta från hovens mjukdelar, hade dessförinnan lyckats med en hovbensfraktur. Alla jag talat med säger dessutom att bihåleinfl. inte är ärftligt och jag har efter en tidigare bronkitghäst, 6 m takhöjd, bara ensilage och de står på torv... Varför får mina hästar det???
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Behöver lite peppning idag :cry: fick min häst friskförklarad igår och glad i hågen åkte jag till stallet och skulle rida för första gången på jag vet inte hur länge, nej, ingen ridning, hästen har tappat båda framskorna:cry::cry::cry:

Får väl se när det ömfotade hästskrället blir ok att rida på efter det här :cry:

Idag förstår jag inte hur jag skall orka mera:cry:
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

bihåle inflamation lät inte revligt. är det vanligt eller maximal otur?

man får intala sig själv att det som inte dödar en stärker en...
håller tummarna för att dräktigheten går bra.
 
Sv: sveriges mest oturs drabbade häst?

Det var därför vår fick stå på djursjukhus en vecka för vi fick inte in medicinerna i ögat på henne. 3 ggr/dag skulle hon har några droppar i ögat. Men hon gjorde sig till giraff och knep ihop ögat så vi fick inte upp det. Och skulle vi få det genom att en hängde bokstavligt talat i grimskaftet, en "bände" upp ögat och en droppade, så lyckades hon skaka på huvudet just när dropparna skulle komma i till följd av att de hamnade utanför. På djursjukhuset satte de en kateter genom ögonlocket och ut på halsen så att de kunde spruta in medicinen via katetern.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 876
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 988
Senast: Ray
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 821
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp