Svettig och hög puls

Linus karlsson

Trådstartare
hej!

Har en travhäst som jag tränat lite tuffa jobb med, då har han kommit in med låg puls och osvettig.

Han fick vila en vecka pga dåliga träningsbanor och när vi sedan började jogga honom lite lugnt så kom han in med hög puls och mycket svettig.

Någon som kan komma på en anledning? Mvh
 
Hästen är nedsatt av något - kanske ngt virus ?
Konditionen går ju öht inte ner på en vecka så det är en icke faktor.

Den andra anledningen skulle väl kunna vara era träningsbanor ? Du skrev att underlaget var anledning till en veckas paus. Hur är underlaget nu ? Har man ändrat ngt med underlaget/preppat det etc ? Eller hästen tränas på ett nytt underlag ?
 
Hästen är nedsatt av något - kanske ngt virus ?
Konditionen går ju öht inte ner på en vecka så det är en icke faktor.

Den andra anledningen skulle väl kunna vara era träningsbanor ? Du skrev att underlaget var anledning till en veckas paus. Hur är underlaget nu ? Har man ändrat ngt med underlaget/preppat det etc ? Eller hästen tränas på ett nytt underlag ?
Herregud vilka problem jag haft, testat allt möjligt, det som nu verkar funka va att ladda ner Google chrome på min IPhone
 
Hästen är nedsatt av något - kanske ngt virus ?
Konditionen går ju öht inte ner på en vecka så det är en icke faktor.

Den andra anledningen skulle väl kunna vara era träningsbanor ? Du skrev att underlaget var anledning till en veckas paus. Hur är underlaget nu ? Har man ändrat ngt med underlaget/preppat det etc ? Eller hästen tränas på ett nytt underlag ?
Men nu när allting verkar funka relativt okej...
Underlaget var en anledning till pausen pga för mycket vatten så banorna gjorde mer skada på hästarna än nytta. Nu är underlaget som det var vid de tuffare träningspassen, (mjukare och tyngre sand). Testade även honom idag lite lätt på en vanlig rundbana med i princip samma underlag som en tävlingsbana, fortfarande svettig, pulsen hoppade jag över att kolla idag...
 
Ja svettig kan den ju bli olika utifrån dagsform och olika förhållanden .

Väldigt få klipper väl tex sina travhästar, medans ridhästfolket oftast gör det och i perioden höst med varmare grader och jobb brukar de oklippta hästarna bli väldigt svettiga .

Eftersom du inte tog puls idag blir ju tankar om det en ickefråga.

Som reflekterat över tidigare så konditionen på häst går inte ner öht på en vecka . Inte ens på många veckor och ju högre grundkondition desto längre tid att den sänker konditionen i vila . Så något annat är det isåfall i ditt fall vad det verkar.

Om din häst jobbat hårt tidigare och med lite halvdåligt underlag å det sista kanske den är nedsatt/ansträngd från det också ?
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
147
Senast: skiesabove
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 593
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 302
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 365
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp