Bukefalos 28 år!

Svimfärdig i duschen

Kiva

Trådstartare
Hej! Jag har en liten fråga! Det är så att jag lätt blir svimfärdig i duschen. Detta händer oftast hos pojkvännen i hans dusch som har rätt så litet utrymme och man stänger in sig med dörrar. Kan vara mysigt men blir jobbigt när det är för varmt.
Vanligtvis så känner jag att jag andas men får inget syre så måste sätta på fläkten eller öppna dörren, det hjälper vanligtvis. Men ibland så går det liite längre och jag känner att jag måste huka mig, sedan att synen ändras och det känns svidande varmt i huvudet. Då måste jag verkligen ut! Tycker dessa känslor är läskiga då jag svimmat en gång tidigare, även då i badrummet men inte i duschen. Kan även må lite illa.

Någon som vet vad det kan bero på? Klaustrofobi? Lågt blodtryck? Bör jag kolla upp detta? Det händer inte varje gång men tillräckligt för att jag ska kunna kalla det ofta.

Som jag ser det så är det en normal grej och inte farligt. Jag brukar vila en stund efteråt så känns det bättre sedan, men min pojkvän vill att jag ska gå och kolla upp det så tänkte skriva här först bara! :)
 
Oj, vilken flashback jag fick! Det där hände mig en gång, rättare sagt första gången jag duschade tillsammans med min nuvarande sambo, dåvarande dejt :angel: Det var också en liten dusch med dörrar som man stänger. Jag svimmade :o Ramlade ihop i duschen, lite lagom pinsamt sådär tredje gången vi träffades. Jag har ingen aning om vad det beror på, men jag tänkte väl mest att det var varmt, lite dåligt med syre och sådär.
 
Hände mig ganska ofta när jag bodde i min förra lägenhet med rätt så liten dusch och främst när jag duschade med sambon.
Har fått lov att gå ut ur duschen och sätta mig ner då jag blir väldigt skakig i benen och illamående.

Har aldrig tänkt på att det kan vara något farligt utan gissar på att det blir för dåligt med luft där inne.
 
Det händer mig också med jämna mellanrum, men har inte märkt att det händer oftare i någon specifik dusch. Jag tror att det är blodtrycksfall, har hört någonstans (mycket pålitlig källa:D) att man lätt kan få blodtrycksfall i duschen på grund av värmen plus att det ofta kan bli lite dåligt med luft. Händer det ofta kan det var värt att kolla upp, annars brukar jag se till att dricka ordentligt med vatten och kanske inte duscha när det var ett tag sedan jag åt senast. Jag känner ganska tidigt av när det är på gång då det börjar susa i öronen och då brukar det hjälpa att sätta sig ner med huvudet mellan knäna tills det gått över, samt dricka vatten och kanske äta någonting:)
 
Jag kan få sånna känslor i duschen ibland. Tror det beror på att jag har väldigt varmt vatten, blir väldigt trångt och varmt och antar att syret blir lite sämre. Kan ju kanske förklara varför jag alltid blir fruktansvärt trött när jag duschar, hade lätt kunna somna om jag suttit.
 
Min NO-lärare lärde mig att när vi säger att det är "dåligt med syre" i luften är det egentligen för mycket fukt från utandningsluften, det blir för tungt att andas. Mycket möjligt att det är något sådant, du får in för mycket vattenånga och då blir man lätt lite dizzy
 
Jag kan få sånna känslor i duschen ibland. Tror det beror på att jag har väldigt varmt vatten, blir väldigt trångt och varmt och antar att syret blir lite sämre. Kan ju kanske förklara varför jag alltid blir fruktansvärt trött när jag duschar, hade lätt kunna somna om jag suttit.

Samma! Blir ännu mer svimfärdig och trött när jag ligger i ett hett bad. Som dock inte händer så ofta då det inte riktigt är min grej :P
 
Kanske kan det bero på att kroppstemperaturen stiger, vilket kompenseras med vidgade blodkärl (särskilt de ytliga, så att blodet kyls av). När kärlen vidgas sjunker blodtrycket. Om man har ett lite lägre blodtryck "normalt" kan denna sänkning räcka för att hjärnan ska få syrebrist = du får svimningskänslor!
Har hänt mej också ett par gånger, mest när jag har druckit dåligt :D
 
Så har jag med haft, nån gång har jag fått gå ut och lägga mig på golvet med benen uppe på toan och då brukar det gå över efter ett tag.

Hemskt obehagligt, men det är nog en kombination av att jag duschar väldigt varmt plus att det blir dåligt med syre.
 
Det händer mig i princip hela tiden när jag duschar längre stunder.
Min mamma (som är läkare) säger att det är att vattenångan tränger ut syret och man får en syrebrist.
Vet dock inte om det är sant:D
 
Det händer mig också OM jag duschar med dörren stängd. Det är helt enkelt så usel ventilation i badrummet att jag måste duscha med dörren öppen om jag inte duschar med väldigt svalt vatten, då kan det gå bra ändå.
 
Okej, tack alla för att ni delar era personliga erfarenheter av detta och misstankar om vad det kan bero på! Om jag får säga så känns det skönt att veta att jag inte är ensam och har läst varenda inlägg och ska ta till nig med alla tips och ideer. Tack igen. :)
 
Det där händer mig typ hela tiden när jag duschar, i alla fall förut. Jag hade väldigt lågt blodtryck och när man duschar varmt vidgas blodkärlen och därmed sjunker blodtrycket ytterligare. Därav svimningskänslan och illamående. Det kunde svartna helt för ögonen och jag kunde inte stå upp utan ramlade i princip ut ur duschen och fick ligga länge på golvet tills jag återigen fick tillbaka synen och inte var så yr. Detta med blodtrycket har jag fått förklarat av flera sjuksköterskor som jag litar på. Jag hade därför duschförbud på morgonen innan jag ätit och är fortfarande lite försiktig även om det är bättre nu.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 361
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp