Sv: Svingande rygg?
Men är inte dessa tränare inspirerade utifrån?
och swingande rygg är lättare att säga - än att göra.
Det är ju en del av losgelassenheitsbegreppet, och för att komma dit - till Losgelassenehit; så måste ju hästen vara A i balans ( och upnå den först kvaliteten = takt)
och B vara avspänd.
Avspänd blir hästen när ryttaren hittar sin balans i ett "continuum".
Kottas som, oavsett vad man tycker om honom, förmodligen har en av världens bästa sitsar beskrev ridning som att i varje steg försöka pricka ett rörligt föremål. (shooting at a moving target)
Hitta balansen igen och igen och igen - då kommer ju den swingande ryggen av sig själv för det är ju inget vi skapar - utan något vi _tillåter_
SWINGET ÄR JU BAKBENEN! - DE KOMMER JU IN AV SIG SJÄLVAOM VI SLÄPPER IN DEM I SITSEN
Den enda ridundervisning som mig veterligen fokuserar på ryttarens balans enligt detta "continuum", är ju Sally swift.
Även om ryttarens största problem har varit just balansen

så har jag aldrig sett någon tränare fokusera på det - utan fokus läggs på hästen.
Kanske balans är så svårt att hitta till så få kan beskriva vägen dit?
Jag har heller inte sett någon undervisning som fokuserat på hästens takt, möjligen Kottas då....men han förutsätter att eleverna har balans och vet hur deras possiton skall vara ,och har de inte koll på den så får de skäll...
Jag har ju goivetvis inte sett alla tränare.
Jag förvånas bara över att så många hoppar helt över dessa första två kvaliteter, och går direkt på inverkan.
Det skall bli mycket intressant att se Balkenhols clinic igen. Han betonar ju dessa två.....