Svullen sena

nattrexx

Trådstartare
Hej! För ca 2 veckor sedan så busade min häst i hagen och skadade sig på något vis. Hans sena på höger fram är svullen men blir bättre efter att han skrittats, han har back on track skydd innne på natten och damasker i hagen för att förhindra fler skador. Han haltar inte och har inte ont. Pratat med veterinär som sa i onsdags att vänta 10 dagar till och om det inte gått över så ska vi åka in till kliniken men innan det så ska jag skritta uppsuttet i 45min vilket hjälper mot svullnaden. Nån som vet vad det kan vara? Vet säger att det kan vara en normal svullnad och kan ta 3 veckor för den att gå över och alltså inte behöver vara en senskada men jag är väldigt orolig för jag vill inte att min häst ska skada sig och inte kommer kunna ridas normalt igen (Han blir galen om han inte rids och om man leder honom tar han grimskaftet i munnen som ett bett och blir allmänt galen) Men nån som vet vad det kan vara om det inte är en senskada, eller har er häst haft liknande?
 
Givetvis omöjligt för någon att veta vad det kan vara, eftersom det kan vara precis vad som helst som skadats. MEN min veterinär är otroligt noggrann med att alltid poängtera att om man misstänker senskada så ska benet alltid ultraljudas eftersom senskador är så luriga, hästen behöver inte vara varken varm eller svullen av dem.

Min egen häst svullnade upp rejält i ett bakben i våras, vilade på box i en vecka sen var både svullnaden och den minimala hältan som funnits borta och veterinären trodde inte att det var någon fara, men ultraljud visade 20 % skada på djupa böjsenan. Senaste koll gjorde vi i oktober, då har det fortfarande inte helt läkt.

Så mitt tips är att få benet ultraljudat.
 
Givetvis omöjligt för någon att veta vad det kan vara, eftersom det kan vara precis vad som helst som skadats. MEN min veterinär är otroligt noggrann med att alltid poängtera att om man misstänker senskada så ska benet alltid ultraljudas eftersom senskador är så luriga, hästen behöver inte vara varken varm eller svullen av dem.

Min egen häst svullnade upp rejält i ett bakben i våras, vilade på box i en vecka sen var både svullnaden och den minimala hältan som funnits borta och veterinären trodde inte att det var någon fara, men ultraljud visade 20 % skada på djupa böjsenan. Senaste koll gjorde vi i oktober, då har det fortfarande inte helt läkt.

Så mitt tips är att få benet ultraljudat.

Ska ultraljudas på fredag om det inte är borta men de trodde inte det skulle vara något stort, ett blåmärke eller så, ingen hälta. Men vi ska vara försiktiga :)
 
@nattrexx
Scarlet fick ju en senskada när vi haft henne i ett halvår. Hon var jämnsvullen i hela benet när hon kom in från hagen. På ultraljudet två veckor senare visade det en senskada.
Scarlet var heller aldrig halt, och visst det var ju seeeegt att bara skritta henne i ett halvår, men idag går hon som vilken 23-åring som helst. Hon hoppas (inte jätteofta, men det går) och nu sist vann hon och mamma hubertusjakten.
Det jag ville säga var att även om det är en senskada behöver det inte vara kört för er. Scarlet var ju ändå 18 år när hon fick sin och hon är ju ridbar än idag. En senskada kan innebära så olika, och är han inte ens halt idag så är det antagligen ingen större fara :)
Håller tummarna för er på fredag!
 
Hej! För ca 2 veckor sedan så busade min häst i hagen och skadade sig på något vis. Hans sena på höger fram är svullen men blir bättre efter att han skrittats, han har back on track skydd innne på natten och damasker i hagen för att förhindra fler skador. Han haltar inte och har inte ont. Pratat med veterinär som sa i onsdags att vänta 10 dagar till och om det inte gått över så ska vi åka in till kliniken men innan det så ska jag skritta uppsuttet i 45min vilket hjälper mot svullnaden. Nån som vet vad det kan vara? Vet säger att det kan vara en normal svullnad och kan ta 3 veckor för den att gå över och alltså inte behöver vara en senskada men jag är väldigt orolig för jag vill inte att min häst ska skada sig och inte kommer kunna ridas normalt igen (Han blir galen om han inte rids och om man leder honom tar han grimskaftet i munnen som ett bett och blir allmänt galen) Men nån som vet vad det kan vara om det inte är en senskada, eller har er häst haft liknande?

Min fick senskada, höger fram, i höstas. Varm och svullen, helt ohalt, och bättre efter skrittpromenad. Veterinären sade att vi skulle kyla en vecka(stå i sjukruta under tiden) och se om det blev bättre, annars ultraljuda. Vi ultraljudade och förstärkningsbandet var skadat. En snäll sena att skada på så vis att den inte belastas så mycket. Därför var hon också ohalt...
Vi fick enbart leda skritt 20 min per dag första två v och sen 30-40 min om dagen till åb efter 6 veckor. Då såg allt bättre ut och vi kunde utöka promenaderna ytterligare och efter 4 v åb igen och då fick vi börja skritta uppsuttet(där är vi nu), inte hört att man ska rida på eventuell senskada, eller vänta så länge med att ultraljuda innan? Jag hade velat utesluta senskada tidigare iallafall, men det är jag. Nu gick det bra för min dam, trots sin ålder (22), veterinären var impad av hennes läkning, och nu håller vi på att sätta igång långsamt igen.

Senskada behöver inte betyda att det är över alltså. :)
 
Bokat kliniktid nu på Fredag för röntgen på senan, svullnaden blir inte sämre men inte bättre. Blir bättre efter ridning och back on track men eftersom det inte försvinner helt så kommer vi åka och röntga ändå. Önska oss lycka till :crazy::nailbiting:
 
Dock kan ju ridning förvärra, tänk belastningen när du sitter där uppe. Skritt på hårt underlag brukar vet. Rekommendera. :)
 
Det va
Det var en liten senskada med 80% chans att bli helt bra igen :( När veterinären kollade när han travade trodde han inte att det var nåt men när han kände på det sa han att det var en senskada. Det blir liten grushage och vila i någon månad nu. (och lite lugnande för att han inte ska bli helt galen och okontrollbar) ;(
 
Ok, trist! Jag antar att ett ultraljud gjordes ändå? Vet du vart på senan och vilken av dem?
Det va

Det var en liten senskada med 80% chans att bli helt bra igen :( När veterinären kollade när han travade trodde han inte att det var nåt men när han kände på det sa han att det var en senskada. Det blir liten grushage och vila i någon månad nu. (och lite lugnande för att han inte ska bli helt galen och okontrollbar) ;(
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 317
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp