svullet framben

varmblodstravare

Trådstartare
heej min fyra åriga sto är svullet i sittfram ben:(, hon är svullen från kotan till knät, vad ska jag göra?? ska jág kontakta veterinären lr inte?? tacksam för svar

Sv: svullet framben

Svårt att säga. Jag skulle nog kollat noga efter sår, en del hästar svullnar upp mycket av bara ett litet sår. Om du hittar något så gör rent ordentligt, och lägg ev ett jodopax bandage, och se om det är bättre imorgon. Ta tempen så att hästen inte har feber. Jag skulle också kollat om hästen var halt, isåfall kanske den har vrickat sig i hagen, och isåfall beror det på hur mycket om man ska åka in på klinik eller inte. Om hästen inte är halt så skulle jag promenerat en 20 minuter för att se om svullnaden försvinner eller går ner. Men det kan säkert vara en mängd andra orsaker också.

Sv: svullet framben

Svårt att säga. Jag skulle nog kollat noga efter sår, en del hästar svullnar upp mycket av bara ett litet sår. Om du hittar något så gör rent ordentligt, och lägg ev ett jodopax bandage, och se om det är bättre imorgon. Ta tempen så att hästen inte har feber. Jag skulle också kollat om hästen var halt, isåfall kanske den har vrickat sig i hagen, och isåfall beror det på hur mycket om man ska åka in på klinik eller inte. Om hästen inte är halt så skulle jag promenerat en 20 minuter för att se om svullnaden försvinner eller går ner. Men det kan säkert vara en mängd andra orsaker också.
oki. får klla tempen på henne i morgon då, har ett omslag på henne nu, hon har ju inte halta lika mycket som ho gjord i går, fann ju ett litet sår på henne,

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
692
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
693
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka