Svullna bakkotor!!

Centaur

Trådstartare
Tycker min häst ser ut att vara svullen i sina kotar (bak). Han är inte halt, inte spec varm, ömmar inte.... Gick inte ner efter ridningen heller..... Upptäckte det i dag tidig. Han har stora leder, men sååå stora tror jag inte dom har varit tidigare.. :crazy:

Vad kan det bero på?? Hästen är fem år, rids "normalt". Kan han vara överansträngd?
Eller kan det bero på fodret? Han får mera foder nu än tidigare, ffa mer protein (lusern). Kan det orsaka svullna ben?? :confused:
Orolig för min lilla kille.... :(
 
Det kan bero på fodret. Snabba foderbyten kan ge galliga ben. Om det inte är något annat fel på honom så kan jag rekommendera "Back on track" bandageunderlägg under lindor på natten.
 
Han är kollad på klinik för ngr veckor sen, noll på alla ben... så om det var nåt allvarligt, typ kotledsinflammation eller nåt, så borde man ju ha märkt det?

Han är inte riden särskilt hårt hellre, bara i skogen, mest i skritt och trav...
 
min 4åring blev knallsvullen i kotorna bak när jag haft honom ett par veckor. Och då menar jag KNALLtjock. Det tog väl en 3 veckor innan det var helt borta. Troligen var det foderbytet, hade tyvärr inte med något foder från förra ägaren.
 
Såg att han fått lite små knölar på skuldran i dag, så då är det kanse fodret? Har longerat för att kolla efter hältor, men han gick rent i båda varv...

Hur gjorde du med din häst, red du den?
 
Om svullnaden beror på fodret, så bör det vara övergående om du gjort en foderstatsförändring. Andra "foder"-alternativ är att det är obalans i foderstaten (kvot energi/protein?) eller att hästen är känslig för något speciellt fodermedel.

Min häst var lite gallig i bakhaserna och lite lös i magen. Jag hade under ca ett halvår gett luzern. När jag tog bort luzernen försvann båda problemen.

Jag föreslår, om du misstänker foderrelaterat problem, att du:
1. Gör långsam, gradvis foderövergång och låt det gå en tid (åtminstone 3-4 veckor) för att se om problemet försvinner.
2. Prova att ta bort ett fodermedel i taget. Om ett visst fodermedel orakar problemen bör du ganska snart, inom en vecka, se en förbättring.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 242
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
861
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 057
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp