svullnad vid manken, Orsaker?

K

Kissan

Hej!

Min häst har som svullnader vid sidan av manken, dessa är liksom lite hårdare än kringliggande muskelvävnad. Någon som vet vad det kan bero på och hur man kan åtgärda det? Någon annan som upplevt något liknande?

//kissan
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

Om jag var du skulle jag kolla hur sadeln ligger till att börja med.
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

Hej!

Min häst har som svullnader vid sidan av manken, dessa är liksom lite hårdare än kringliggande muskelvävnad. Någon som vet vad det kan bero på och hur man kan åtgärda det? Någon annan som upplevt något liknande?

//kissan

Skulle absolut kolla sadeln!
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

japp det ska jag absolut göra och det är i full gång! Jag misstänkte att det var sadeln också eftersom den inte ligger optimalt, men jag ville veta OM det kunde vara ngt HELT annat, men tack för svaret, då vet jag:)
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

Säger som de andra sagt, kolla sadeln :crazy:
Tacka vet jag bomlöst. Skulle aldrig byta ut det mot något i världen! Schyssta fågelbad :laugh:
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

Jaa precis, titta hur sadeln ligger först..
Annars kanske det bara är något insektsbett eller nåt.
Hoppas att svullnaden går ner snart!
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

några insektsbett är det inte, han har haft dessa ett bra tag.

Sadeln han har nu är utprovad av mycket meriterad sadelutprovare (vill inte nämna namn), men redan när vi provade ut sadeln var jag mycket mycket osäker, de sa att min häst fick väldigt rak rygg och att han är svår att hitta sadel till, men ändå fick vi bara prova EN sadel! Dom hade liksom bestämt sig för att den låg bäst utan att fått provat något annat... Kan också säga att den sadeln jag fick med mig hem därifrån var den sadel jag kom dit med, allstå min egen... Den som vi ville bli av med eftersom den inte passade enligt oss... Var och är mycket besviken på hur det sköttes eftersom vi fick köra 20 mil för att komma dit och betala ganska mycket pengar för sadelprovningen...
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

Åk till någon annan. I snitt provar man minst 10 sadlar innan man hittar någon som passar o man är hos en seriös sadelutprovare.
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

Var sitter svullnaden då? På själva manken eller någon annanstans?
Sadelbesvär brukar visa sig på fler sätt, t ex irritation vid sadling eller att hästens prestation eller rörelsemönster ändras.
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

de sitter på sidan av manken eller vad man ska säga, alltså inte dirket PÅ manken. Där sadeln börjar ligga an kan man säga!
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

Vad tråkigt att de var så dåliga vid sadelutprovningen! Jättekonstigt att de inte provade ut fler sadlar också, förstår verkligen att ni var besvikna när ni åkte därifrån!

Kan du se bara genom att lägga sadeln på din häst hur den ligger dåligt?

Det bästa är ju förstås att försöka hitta en bättre passande sadel, men det kanske kan räcka med någon bra pad, som lyfter upp eller utjämnar trycket...
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

ja, det tycker jag med!:crazy: Vi försökte verkligen försöka förklara för dom att denna sadeln inte fungerade, men de hävdade bestämt att det inte skulle finnas en sadel som låg bättre... Sadeln ligger super dåligt när man bara lägger på den, den lättar jätte mycket bak och även om det blir bättre när man rider så knuffar den mig i rumpan. Den glider även fram.

vi har kollat med tryckpadd nu för ca en vecka sedan och den visar att sadeln ligger an mycket mer fram än vad den gör bak! speciellt vid just sidan av manken då. Därför måste ju svullnaderna finnas där pga sadeln!
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

de sitter på sidan av manken eller vad man ska säga, alltså inte dirket PÅ manken. Där sadeln börjar ligga an kan man säga!

En tryckskada från en sadel som ligger an mot manken hamnar i regel inte vid sidan om manken, tryckskadan uppstår på den punkt där sadeln hindrar cirkulationen. Om sadeln glider fram förstår jag inte hur ett tryck ska kunna hamna vid sidan om manken. Då borde trycket hamna uppe på manken. En sadel som passar lite allmänt dåligt eller inte ligger still ger ofta helt andra problem än svullnad nämligen tillbakabildad muskulatur, rörelsestörningar, beteendestörningar, nött päls eller skav under sadelgjorden.

Svullnad "vid sidan om manken" "där sadeln börjar ligga an" kan vara allt ifrån själva mankens sidor (trång kanal på sadeln?) till muskulaturen som omger manken (muskelbristning? Kross-skada?) till bogbladets övre kant. Hästen kan ha slagit runt och fått en skada på sina tornutskott, ha spräckt ett blodkärl... Det finns en massa grejer under skinnet på din häst.
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

varför skulle det inte kunna bli tryck lite vid sidan av manken? det är ju rätt långt upp. Sadeln glider fram och lägger sig i framvikt och tryckpadden visar att de blir punkttryck just där. Hästen är bara riden i ca 2 månader så muskelaturen har nog inte hunnit förtvina eller liknande.

Kan som du säger säkert vara en trång kanal eller liknande och detta ska åtgärdas. Han har lite sadeltvång, kan inte avgöra om det kommer av något annat eller just obehag av sadeln, vilket det mycket väl kan vara. Han har inte vissat så mycket obehag annars ÄN, men har på senaste tiden blivit lite tråkig i munnen och jag vill ju ta tag i problemet innan det utvecklas till något allvarligare.
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

kanske en dum fråga, men kan hästar ha kissing spines i manken?
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

Kan du inte rida barbacka ett tag och se om det blir bättre? Eller låna hem en bomlös
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

Kissing spines är när tornutskotten går emot varandra. Mankens tornutskott är väldigt långa och det är inte alls ovanligt att de skadas om hästen t ex slår runt.

Mankskador och sadeltillpassning är av mina intressen, och jag diskuterar gärna tänkbara orsaker men i så fall får du komma med bilder som visar var svullnaden sitter samt hästens rygg.
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

ok, jag ska ta några bilder och visa!:)
 
Sv: svullnad vid manken, Orsaker?

rida barbacka känns inte som ett alternativ eftersom hästen är inriden för inte så länge sedan. Ja, kanske bomlös, om inget annat funkar får man ju pröva det;)
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 185
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
815
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
632
Senast: Corax
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 260
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp