Bukefalos 28 år!

svulna ben vid dräktighet

Y

yodi

när jag skulle ge damen lunch så var båda bakbenen svulna från kotan upp till hasen, det var dom inte vid frukosten 4 timar tidigare. dom är väldigt tjoka och hårda utom vid kotan där hon är mjuk och svampig.

hon har ståt ine i dag (isig hage) hon har haft sama foderstat ett bra tag.

hon har normal temp,normal avföring,bra färg på slemhinorna, normal andnings frekvens, pigg och vacken, inget fel på aptiten.

hon haltar inte,ömar inte och är inte varm, hon står ordentligt på båda benen och hade inget emot en promenix.

kan det vara att hon har vätska i benen som mäniskor kan få vid gradivitet eller har någon anan något förslag?
 
Jag tror du har svaret i att hon stått inne hela dagen. När de är dräktiga är det ju rätt tunga, och får ofta sämre cirkulation i benen än normalt, och står de då inne och inte får röra sig så fyller de lätt i benen.

Stoet jag hade fyllde i med 'hård' svullnad från kotan upp på halva skenbenen ibland under natten. Gick ner under en dag i hagen.

Generellt, så går det ner vid rörelse (hage, långpromenad, ridning etc) och hästen inte är varm, öm loj, febrig, hängig etc och svullnaden är på 'jämnt antal ben' (dvs 2 eller 4 ben) så är det oftast inte ett dugg att oroa sig för.

Se över henne foderstat så mineralbalansen är rätt bara. Men jag tror du har svaret i att hon stod inne hela dagen, mycket vanligt att de svullnar då, både dräktiga som odräktiga.

Du kan linda benen med stallbandage nästa gång hon måste stå inne om du vill, för att hjälpa blodcirkulationen. Och promenera gärna sålänge hästen inte verkar ha ont/vara besvärad.

Går svullnaden inte ner fast hon rört sig ordentligt (t ex i hagen) så skulle jag oroa mig med dock.

Lycka till!

P.S: När ska fölisen komma? =)
 
jag smorde in benen med arnika tinktur och la stallbandage så får jag se i morgon, tack för svaret, mineral balansen och alla andra kvoter har jag effter stor möda och besvär fått att stäma.
fölet beräknas koma 20-23 juli :)
man blir ju lite extra nojig när dom är dräktiga :crazy:
 
Är hon oskodd??? eftersom hon inte kan gå i isighage :confused: Min skall ha i början på maj och går ute från 06 - 18 ca och hagarna har varit VÄLDIGT hala iofs har vi stora hagar och skog som skydd ;)
 
hon är oskod men hon är väldigt osmidig i vanliga fall och nu när hon är högdräktig så är kasaskåp smidiga i jämförelse.

sist hon var ute i en isig hage så påminde det starkt om bambi på hal is ;) när hon väl kom in så hade hon sträkt ett antal muskler rätt rejält, inget jag vill uprepa med ett högdräktigt sto.

samt att kompisen är skod och hon trivs inte med att vara själv.
 

Liknande trådar

Hästvård :crazy:Någon som varit med om liknande symptom och händelse? Det är så att jag har en gammal ponny på 22år, brukar vara mycket kry...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Cillan
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 498
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp