Swexit!

Borde Sverige lämna EU


  • Antal omröstningsdeltagare
    46
  • Omröstning stängd .
Generellt nej men om det blir ett krav på att alla medlemsländer ska ha Euro så ja. Tror inte att det någonsin kommer vara hållbart med samma valuta i länder som har så olika ekonomiska förutsättningar.
 
Jag är emot EU främst för att man tappar kontrollen över svartarbete, migranter och att Sverige tar efter övriga EU länders politiska agenda. Tex vad gäller låglönejobb och sämre arbetsvillkor. Jag hade önskat att det fanns fler partier som slog ett slag för att lämna EU och söka alternativa vägar som fungerar för ekonomin.

EU skapar stora problem ute i samhället med större klyftor. Sedan har Sverige lite att säga till om. Ta bara TTIP som exempel.
 
Kan för lite om ekonomi för att veta vad en gemensam valuta skulle innebära för ekonomin i praktiken. Annars tycker jag inte vi ska lämna EU, däremot hade jag gärna sett högre krav för att få vara med i unionen.
 
Ang valutan så skulle jag inte bli förvånad ifall vi går mot euron. Man börjar smått och dom nya sedlarna ser väldigt mycket ut som euron. Man ser klart och tydligt var inspirationen kommer ifrån
 
Ang valutan så skulle jag inte bli förvånad ifall vi går mot euron. Man börjar smått och dom nya sedlarna ser väldigt mycket ut som euron. Man ser klart och tydligt var inspirationen kommer ifrån

Fast ett av kraven när vi gick med i EU är att vi antar euron. Så egentligen är det en fråga om när inte om (inte för att det verkar hända mycket med att vi inte bytt :angel: ).
 
Självklart ska vi inte gå ut ur EU. Jag tror inte att folk fattar hur det skulle påverka deras egen privatekonomi. EU är en tullunion. Om vi inte är med i EU kommer vi att åter igen få betala tull och moms på tex tomater och apelsiner från Spanien. Dessutom försvinner bidragen till våra svenska lantbrukare, så den svenskproducerade maten kommer också att bli dyrare. Inte ens de svenska mjölkbönderna skulle gynnas av att importen av mjölk skulle minska eftersom de förlorar så mycket EU-stöd. Det är mer eller mindre mitt enda argument, för det skulle kunna gå att skriva en hel uppsats om det.
 
Sverige har mycket mer att säga till om som medlem av EU än som icke-medlem.

Det vore mycket illa om Sverige lämnade EU, så länge EU är så framgångsrikt som det är idag. Däremot kan till exempel en Brexit skapa en situation på sikt som gör att EU tappar sitt värde och då går vi tyvärr en mörkare framtid till mötes. Men det mörkret ska vi inte ta ut i förskott!
 
Självklart ska vi inte gå ut ur EU. Jag tror inte att folk fattar hur det skulle påverka deras egen privatekonomi. EU är en tullunion. Om vi inte är med i EU kommer vi att åter igen få betala tull och moms på tex tomater och apelsiner från Spanien. Dessutom försvinner bidragen till våra svenska lantbrukare, så den svenskproducerade maten kommer också att bli dyrare. Inte ens de svenska mjölkbönderna skulle gynnas av att importen av mjölk skulle minska eftersom de förlorar så mycket EU-stöd. Det är mer eller mindre mitt enda argument, för det skulle kunna gå att skriva en hel uppsats om det.

Bra skrivet!
Tänker även på alla företag hos expoterar sina varor och tjänster som förlorar på utgång.

Det kommer drabba alla småföretagarna mest. Sen så måste jag även påpeka att Sverige är ett litet land och kommer få ännu mindre inflytande om vi skulle gå ur EU. Norge har sin olja men vad har Sverige??
 
Självklart ska vi inte gå ut ur EU. Jag tror inte att folk fattar hur det skulle påverka deras egen privatekonomi. EU är en tullunion. Om vi inte är med i EU kommer vi att åter igen få betala tull och moms på tex tomater och apelsiner från Spanien. Dessutom försvinner bidragen till våra svenska lantbrukare, så den svenskproducerade maten kommer också att bli dyrare. Inte ens de svenska mjölkbönderna skulle gynnas av att importen av mjölk skulle minska eftersom de förlorar så mycket EU-stöd. Det är mer eller mindre mitt enda argument, för det skulle kunna gå att skriva en hel uppsats om det.

Motargumentet till detta skulle vara att vi fortfarande kommer ha tillgång till den gemensamma marknaden och vara med i tullunionen o.s.v genom att gå med i EEA och EFTA. Vi betalar även mer i EU-avgift än vad vi får tillbaka så pengarna vi sparar kan användas till att ersätta de bidrag lantbrukare med flera förlorar.
 
Motargumentet till detta skulle vara att vi fortfarande kommer ha tillgång till den gemensamma marknaden och vara med i tullunionen o.s.v genom att gå med i EEA och EFTA. Vi betalar även mer i EU-avgift än vad vi får tillbaka så pengarna vi sparar kan användas till att ersätta de bidrag lantbrukare med flera förlorar.
Fast nej, det funkar inte så. Du lurar dig själv. Se bara på hästnäringen i Norge. Idag importerar, och framför allt exporterar, Sverige en hel del häst till resten av EU. Det kommer inte att förbli så på samma lätta sätt ifall vi går ut ur EU, just för att det blir andra införselregler.

Hästnäringen omsätter miljarder varje år och det är ingenting vi ska ändra på. Det är jättebra att det köps och säljs häst över gränserna. Se bara hur eftersatta Norge är på den marknaden! De kan inte ens avla själv, eftersom det blir sådana införselavgifter på de strån de tar in.

Nej, det finns ingenting positivt med att gå ut ur EU. I det stora hela så betalar Sverige kanske mer än vad vi just nu får in i bidrag och det är ju så det kommer att vara för att vi har bra infrastruktur och en vettig ekonomi. Men tittar du överlag vad det skulle kosta med tull och moms och förlorade intäkter för industrin och med det i sin tur arbetslöshet och fattigdom i Sverige så lönar det sig att vara med i EU.
 
Fast nej, det funkar inte så. Du lurar dig själv.

....Men tittar du överlag vad det skulle kosta med tull och moms och förlorade intäkter för industrin...

Norge är med i den inre marknaden vilket innebär fri rörlighet av tjänster, kapital, varor och personer. De betalar alltså ingen tull utan handeln fungerar (med väldigt små undantag) precis som om de vore med i EU.
 
Norge är med i den inre marknaden vilket innebär fri rörlighet av tjänster, kapital, varor och personer. De betalar alltså ingen tull utan handeln fungerar (med väldigt små undantag) precis som om de vore med i EU.
Nja, jag som handlat enormt mycket med Norge vet att det inte riktigt fungerar så, och dessutom är det en massa pappersarbete med allting. Så man uppskattar liksom inte riktigt kunder från Norge såsom man borde göra.

Finns ju en anledning till att allting är så dyrt i Norge. ;)
 
Nja, jag som handlat enormt mycket med Norge vet att det inte riktigt fungerar så, och dessutom är det en massa pappersarbete med allting. Så man uppskattar liksom inte riktigt kunder från Norge såsom man borde göra.

Finns ju en anledning till att allting är så dyrt i Norge.;)

Jag tror att du felaktigt tillskriver eventuella handelssvårigheter i form av pappersarbete m.m som ett resultat av att Norge inte är med i EU. Att det ingår tull i din handel med Norge tror jag inte på om det inte är t.ex jordbruksprodukter du handlar med. Ge gärna detaljer om så är fallet.
 
Jag är inte jätteimponerad av EU men som läget är nu vore det katastrof att gå ur. Det som skulle behövas är en rejäl genomgång av vad EU är idag och hur framtiden ska se ut. Nu är det alldeles för mycket ett självstyrande skepp som det är alldeles för lite demokratisk kontroll över. Det behövs även att man tar tag i alla de avarter som härjar inom EU i dagens läge. Demokratin och yttrandefriheten är mer än lovligt hotade på flera ställen inom unionen.
 

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 885
Senast: Sharpless
·
  • Omröstning
Tjatter Nu som jag äntligen lyckats med mitt "flytta till Sverige"-projekt, vill jag såklart träffa flera bukefalister! :love: Vem är med? Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 806
Senast: Habina
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 642
Senast: iNHALE
·
Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp