Swish ifrån okändt företag

Lumos_Nox

Trådstartare
Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har riktigt dåliga recensioner på Trustpilot. Jobbar tydligen med fakturor och inkasso. Någon har också ringt mig ifrån två nummer som inte får några träffar via Google.

Jag blir lite nojig. Är inte jättepåläst om Swish bedrägerier men för mig luktar det här skumt. Tror ni det är säkert att swisha tillbaka pengarna?
 
Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har riktigt dåliga recensioner på Trustpilot. Jobbar tydligen med fakturor och inkasso. Någon har också ringt mig ifrån två nummer som inte får några träffar via Google.

Jag blir lite nojig. Är inte jättepåläst om Swish bedrägerier men för mig luktar det här skumt. Tror ni det är säkert att swisha tillbaka pengarna?
Skulle frågat min bank i förstahand och höra vad dom rekommenderar dig att göra.

Låter lite med under 100 kr för att vara pengatvätt men många bäckar små.
 
Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har riktigt dåliga recensioner på Trustpilot. Jobbar tydligen med fakturor och inkasso. Någon har också ringt mig ifrån två nummer som inte får några träffar via Google.

Jag blir lite nojig. Är inte jättepåläst om Swish bedrägerier men för mig luktar det här skumt. Tror ni det är säkert att swisha tillbaka pengarna?
Jag skulle inte Swisha tillbaka. De kan skicka ett brev till sin bank och be om att du betalar tillbaka det den vägen, det är tydligen så man gör för att det ska bli idiotsäkert.
 
Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har riktigt dåliga recensioner på Trustpilot. Jobbar tydligen med fakturor och inkasso. Någon har också ringt mig ifrån två nummer som inte får några träffar via Google.

Jag blir lite nojig. Är inte jättepåläst om Swish bedrägerier men för mig luktar det här skumt. Tror ni det är säkert att swisha tillbaka pengarna?
Riverty heter de som har hand om betalningarna för min parkeringsapp, Easypark tror jag det är (eller möjligen Aimo park men tror inte det). De har fungerat helt ok i det sammanhanget och när man betalat in för mycket har man kunnat dra av mot framtida fakturor, fått en kredit i papper på posten. Så jag har aldrig fått Swish från dem. Å andra sidan har jag inte heller betalat in för mycket på något år.
 
Kan ju vara det men det är säkert tre månader sen jag använde appen och ingen av summorna stämmer...
Ring Riverty och fråga? De har varit helt ok och väldigt vänliga i telefon. Om några andra Swishat dig och säger att de är Riverty så är det ju inte Riverty som har gjort ngt fel. Det borde vara så att Riverty som har stora parkeringsbolag som kunder inte skulle tjäna på att köra rena scams, även om de inte är superduper som bolag i övrigt (vilket jag inte vet ngt om).
 
Här skriver svt Värmland om bedrägeri och undvika den typen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/polisen-varnar-for-nytt-satt-av-bedrageri

Klippt från Nordea om swish och pengatvätt.

"Ett exempel på penningtvätt via Swish är när bedragaren swishar en främling, och sedan följer upp med ett meddelande om att det skett ett misstag. Personen som tagit emot pengarna uppmanas då att skicka de vidare till ”rätt” mottagare.

– Skicka aldrig vidare pengar på uppmaning av någon annan. Om du får in oväntade pengar via till exempel Swish, skicka då endast tillbaka dessa till avsändaren, säger Amalia."
 
Amazon använder också Riverty, lättast är nog att kontakta dom (Riverty då) och fråga varför du fått Swish från dom :)
 
Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har riktigt dåliga recensioner på Trustpilot. Jobbar tydligen med fakturor och inkasso. Någon har också ringt mig ifrån två nummer som inte får några träffar via Google.

Jag blir lite nojig. Är inte jättepåläst om Swish bedrägerier men för mig luktar det här skumt. Tror ni det är säkert att swisha tillbaka pengarna?
Jag hade inte brytt mig om att göra någonting när det är ett etablerat företag och det rör sig om så låga belopp. Har de råkat göra en felbetalning är det inte troligt att de kommer bry sig om att kräva tillbaka det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp