Sy egen interpad - material?

bettysmatte

Trådstartare
Jag har skaffat symaskin och har en hel del projekt som jag vill försöka genomföra. Bland annat har jag behov av en interpad (i stil med den från Grandeur) och tänkte ge mig på att försöka sy en sådan eftersom de är så dyra att köpa. Och så skulle det vara lite roligt att kunna säga att man gjort den själv...:D

Men jag tvekar lite på material. Neopren lär jag inte kunna få tag i och använda, så frågan är om man ska sy av någon slags konstläder eller om man ska använda något grövre "vanligt" tyg? Någon som tror något? Interpaden ska alltså läggas mellan min bomlösa sadel och mina schabrak.
 
Sv: Sy egen interpad - material?

Jag tänker vanligt tyg men väntar med spänning på om du får nåt svar. Har själv just köpt en bomlös och tycker att de färdiga paddarna är så fula och tråkiga. Jag vill ha mina vanliga dressyrschabrak!
 
Sv: Sy egen interpad - material?

Köpte vanligt svart lite grövre bomullstyg på IKEA idag. Får väl se om jag kan få till en interpad av det :) !
 
Sv: Sy egen interpad - material?

Absolut (om den inte blir för hemsk ;) )! Har börjat sy, men är inte riktigt klar ännu.
 
Sv: Sy egen interpad - material?

Jag har skaffat symaskin och har en hel del projekt som jag vill försöka genomföra. Bland annat har jag behov av en interpad (i stil med den från Grandeur) och tänkte ge mig på att försöka sy en sådan eftersom de är så dyra att köpa. Och så skulle det vara lite roligt att kunna säga att man gjort den själv...:D

Men jag tvekar lite på material. Neopren lär jag inte kunna få tag i och använda, så frågan är om man ska sy av någon slags konstläder eller om man ska använda något grövre "vanligt" tyg? Någon som tror något? Interpaden ska alltså läggas mellan min bomlösa sadel och mina schabrak.

Ska du sy en sådan du kan lägga i inlägg? (Det finns ju interpad utan ficka till inlägg).

Jag gjorde en egen lösning till min förra bomlösa, tog inläggen från skitopadden. Då sydde jag i fleece faktiskt, jag sydde fleecefickor som jag sydde på en polypad. Så stoppade jag i inläggen i fleecefickorna.
 
Sv: Sy egen interpad - material?

Jag tänker vanligt tyg men väntar med spänning på om du får nåt svar. Har själv just köpt en bomlös och tycker att de färdiga paddarna är så fula och tråkiga. Jag vill ha mina vanliga dressyrschabrak!

Det går ju att om du syr fickor på schabraken använda inläggen bara och slippa utseendet av en padd. Helt som schabrak blir det ju inte då padden kommer synas lite åtminstone om du har en tjock. Men betydligt snyggare än färdiga paddarna tycker jag ändå det är.

(Gissa om jag är nöjd nu med en bomlös som det inte behövs pad till och kan ha schabrak som vanligt - halleluja!)
 
Sv: Sy egen interpad - material?

Jag sydde in iläggen. Brydde mig inte om att göra öppningsbara fickor för jag använder inget dyrt - bara vanligt liggunderlag (dubbelt) - så jag sydde in inläggen i stället. Det GÅR ju att ta ut dem dock, bara att sprätta upp i framkant på padden. Det fick jag för övrigt göra med den ena sidan när jag missade att tänka på att det skulle bli omöjligt att sy mittdelen med iläggen i på båda sidor. SÅ stor symaskin har jag ju inte... :D;)

Så här blev den:


Och så här ser den ut på hästen:


En justering jag måste göra, kände jag under ridturen, är att sätta fast den tightare mot sadeln. Nu vill den glida lite i sidled. Speciellt i framkant där man sätter fast runt pommeln. Den sitter bättre i bak där den sitter fast i en d-ring.
 
Sv: Sy egen interpad - material?

Det går ju att om du syr fickor på schabraken använda inläggen bara och slippa utseendet av en padd. Helt som schabrak blir det ju inte då padden kommer synas lite åtminstone om du har en tjock. Men betydligt snyggare än färdiga paddarna tycker jag ändå det är.

Funkar det att göra på en vanlig symaskin? Tänker att schabraken är rätt tjocka?

(Gissa om jag är nöjd nu med en bomlös som det inte behövs pad till och kan ha schabrak som vanligt - halleluja!)

Ja, det kan jag tänka mig :) ! Egentligen är min tänkt att inte behöva specialpad heller. Den har löstagbara "bossor" under. Men efter att har ridit med dessa ett tag tyckte jag inte att de höll måttet. Sjönk ihop för mycket, helt enkelt. Så de har jag plockat bort (satt fast med kardborrband) och nu använder jag pad i stället.
 
Sv: Sy egen interpad - material?

Funkar det att göra på en vanlig symaskin? Tänker att schabraken är rätt tjocka?

Ja, det kan jag tänka mig :) ! Egentligen är min tänkt att inte behöva specialpad heller. Den har löstagbara "bossor" under. Men efter att har ridit med dessa ett tag tyckte jag inte att de höll måttet. Sjönk ihop för mycket, helt enkelt. Så de har jag plockat bort (satt fast med kardborrband) och nu använder jag pad i stället.


Beror ju på hur man syr fast fickorna. Jag sydde ju fast i en polypad så bara glömma maskin. Men jag sydde för hand, sydde fast på fyra ställen i kanterna eller något, fickorna. Samt kanalen.
 
Sv: Sy egen interpad - material?

Blev ju hur bra som helst. Själv kommer jag nog sy fickor som kan öppnas eftersom jag inte vet vad jag behöver stoppa i för inlägg. Jag är ju helt ny på detta och känner att jag måste veta lite mer hur det funkar innan jag experimenterar med paddar.
 
Sv: Sy egen interpad - material?

Ah, det skulle kanske kunna funka. Även om jag HATAR att sy för hand...:D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej hej lingonsvejs :D Jag har lite frågor. 1. Jag har tänkt virka en huva åt hästen men hittar verkligen INGET mönster. Vore det...
Svar
1
· Visningar
2 617
Senast: pajaztar
·
Utrustning Jag tycker att det är himla käckt med hösäck av den här typen inne i boxen: Inget spill, enkel att fylla osv. Problemet är att de...
Svar
0
· Visningar
675
Äldre Ni som har läst mina tidigare trådar vet att jag har en lång historik av självskadande, vilket medför repiga och ärriga underarmar. Det...
Svar
15
· Visningar
2 594
Senast: hitorine
·
Utrustning Jag tänkte att jag skulle sy en grimma! :p Men vart hittar man material? Tänkte sy i nylonband och försöka få till teddyfoder i den...
Svar
1
· Visningar
4 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp