Tigertofflan

Trådstartare
Hästen får skav efter nuvarande sadelgjorden när han är klippt, så nu är jag på jakt efter en ny. Sitter och tittar i hööks katalog, och de gjordar som är i nåt som kallas "Sympatex" ska tydligen motverka skav och vara mjukt för hästen. Nån som vet om det stämmer? Ska man kanske satsa på en lädergjord istället?

:banana:

Sv: Sympatex?

Kom på en sak till :devil: När man mäter gjorden, mäter man från spets till spets, eller mäter man bara själva gjorden, utan spännena? För visst är måtten i centimeter?

Har för mig du mäter MED spännena.
När jag hade min häst klippt hade jag en teddyfodrad gjord med resår i båda ändarna, köpte den för typ 100 spänn på B*rjes... skitbra var den!
Har ingen erfarenhet av sympatex, men jag skulle nog satsa på en lädergjord, jag har iaf inte varit med om att nån fått skav av en sån...

Jag har en dressyrgjord i sympatex och är verkligen jättenöjd med den! Min häst har aldrig fått skavsår av den och den är också väldigt lätt att hålla ren. Bara att skölja av med ljummet vatten och hänga upp och torka så är den som ny dagen efter. Den verkar också vara väldigt hållbar då jag har använt min i snitt 5 dagar i veckan i snart ett år och den är fortfarande inte sliten..

Jag har den anatomiska sympatexgjorden från Hööks och den funkar utmärkt, nu är visserligen inte min häst klippt... Det endaär att jag skulle velat haft tredubbel resår, denm är bara dubbelpå de här gjordarna.

Ja man mäter från spänne till spänne när du ska mäta storleken.

Okej, vad bra, då ska jag prova med en sån :idea: Funkar inte det får jag väl ta och leta rätt på en bra sadelgjordstunnel istället... :crazy:

Våra ridskolehästar har sådanna, ingen har skavvad jag har sett. Jag tycker att gjordrna fungerar bra och är lätta att hålla rena.

Jag har en sån här från Alpha Horse. Kostade 298 kr här i Norge så den kostar väl lite mindre i Sverige =)

Snygg!

Jag kom på en sak precis. Hööks har (hade? hittar inte den på hemsidan) en sadelgjordstunnel som var i nåt sånt svart material med våffelmönster. Det är väl inte helt osannolikt att detta är sympatex? I så fall hjälper inte en sån gjord, för han får skav även när den tunneln är på.

Läder hjälper?

Ja, den var nog i sympatex om jag inte minns fel.. Fast även om en sadelgjordstunnel skaver så behöver ju inte en sadelgjord skava. Sadelgjordstunneln sitter ju "löst" och kan orsaka skav om den vrids/snurras/gnids mot hästen hud. En sadelgjord ligger mer stilla och just den jag har är väldigt mjuk. Fast den kan såklart orsaka skav på en känslig häst. Läder är kanske det som hade varit bäst..

Du kan inte låna av någon som har innan du köper? Provat med sadelgjordstunnel i fårskinn?

Vi har snackat om det många gånger, men vi har kommit fram till om han ska ha en sån "pälsig" gjord så kommer vi få tvätta den varje gång han har den på sig. Sadelgjorden (och magen) är redan nu täckta med ett lager lera när vi kommer hem igen...

Har funderat på att sy upp några tunnlar i nåt tyg, men har inte hittat nåt såntdär ulligt teddyaktigt än.

En annan möjlighet är ju att köpa ett selunderlägg, men jag tror det blir både för tjockt och för brett..

-spånar- :o

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
560
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår