Symptom på vad?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Miloni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 641
M

Miloni

Min häst drar lite på ett bakben, han får inte riktigt med sig det som jag vill. Ibland så släpar han det lite i traven. Han är lite öm på insidan av bakbenet om man tänker liksom insidan av låret. Han är helt enkelt väldigt spänd där, slappnar av en hel del när jag masserar honom och blir öm då efteråt.

Grejen är att han har ju stått i sitt gamla stall och sparkat hysteriskt i väggarna så att det inte skulle ha hänt något då med länd/korset då är ganska otroligt. Han var även efter sparkandet väldigt öm i ryggen men det gick över såfort han slutade sparka så jag tänkte inte så mycket mera på det.

Men så kommer nu dessa knepiga symptom, han rör sej helt okej dock med lite lite sämre bakbensteknik men han hoppar och rör sej och är framåt och väldigt glad annars. Han vilar inte på nåt speciellt ben och har helt okej ryggmuskler, rund och fin.

Så vad tror ni det kan vara? Han är kollad hos vettis, röntgat bakbenen och allt som man gör och dom har inte hittat något annat än just att han är muskelöm på insidan av låret. Böjproven gick bra.

Sv: Symptom på vad?

Något i bakknät kanske, har ni röntgat det? Just det där med att de får svårt att få med sig benet framåt kan vara tecken på det. Min hade problem med båda knäna bak och var extremt öm vid beröring. Det är ju som du beskriver "insidan av låren", högt upp.

Har det använt ultraljud? Min hästs röntgenbilder var hur fina som helst men på UL såg de lite mer. Man ser ju mjukdelarna där. Ledbandsskada kanske?

Bakknän är svåra att böja fram... brukar vara ömma i området runt knät om det spökar...

Jag upplever inte riktigt att han ömmar vid knät direkt, dom palperade ju själva lederna och där och det är lite mer i mitten av låret och bakåt eller vad man ska säga. Svårt att beskriva. Liksom dom här senorna som är spända, oj vad dålig förklaring, hoppas någon förstår.

Ang. röntgen så röntgades hela bakkärran om man säger så, förklarar lite kasst märker jag. UL gjordes inte. Vettis rekomenderade att ta ut kiropraktor för att kolla att hästen inte är sned och att han kompenserar på något sätt som gör att området blir ömt på det stället.

Läste att SI leden kunde vara nåt? Tycker symptomen låter lite lika och han har ju som sagt röjt runt ordenligt i boxen.

Nu då är nästan fråga, ska man ta ut kiropraktor eller equiterapeut? Vad är det för skillnad på dom?

Angående det jag skrev att han blir öm av massagen efteråt, ska givetvis vara att han blir mindre öm efter massagen. Jag är lite stressad för tillfället därav den knasiga förklaringen.

Hej! Hur har det gått här? Min häst släpar också bakbenet. Har varit på klinik o man hittar inget. Är även röntgad. Nu rider jag bara på raka spår, han är väl lite bättre efter två månader. Jag misstänker att han sträckt sig. Har även varit till några olika equiterapeuter.

*kl*

Min häst släpade vänster bak i vänster varv för något år sedan. Han var helt ren på böjprov rakt fram,, men inte på volt. Veterinären provade att bedöva knäleden men utan skillnad. När veterinären sen gjorde en kiropraktiskt genomgång av hästen så hittades låsningar i vänster höft och höger bog. Efter behandling och fyra veckors sjukgymnastik var problemet borta.

Min hästs problem kom förmodligen av att han velat spara på sitt svagare bakben, så efter "friskförklaringen" har jag varit noga med att träna i lugnare takt. Det var 2 ½ år sedan och problemet har inte återkommit.

Hej! Hur har det gått här? Min häst släpar också bakbenet. Har varit på klinik o man hittar inget. Är även röntgad. Nu rider jag bara på raka spår, han är väl lite bättre efter två månader. Jag misstänker att han sträckt sig. Har även varit till några olika equiterapeuter.

Det har gått väldigt bra faktiskt. Han går i en väldigt kuperad stor hage med rejäla backar i som han klättrar mycket i och efter det så har allting blivit mycket bättre. Han kan fortfarande ibland släpa lite när han är trött och jag inte kräver något, antagligen av lite lathet(?). Men sen när jag rider igång honom lite så lyfter han på benen normalt som han ska.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 318
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka