Synpunkter ang täcken 24-7

Satc

Trådstartare
Hejsan.

Jag flyttar till nytt stall snart och där ingår INGA täckesbyten. M.a.o så får hästen stå med samma täcke 24-7. Jag har ingen erfarenhet av detta och efter att ha rekat lite på nätet så har jag kommit fram till följande:

Ett rhino no fill och till det kan man ha s.k liners med olika fyllning. Det borde väl vara bättre än dubbla täcken? Det känns dessutom bättre att ha bara ett täcke med massa gjordar ist för två.

Jag har hitintills bara Amigo och ngt enstaka rambo. Amigo sitter som ett smäck på min häst. Hur är rhino i strl?

Tacksam för synpunkter och kom gärna med andra förslag.

Sv: Synpunkter ang täcken 24-7

Varför måste du ha dubbla täcken eller dessa "specialtäcken?

Ett vanligt utetäcke i lagom tjocklek funkar bra, bara det andas och har bra passform. Enda skillnaden mot stalltäcken är ju i stort sett att yttertyget är kraftigare, vattentätt och saknar sömmar.

Eller läggs ett täcke på morgonen?

Hejsan.

Jag flyttar till nytt stall snart och där ingår INGA täckesbyten. M.a.o så får hästen stå med samma täcke 24-7. Jag har ingen erfarenhet av detta och efter att ha rekat lite på nätet så har jag kommit fram till följande:

Ett rhino no fill och till det kan man ha s.k liners med olika fyllning. Det borde väl vara bättre än dubbla täcken? Det känns dessutom bättre att ha bara ett täcke med massa gjordar ist för två.

Jag har hitintills bara Amigo och ngt enstaka rambo. Amigo sitter som ett smäck på min häst. Hur är rhino i strl?

Tacksam för synpunkter och kom gärna med andra förslag.

Vi hade det så förrut. Jag skulle nog satsa på ett bra täcke istället för dubbla, ha ett eller två att byta med om det totton har blir blött. Jag tycker inte om att ha samma täcke dygnet runt men ibland blir det så iom att det är rutin i vissa stall.

Stallet vi ska flytta till nu har det så, tycker du tänker helt rätt med HW, deras täcken ligger superbra!
Letar själv efter ett regntäcke med tunt foder samt nylonfodring (med tanke på fällningen ;) ).........

Jag hade nog valt att ha två liknande täcken men olika modeller att byta med, 1 dag i taget. Så kan det andra täcket hänga och lufta 1 dygn.

Alltså under perioder när samma täcke/tjocklek används en längre tid.

Jag flyttade från täckesbyten till ett stall med ingen täckesservice alls. Och det har funkat skitbra. Jag har ett gäng täcken i olika tjocklekar och byter efter väder. Viktigt är att hålla täckena RENA. Så minskar man risken för skav. Andastäcken och täcken som sitter med god passform är givetvis ett måste.

Min häst har samma täcke dygnet runt. Däremot har jag flera av varje tjocklek så jag alltid har rena, torra och med lite olika passform att byta emellan.
Det fungerar bra och hästen har inga skav:laugh:

Jag står i ett stall utan täckesbyten. Samma täcken dag som natt. Jag har ett Amigo 150gr stalltäcke, 1 Amigo Lite, 1 Shires Typhoon 100gr helhals och ett Shires Typhoon 300gr halvhals. Det enda ställe min häst har fått skav är manen. Men så är hon kallblod med lång man och de slits ju tyvärr!

Satsa på olika täcken i olika modeller för att minimera skav. Min är rakad och har inte något skav alls.

Tack för alla synpunkter. Jag kör på eran linje. Jag har ett antal täcken i olika tjocklekar men behöver bara investera i ett till regntäcke SKÖNT!

Liknande trådar

Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka