syntet eller natur i hoppsadeln till dressyrhäst?

skorpannorpan

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp, eller kanske snarare lite åsikter då det lär gå isär. Jag rider dagligen i dressyrsadeln men min häst älskar att hoppa så jag har bestämt mig för att det får bli en hoppsadeln med. Den kommer ju dock inte att gå mer än max 1 g/veckan så jag har inga planer på nån dyr historia men vill ändå ha kvalité. Jag har svängt en del mellan Lippo Fazzino eller Santa Cruz legano eller equilibre då jag behöver lite rejälare knäklossar, 3:e alternativet är om jag hittar en Morris and Nolan i bra skick i de pengarna. Jag har inte provat ut någon av dem så det kanske inte blir någon av dem i slutändan men för mig är det väldigt olika sadlar i konstruktionen och det är det jag behöver lite hjälp med. Jag har i alla mina dar alltid sagt träbom och ullstoppad. Jag har sällan varit i kontakt med konstmaterial i sadel och de få gånger jag har haft det så tycker jag de är för rörliga i bommen. Ofta har man kunnat trycka ihop framvalv mot bakvalv utan något vidare motstånd, i extrema fall har sadeln även slingrat sig som en spiral, och då har det ändå varit nån riktig "märkes" sadel. Jag har förståt att jag antagligen haft otur i min kontakt och min häst rids nu när hon hoppas med en Pessoa Legacy XP3, ligger inte helt optimalt men hon verkar inte bry sig och detta är en dam som har starka åsikter om vad som läggs på ryggen. Har personligen lite svårt med sadlar i just denna prisklass, har svårt att säga vad jag tycker om dem liksom. :confused: Mina frågor då jag är helt villrådig i hoppsadeldjungeln: Vad är bäst i hoppsadlar? Är en träbom för oflexibel? Vad får man i prisklassen runt 10 papp? jag tänker att trä är ju alltid trä, ja eller laminat..:grin: men de här syntetbommarna och deras stoppning, de som inte behöver stoppas om, är det bra grejer? För även om Pessoa legacy och Lippo Fazzino ska vara syskonsadlar så MÅSTE ju 10 000 kr någonstanns ha gjort Lippon mindre bra än Pessoan? Är det då kvaliten på synteten? Eller lädret? Även undrar jag då Santa cruz i mina kretsar haft ett ganska dåligt rykte, så verkar de på de nya satsat mycket och jag tycker mig ana ett bättre rykte? Stämmer detta? Varför har syntetbommar slått igenom så i hoppning, är det bättre i nåt av momenten i hoppningstillfället eller?

Självklart kommer hästen ha det sista ordet i detta och känner jag henne, vilket jag tror, så kommer inte första sadeln som läggs på ryggen gå hem, men det är bra att höra av människor som kankse hoppar mer, träffat på en sadel eller två, har lite åsikter om det som bottnar i egna erfarenheter. Eller om ni har egna ideer om vad jag borde kolla upp, huvudsaken är att det ska ligga på en häst med ganska rak rygg och liten manke.

Min sadel just nu är en Amerigo DJ +2 så det är en vid sadel som ska på, om det nu spelar roll.
Som alltid är jag tacksam för tankar och åsikter.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 315
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp