Bukefalos 28 år!

syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

Ridtjejen

Trådstartare
Letar efter en billigare sele till en minishettis för att köra nån gång då och då med. Hittade en syntetsele,men när man kollar på måtten och jämför med ngn annan seles mått så skiljer det en del...
minishettisen vi har är ca 83-84 hög. påwebbsidan där vi hittade selen så är bröstan 80 cm, medan det på andra selar jag kollat på varit 70 cm.... 10 cm känns rätt mkt? ni som har minishettis, vad har ni för mått på era? jag mätte runt magen, typ där sadel och sadelgjord brukar sitta,och fick det till ca 127 cm och då skulle ju denna passa när det gäller däckelmåttet, men just bröstan funderar jag på....

samt har jag en flakvagn som körts av shettis....dock är flaket i trä med 2 st bänkar och stommen av järn, funderar på om man kan byta ut järnskaklarna till aluminium,och vart kan man beställa/köpa dom i så fall??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

Bröstan på den selen som du hänvusar till går ju rätt långt bak men spännena sitter rätt långt fram. Vet du om de har mätt mellan spännen eller hela bröstan?

Låt en lokal hantverkare som kan svetsa i aluminum tillverkar dem. Då får de dem exakt som du vill ha dem.
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

på måtten står det +-10cm, men vet inte om det gäller både bröstan och däckelmåttet. har sett andra selar där det finns miniminishettis storlek, men det känns som om det skulle bli lite för litet.... minishettisstorlek borde väl passa just en minishettis? är helt ny på körområdet,så tar tacksamt emot hjälp. ska kolla upp detta med skacklarna, finns det ngn sida där man kan leta reda på måtten, hur långa de ska vara och grovleken så de håller?
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

Ta bort plankorna på flaket också, dom väger säkert lika mycket eller rentav mer än skaklar i stål vs aluminium.

Skillnaden mellan att gå över till aluminum jmf med att gå upp en trycklass och ner en dimension på stål tror jag inte gör så hiskligt stor skillnad, aluminium kräver ju större rördimension för att hålla lika bra så att bocka till ett par andra skaklar i tex fosfaterade stålrör i en mindre dimension tror jag nästan kan gå på ett ut - du åker kanske på att ha 38x3 i aluminium och på fosfaterat kanske du kan gå ner på 16x2 i rördimension.

Om du tränar upp hästen för det så tror jag inte att det skulle vara några som helst svårigheter med att ha en vagn på 150 kg till minishettis, men du måst träna upp hästen gradvis till att dra tyngre.

Har själv dragit 250 kg på flaket med flakvagn och enbet shettis, men de shettisarna gick mycket som arbetshästar.

Jag tror inte att du behöver bry dig särskilt mycket om vikten på selen om du bara tar dig tid att träna upp hästen.

Att hålla på med lagom mycket tungdragning är väldigt stärkande för hästen.

En vältränad draghäst brukar man säga kan dra 4 ggr sin egen vikt på gummihjul och plant underlag, på en mini gör det åtminstone 1/2 ton.

Shettisar är inga leksaker utan dom är som en nordsvensk i miniatyr... eller om nordisarna är som jätteshettisar :D

Två shettisar i par drar många gånger rentav mer än en stor häst, har även varit med och dragit timmer med shettispar - är en fördel med att fördela vikten på större yta när man kör på mossar och sjöisar och då har man hellre en 2-3 shettisar än en ardenner.
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

Shettisar är inga leksaker utan dom är som en nordsvensk i miniatyr... eller om nordisarna är som jätteshettisar :D

Så tror jag bestämt det är, jag misstänker nämligen att det är en jätteshettis jag har! Tycker raserna är ganska lika faktiskt.
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

Mja, min mini väger 100 kg och henne skulle jag inte vilja se dra fyra gånger sin egen vikt och absolut inte ett halvt ton. En större mini, som är åtminstone över 80 cm, kan jag tänka mig både väger mer och blir starkare, men min lilla brutta är bara 76 cm hög och ganska nätt byggd. Så det är skillnad på mini och mini. :)
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

Underskatta inte hästkrafter... det är många som har fått erfara den hårda vägen att deras lilla plutthäst var starkare än vad dom trodde var möjligt :D

Det tyngsta jag vet man har dragit med enbet häst, gummihjul och plant underlag, är 21 ton... så 1/2 på en mini om den tränas för uppgiften är inte alls orealistiskt.
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

flaket på vagnen ska kortas ner då konstruktionen är gjord så man kan länga och korta den bakre delen. gällande selen,så har jag fått erbjudande att köpa en beg lädersele i strl minish för 800kr,men det är en ren bröstsele med svanskappa. den i syntet jag funderade på att beställa hade huvudlag,tömmar,bröstsele,baksele för ca 1000-lappen.... vilket skulle ni valt?
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

ingen som kan ge tips om syntetsele med baksele ,tömmar och huvudlag för ca 1100kr , eller om jag ska välja bröstsele med svanskappaför ca 800kr...??:confused:
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

Jag personligen skulle inte välja den för 800, bättre med en komplett med lös brösta för 1000-lappen...
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

Inte lädersele? Pfiff har väl två billigare varianter, minns inte namn men finns på någon av de vanliga körshoparna online.
Och ja. Lös brösta.
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

Jag vet inte hur bröstselen med svanskappa som du pratar om ser ut, men för alla hästar är det ju viktigt att ha rätt sele att dra med. Bra anläggningsyta på bröstan, frihet i bogarna, stadig däckel som ger frihet vid manken, samt en baksele vid inbromsning eller körning utför.
Har ingen direkt erfarenhet av syntetselar, men som någon skrev så finns det ju även små billiga läder selar, som kanske blir stabilare?
Hoppas du hittar rätt sele till din lilla häst! :)
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

jag letar ju efter en billigare ty av sele som kan passa för körning då och då,och denna syntetselen kostar med frakt ca 1150 tor jag det var och då är det inkl allt,,, vet dock inte om bröstan är lös....
Bröstselen i läder med svanskappa ,visst hade jag haft en mindre rockard att köra med så hade det kanske vari ett alternativ,men nu har jag en 4-hjulig med flak som gör den tyngre och man ska väl ha baksele då om det skulle dyka upp några nerförsbackar,eller? man får ju inte länka här,lite synd,för jag hade gärna tagit emot synpunkter och förslag... för en lädersele med baksele finns inte begagnat,och ny kostar den för mkt tyvärr för att det ska godtas av resterande familj :0) , så det är en sele för max 900 kr +frakt som gäller....
 
Sv: syntetsele till minish, beställa aluminiumskaklar?

Tänk efter...några kronor till att få en bättre sele eller 800 för en son inte går att använda i längden.
Jag har skickat ett PM
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp