Bukefalos 28 år!

Syskonparning!

cajo1312

Trådstartare
Vi köpte två kattungar som är syskon. En hane och en hona. Nu är dom ungefär ett halvår och kastrering till hanen är inbokad om två veckor. (Dom är innekatter). Nu har hanen idag försökt para sig med sin syster. Hon var inte så villig alls men han fortsätter vara på henne.

Vad ska vi göra?! Jag är inte hemma på hela dagen och om två timmar åker min sambo till jobbet så då blir ju katterna ensamma. Hur stor risk är det att dom gör något om hon inte är villig?
 
Jaa vi har pratat om det men då får vi försöka komma på en tillfällig lösning för kattlåda. Något tips på hur det kan lösas? Har tyvärr inga kartonger eller liknande hemma just nu.
 
Jaa vi har pratat om det men då får vi försöka komma på en tillfällig lösning för kattlåda. Något tips på hur det kan lösas? Har tyvärr inga kartonger eller liknande hemma just nu.
Åk o köp en till om han inte skulle åka än? Inte kul med oplanerade ungar spec inavel... Ni borde väl tänkt tanken tidigare än precis nu? Katter kan bli könsmogna betydligt tidigare än 6mnd.
 
Jaa vi ringde veterinären för en månad sedan och ville boka tid men eftersom han bara var fem månader då så sa dom att vi inte behövde oroa oss och att det var bäst att han hade blivit 6 månader innan vi åkte dit. Så därför blev det så.

Får ringa dom och fråga om tidigast möjliga tid.
 
Jaa vi har pratat om det men då får vi försöka komma på en tillfällig lösning för kattlåda. Något tips på hur det kan lösas? Har tyvärr inga kartonger eller liknande hemma just nu.

Om du inte hinner köpa en låda - ta en långpanna/plåt med höga kanter. En sån använder jag till min katt som är lite skröpplig och inte riktigt kommer i lådor med höga kanter
 
Jaa vi ringde veterinären för en månad sedan och ville boka tid men eftersom han bara var fem månader då så sa dom att vi inte behövde oroa oss och att det var bäst att han hade blivit 6 månader innan vi åkte dit. Så därför blev det så.

Idiotveterinär :down:

Tänk på att en nykastrerad hane kan vara fertil i uppemot en månad efter ingreppet. Bäst är att kastrera båda snarast möjligt. Det finns hanar som parar med "lyckat" resultat vid 4 mån ålder... (Och det finns ingen anledning att vänta med kastrering av en frisk kattunge om kulorna är nere, snarare tvärtom. Mina kastreras vid 14 veckor om de av någon anledning inte ska gå till avel.)

Som kattlåda i nödsitauationer har jag kilat till mataffären och köpt den största typen av aluminiumform (för pajer och liknande).
 
Boka in kastrering av honan så fort som bara möjligt. Bättre att kastrera henne först. Lyckas de para sig och hon blir dräktig plockas fostren ut med livmodern. Blir hon inte dräktig är hon iaf omedelbart steril efter kastreringen, till skillnad från hankatter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 936
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 400
Senast: AraSlei
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
652
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp