System för lagring av bilder etc

SaraXX

Trådstartare
I samband med jobbyte ser jag över min lagring av (privata) bilder, e-dokument etc. Jag har sedan tidigare en extern hårddisk, men skulle av utrymmesskäl behöva en till. Jag har bilder i google photo men gratisutrymmet där räcker inte långt utan jag behöver tanka ner dem med jämna mellanrum. Jag har inga problem med att spara i molntjänster av integritetsskäl, men det känns samtidigt bättre att (också) ha kopior som jag själv sitter på, hårddisk tex. Men där är å andra sidan brand etc en fråga.
Hur löser ni lagringsfrågan? Någon speciell molntjänst som ni rekommenderar? Ni som har fysiskt lagring hemma, har ni brandskåp?
 
I samband med jobbyte ser jag över min lagring av (privata) bilder, e-dokument etc. Jag har sedan tidigare en extern hårddisk, men skulle av utrymmesskäl behöva en till. Jag har bilder i google photo men gratisutrymmet där räcker inte långt utan jag behöver tanka ner dem med jämna mellanrum. Jag har inga problem med att spara i molntjänster av integritetsskäl, men det känns samtidigt bättre att (också) ha kopior som jag själv sitter på, hårddisk tex. Men där är å andra sidan brand etc en fråga.
Hur löser ni lagringsfrågan? Någon speciell molntjänst som ni rekommenderar? Ni som har fysiskt lagring hemma, har ni brandskåp?
Relevanta funderingar. Såvitt jag vet talar alla riskbedömningar för att molnlagring faktiskt är säkrare totalt sammanvägt än lokala redundanta lösningar. Samtidigt känner jag likadant - säkrast är ju det jag råder över... väl? :angel:

Jag lagrar lokalt på dedikerad disk i stationär dator. Backar upp några gånger om året på lös disk i brandbox på annan plats i huset. En liten andel i molnet (Adobe), men mer som arbetsvolym. Överväger också en mer heltäckande molnlagring.
 
I samband med jobbyte ser jag över min lagring av (privata) bilder, e-dokument etc. Jag har sedan tidigare en extern hårddisk, men skulle av utrymmesskäl behöva en till. Jag har bilder i google photo men gratisutrymmet där räcker inte långt utan jag behöver tanka ner dem med jämna mellanrum. Jag har inga problem med att spara i molntjänster av integritetsskäl, men det känns samtidigt bättre att (också) ha kopior som jag själv sitter på, hårddisk tex. Men där är å andra sidan brand etc en fråga.
Hur löser ni lagringsfrågan? Någon speciell molntjänst som ni rekommenderar? Ni som har fysiskt lagring hemma, har ni brandskåp?

Jag har ingen molnlagring pga inte orkat ta tag i det (den där "någon gång" har aldrig inträffat...) men har flera hårddiskar för back-up. Lite knöligt men det går, speciellt med tanke på att jag har en ohygglig mängd stora jobbfiler.

Jag har två uppsättningar av varje hårddisk som är identiska och den ena förvaras i en av ekonomibyggnaderna. Börjar det brinna så kommer inte allt att brinna direkt, dvs jag hinner ta den ena i säkerhet.

Edit: Jag har alltså flera "dubletter", jag vill inte blanda privata filer och jobbfiler tex. Sedan har jag dubletter med enbart foton.
 
Det där funderade jag på, ha en uppsättning hårddisk hos särbon tex.

Ett tips om du ska köpa hårddiskar är att köpa sådana som är små i storlek (dvs yttermått) och som är SSD. Jag har varit med om att mekaniska externa hårddiskar pajar, flera gånger (och då har jag inte köpt skräp). Det var efter det jag började köra med dubbla hårddiskar, det var lite svettigt där några gånger.

Små hårddiskar helt enkelt för att det är lätt att grabba åt sig dem i en krissituation. Mina STORA externa från La Cie står där de står, jag tror de väger nästan kilot styck! :laugh:
 
Jag har allt synkat till Dropbox, har ett par TB där. Sen har jag även en (eller flera) lokala kopior på det allra viktigaste, där någon förvaras hos mina föräldrar 5 mil bort. Säkrast och minst jobb bör ändå en (bra) molntjänst vara, de har ju helt andra resurser för versionshantering och redundans.
 
Kan tillägga att jag inte har några som helst jobbfiler bland mina privata. "Alla" välkända molntjänster riskerar att vid något tillfälle lägga data utanför EU vilket inte är okej när det gäller statliga dokument ens om de är helt offentliga här.

Håller både av datasäkerhetsskäl och för min egen integritets skull med skilda datorer och telefoner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp