Systemkamera!

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Millan_gulligast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 1 807
M

Millan_gulligast

Hej
Jag är inne på att köpa systemkamera (:
Är det någon som har erfarenhet av Olympus E-420 Black ?

Skriv isf! allt man kan tänka sig om den!? ;) kraaam

Sv: Systemkamera!

Jag skulle häldre lägga pengarna på en nikon eller canon, inget random märke. Eftersom att det finns ett mycket större utbud vad gäller objektiv osv.:)

Olympus och systemkameror! Naaj, no good idé!

De är så små, så det är dyrt med objektiv och de ligger fel i handen.
De får inte plats med en tillräckligt bra sensor i den, för dem är för små.

Så sats hellre på en Nikon eller Canon! Det är kvalité! :laugh:

Olympus är precis lika bra som en Nikon eller Canon. Skillnaden är att Nikon och Canon är 2000-4000:- dyrare.Om man tänker på att bara deras egna objektiv funkar så kan jag ju säga såhär.Det finns andra som funkar men de blir inte lika bra resultat med dem.Jag tycker såhär om man köper en Olympus kamera för ca 4000:- så kan man köpa ett objektiv för över 2000:- och få kamera+standard objektiv+bättre objektiv för samma pengar som för en Nikon kamera med standard eller en Canon med standar objektiv.

Jag har själv en Olympus E-420.Är skitnöjd.Egentligen är det inte kameran som gör resultatet utan den som står BAKOM kameran.
Så döm själv och efter vad du vill lägga ut.Köpte min för 3500:- med väska,batteri,linsskydd mm.

Det är min åsikt!Men alla har ju sin egna åsikt!!!!:D

Anledningen till att de är billigare är ju just därför att de inte håller samma kvalitee skulle jag vilja påstå.;)

Nu vet inte jag hur seriös TS är med sin fotografering, men om hon vill satsa på det och byta upp sig från instegskameran så småningom, så är det bättre att köra canon/nikon redan från början.

tack alla för svaren!
De va någon som undrade hur seriös ja va me fotoandet.
Jag har ju fotat länge me vanlig kompakt nu, å vill nu gå vidare till systemkamera :). älskar att fota :D.

ska kolla upp nu lite mer :) kram

Olympus och systemkameror! Naaj, no good idé!

De är så små, så det är dyrt med objektiv och de ligger fel i handen.

De får inte plats med en tillräckligt bra sensor i den, för dem är för små.

Så sats hellre på en Nikon eller Canon! Det är kvalité! :laugh:

Fast det kan du ju bara bedöma från din egen erfarenhet, allas händer ser ju olika ut.

Till trådskaparen: Jag tycker att du ska läsa recensioner för olika kameror på internet, både gjorda av proffs och privatpersoner, samt själv åka till en butik för att känna vilken kamera som ligger bäst i din hand. Du borde också se över vad du vill ha ut av din kamera, vill du kunna ta snabba seriebildstagningar, ha möjlighet till ett högt (och relativt brusfritt) ISO eller en allroundkamera? Det handlar också mycket om vilket objektiv du använder. Ibland lönar det sig att köpa ett bättre objektiv bredvid istället för kit-objektiven.
Själv har jag en Pentax K200D och har haft den i över ett år. Jag hade aldrig provat Pentax innan jag köpte den men måste säga att jag är toknöjd! Just det kamerahuset jag har har sina begränsningar, men jag känner ändå att jag kan utvecklas och få ännu bättre kvalité med objektiv och övrig utrustning.
När det blir dags att "byta upp mig" kommer jag absolut att fortsätta med detta kameramärke. Jag gillar att även modellen jag har, som är en av instegsmodellerna, har storlek, tyngd och vädertätning. Det känns rejäl helt enkelt.
Nu låter jag som värsta reklamnissen, men jag tror att de flesta avgudar sina kameror. :D

KL

Olympus 400 serie är ju gjord för att rikta sig till en viss grupp kunder, de som söker något väldigt litet, det har ju varit Olympus grej i alla tider, kolla deras nya PEN kamera, liten i micro 4/3 fattning. Hur som helst, plåtar man på lågt iso funkar det utmärkt för en nybörjare, plåtar man på högre iso vill man nog ha lite bättre prestanda än vad en liten sensor kan ge. Olympus har dubbelt så liten sensor som en 35mm filmruta och ger därför 2X "brännviddsförlängning". Det innebär dels att skärpedjupet blir större på en viss bländare men även att det är enkelt att göra skarpa objektiv då mindre mer centrala delar av glaset används. Det är t.ex. utmärkt för macro då man får en större förstoring än med t.ex. 35mm fullformat. Men det har givetvis sina nackdelar, men måste räkna med "brännviddsförlängningen" när det gäller slutartider för att få det skarpt samt även brus och problem med ganska kasst dynamiskt omfång.

Vill man ha något litet är Olympus bland det mindre på marknaden, vill man ha bättre bildkvalité ger både, Canon, Nikon, Pentax och Sony betydligt bättre bildkvalité.

anledningen till att jag köpte en billigare systemis var för att jag inte har de pengarna för att köpa en dyrare.och sen om fotointresset ökar ska jag sälja min kamera och sen köpa en Nikon el Canon.Men om man är helt ny el inte har fotat med SLR förut så tycker jag man lika gärna kan köpa en billigare och sen "byta upp sig"

Jag säger INTE att jag tycker Nikon eller Canon inte är bra eller att min är super men man betalar rätt mkt för märket oxå.Men visst sen kommer jag säker köpa en Nikon eller Canon.:grin:

Problematiken där ligger ju i vad man gör om man vill utvecklas mer..

visst kan man köpa sig en olympus+standardobjektiv+extraobejktiv några tusenlappar billigare än ex en canon+kitobejktiv+extra objektiv.. men när man vill ha ut mer av sin kamera så kommer du att förlora pengar om du från början har köpt dig en olympus, andrahandspriset på dem är mycket lägre än andrahandspriset på ex canon, dessutom så finns det ett större utbud av objektiv till canon än till olympus, och tanken med en systemkamera istället för en halvkompakt långzoom är väl att man bara ska kunna byta objektiv och kunna få helt andra bilder?

jag har Canon EOS 400D och en 50D (hade en 40D men den gick sönder så jag bytte upp mig), ska köpa ett nytt objektiv snart :D (Tamron 28-75/2,8) och ska försöka hitta ett beg telezoom :)

Jag letar själv en Ny kamera och vill ha tips på va ja ska köpa, Nikon el Canon vill jag ha. Pris bra fråga, men ja fotar så in i helskotta mycket. :D

vad som är mycket är ju relativt.. men är det så mycket så är det ju inte så mycket alternativ om du skall ha något som håller..

nikon d3/d3x således beroende på om du fotar mer sport och på frihand eller mer studio.. själv tänkte jag införskaffa en d3 till sensommaren då sommarjobbspengarna ramlar in på kontot :)

Nikon D40 är ju rätt vanlig, lätt att använda och inte jättedyr. Vet inte vad dom ligger på nu faktiskt.

Själv har jag en PENTAX K10D. Den är super o jag älskar den! Har två objektiv, kommer inte ihåg vilken zoom det är på nu. Men den kostade en del...

Jo, men affärer kan ju fortfarande ha den på lager och då säljer de ut den jättebilligt.

Jo, men så har det ju varit ett bra tag nu, dom borde väl ha tagit slut vid det här laget? :p

alltså seriöst.. d40? den kameran är nog det sämsta du kan köpa! ingen af motor.. vilket kräver objektiv med motor i.. de flesta telezoomar har ju fokusmotor, men mindre optik, vidvinklar och objektiv <100mm har sällan fokusmotor vilket gör utbudet utav optik tämligen begränsat och de som finns är ofta inge vidare.

:rofl:

Du vet om att INGEN Canonkamera har fokusmotor i huset va?

D40 är en extremt kompetent kamera och 6 megapixlar räcker längre än vad de allra flesta behöver.

Om TS hittar en D40 så är det ett rejält klipp numera då den nästan är gratis i relation till kvalitén.

TS: Oroa dig inte för fokusmotor, de allra flesta nya objektiv har det och tredjepartstillverkarna (Sigma, Tamron, Tokina osv.) har fattat detta och bygger in det i Nikonversionerna.

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 020
Senast: Enya
·
IT & mobiler Jag drunknar i skärmtid; jobbar framför en skärm hela dagarna, slösurfar ledig tid på jobb och hemma. Nu känner jag att det räcker...
Svar
5
· Visningar
428
Senast: nullo-modo
·
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
395
Senast: sweep
·
Samhälle Hej! Någon som vet hur veterinärer skriver ut recept? Jag trodde att de kunde skriva e-recept som läkare gör på VC? Fick en faktura...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka