Bukefalos 28 år!

Sytråd! Råd önskas.

ylba

Trådstartare
No pun intended.;)

Jag ska på bal, och som vanligt går jag på bal med samma människor, och det börjar kännas tråkigt med samma gamla grejor. Jag har ingen budget som tillåter några stora inköp utan tänkte piffa upp en gammal sak.

Jag har en helt fantastisk blank kjol i pencilmodell med slits mitt bak som går strax nedanför knäna som jag är lite inne på att haka på en extra tyllförlängning på för att få korrekt längd för baler.

Nu till frågan, hur går man till väga? Jag är rätt förtjust i kjolen men använder den sällan då jag inte går på kavaj-fester så ofta utan det är jeans eller balklänning som gäller och vill därför förnya den här.

Jag tänker mig någon form av lösning där jag köper en längd tyll, sätter på en "kant" av något slag där jag sätter på knappar på tyllet och sätter på "knapphål" på insidan av fållen på pennkjolen. Tyllet skall idealt sätt rynka sig så det står ut lite och hela kjolen får en sjöjungfruform har jag tänkt mig.


Hur är tyll att sy i? Fållning? Jag tänkte mig att jag skulle behålla slitsen mitt bak för att kunna gå ordentligt, och kommer då behöva "fålla" eller på annat sätt skydda den klippta kanten på tyllen. Bilder på kjolen i sin ursprungsform kommer så snart jag bråkat klart med kameran!
 
Sv: Sytråd! Råd önskas.

Fodra tyllen med ett sidenband som matchar kjolen, så får du ett snyggt avslut både i nederkant ich vid slitsen, är mitt förslag.
För att fästa i kjolen likaså, men kanske bomullsband är bättre där... Tråckla fast den för hand så gör du nog mindre skada på kjolen när det ska loss igen.
 
Sv: Sytråd! Råd önskas.

Jag hade en gång en tvådelad aftonklänning sydd av min mor. Det var en ganska klurig, men enkel lösning för att få både cocktailklänning och långklänning i samma. Det var en klänning i knälängd med figurformat liv och kjol med taftvolanger (det glada 80-talet) som bas. Till den hörde en lång underkjol i fodersiden med taftvolanger som började omlott med där klänningens slutade. Vet inte om det är något för dig, men kanske ett alternativ till knapparna?
 
Sv: Sytråd! Råd önskas.

Sy inte fast tyllen i kjolen, den kommer inte falla snyggt. Sy en enkel underkjol i samma form som kjolen (billigt fodertyg är jättebra att sy underkjolar i) och påbörja tyllen innan fållen på överkjolen. Det är väldigt populärt med lösningar med synlig tyll just nu, man kan ha andra tyg mellan om man vill också (tex tyll och organza över för häftiga färgeffekter.)
 
Sv: Sytråd! Råd önskas.

Beroende på kjolens material.
Om den är tunn och silkig, skulle jag som Sassy föreslog, sy en lös underkjol med en tyllkant. Alternativ till fodersiden kan vara en tub av tunt trikåtyg som formar sig efter kroppen.
Är kjolens tyg ganska stadigt kan det funka att sy på en kant direkt.

Jag skulle vika tyllet dubbelt för att på så sätt slippa fålla det. Då kan du antingen lägga det i prydliga strama veck eller bulla upp det till en fluffig form. Sy en raksöm vid kortändarna och vänd för att få snygga kanter vid sprundet. Det går ganska bra att sy med maskin i tyll.
Men ska du sy i kjolfållen blir det garanterat snyggast och enklast att sy för hand, dessutom lättare att ta bort utan att kjolen skadas. Verkar jättejobbigt med knappar o knapphål...:angel:
// Smirk
 
Sv: Sytråd! Råd önskas.

Fniss

Sytråd

Det är Kviga-humor!

ylba-humor med... :angel::D


Tack för alla tipsen, att jag inte tänkte på en underkjol! :bow: Blir nog åt trikåhållet i så fall eftersom kjolen *host* är lite tajt. :o Dessutom blir det nog enklare med passformen i sånt fall, jag är inte så sykunnig... :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp